۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
بازار آتی بورس کالا در قبضه زعفران، نقره و صندوق طلا

بازار آتی بورس کالا در قبضه زعفران، نقره و صندوق طلا

در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مشتقه بورس کالای ایران تعداد ۷۰ هزار قرارداد آتی بر پایه دارایی های زعفران نگین و پوشال، پسته، زیره سبز، نقره و صندوق طلا منعقد شد.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالا، طی معاملات هفته ای که گذشت، ۴۴ هزار و ۸۹۰ قرارداد آتی زعفران نگین به ارزشی نزدیک به ۶۷۶ میلیارد و ۹۱۴ میلیون ریال برای تحویل در دو سررسید شهریور و آبان ماه ۱۴۰۰ منعقد گردید. بدین ترتیب زعفران نگین به لحاظ حجم و ارزش در صدر معاملات این هفته قرار گرفت.

۱۸۱۹ قرارداد آتی زعفران پوشال نیز برای سررسیدهای شهریور و آبان ماه در حالی منعقد شد که ارزش ۲۱ میلیارد و ۴۹۵ میلیون ریالی برای این دارایی پایه به ثبت رسید.

معامله گران تعداد ۱۶ هزار و ۸۹۲ قرارداد آتی نقره را نیز در دو سررسید مرداد و مهرماه امسال در حالی منعقد کردند که این تعداد قرارداد منعقده ارزش بیش از ۳۷۹ میلیارد و ۴۸۲ میلیون ریالی را در پی داشت. دارایی مذکور نیز از نظر حجم و ارزش معاملاتی جایگاه دوم را بعد از زعفران نگین به خود اختصاص داد.

در جریان معاملات این هفته، ثبت انعقاد ۷۲۸۴ قرارداد آتی صندوق طلا برای دو سررسید مهر و مرداد ماه امسال با ارزش ۶۷۵ میلیارد و ۱۲۸ میلیون ریالی همراه شد تا این دارایی پایه رتبه سوم را در حجم و ارزش معاملات این هفته کسب کند.

معامله گران ۸ قرارداد آتی پسته را نیز در سررسید مهرماه سال جاری منعقد کردند و ارزش یک میلیارد و ۵۲۱میلیون ریالی را به ثبت رساندند.

این گزارش می افزاید، در تنها سررسید فعال قرارداد آتی زیره سبز تحویل مهرماه نیز ۵ قرارداد منعقد شد و ارزش ۳۹۵ میلیون ریالی برای آن رقم خورد.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      با سلام؛ بنده در معاملات آتی زعفران، سه سال هست که فعالیت میکنم و هر بار در سررسید قرارداد آتی، بعنوان دارنده محصول (یا همون فروشنده) وارد فاز تحویل کالا میشم اما متاسفانه همیشه گرفتار "نکول" از سوی خریداران هستیم. بورس کالا هم هیچ کمکی برای شفاف سازی وضعیت تحویل قراردادهای آتی در سررسیدهای مختلف انجام نمیده. حتی یک آمار ساده از تعداد قراردادهای نکول شده یا تحویل شده در سررسید آتی هم وجود نداره! عملا مکانیزم بورس کالا برای محصول زعفران، کاملا ناکام مونده طوریکه الان بیش از یک ماهه که در 4 انبار زعفران نگین، صف سنگین فروش وجود داره، بدون هیچ خریداری!! در حالیکه قیمت همه کالاها، در یکسال گذشته حداقل 50% رشد داشته، زعفران در سه سال گذشته، روی هم 50% افزایش قیمت نداشته .. ممنون میشم پیگیری بفرمایید و یه گزارش تهیه کنید در این خصوص.