۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
هشدار هواشناسی برای بارش های شدید در غرب گیلان| بارش های بیش از 80 میلی متر
گیلانی ها مراقب باشند

هشدار هواشناسی برای بارش های شدید در غرب گیلان| بارش های بیش از 80 میلی متر

ضیاییان، مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش های شدید و جاری شدن سیلاب در غرب استان گیلان و مناطق همجوار استان اردبیل با گیلان، طی دو روز آینده هشدار داد.

بازار؛ گروه راه  وشهرسازی: «صادق ضیاییان» در گفتگو با خبرنگار بازار تاکید کرد: از آنجا که بارش ها شدید در استان گیلان از بعد از ظهر جمعه آغاز و تا شنبه به اوج خود خواهد رسید، لذا همه دستگاه های اجرایی در این استان باید برای انجام کمک های احتمالی در آماده باش کامل قرار گیرند.

مدیرکل پیش بینی وهشدار سازمان هواشناسی کشور یادآورشد: بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که فردا بارش ها از سواحل دریای خزر آغاز خواهد شد و به تدریج بارش ها استانهای گیلان، مازندران و گلستان را در برخواهد گرفت، اما بیشترین بارش ها در غرب استان گیلان خواهد بود.

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور توصیه کرده است که هموطنان در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام ها در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و در هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی در این مناطق احتیاط لازم را داشته باشند.

ضیاییان افزود: همزمان با آغاز بارش های شدید و خطرساز در استان گیلان و به خصوص آستارا، انزلی و رشت، شمال استان آذربایجانشرقی، غربی، گلستان، اردبیل و شمال استان زنجان و قزوین نیز شاهد بارش خواهند بود، اما شدت آن به اندازه بارش در استان گیلان نخواهد بود.

در غرب استان گیلان فردا و شنبه بیش از ۸۰ میلی متر باران می بارد
مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه پیش بینی شما از میزان بارش ها چیست، تصریح کرد: پیش بینی ما این است که در غرب استان گیلان فردا و شنبه آینده بیش از ۸۰ میلی متر باران ببارد.

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور بیان کرد: همزمان با بارش باران شدید در غرب استان گیلان هموطنان ساکن در مناطق همجوار استان اردبیل با استان گیلان نیز شاهد بارش های شدید باران در این مناطق خواهند بود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز بارش ها در این مناطق، دمای هوا در استانهای شمال غرب کشور و سواحل دریای خزر بین ۵ تا ۱۰ درجه کاهش خواهد یافت.

ضیاییان با بیان اینکه در برخی از مناطق یاد شده حتی دمای هوا بیش از ۱۰ درجه کاهش خواهد یافت، گفت: پیش بینی ما این است که دمای هوا در اردبیل بیش از ۱۵ درجه کاهش خواهد یافت.

شدت بارش ها در مناطق کوهستانی و ارتفاعات خواهد بود مردم دوری کنند 
این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور توصیه کرد:  از آنجا که شدت بارش ها در مناطق کوهستانی و ارتفاعات شدید خواهد بود، لذا هموطنان از این مناطق دوری کنند زیرا احتمال سیلابی شدن مسیل ها وجود دارد.  

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور از هموطنان خواست از ترددهای غیرضروری در این مناطق خودداری و تردد در مناطق کوهستانی و استقرار در حاشیه رودخانه ها  در دو روز گذشته پرهیز کنند.

همزمان با هشدار مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور، هواشناسی گیلان آبگرفتگی و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب ها، آسیب به سازه ها، شکستگی شاخه ها و احتمال سقوط درختان، رانش و لغزش زمین و برخورد صاعقه را از مخاطرات فعالیت این سامانه جوی دانست و از شهروندان خواست تا تمهیدات لازم را در این خصوص به عمل آورند.

با ورود این سامانه بارشی از دریای خزر سازمانه واشناسی کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۷۳ نسبت به فعالیت سامانه بارشی در این مناطق به صورت رگبار باران، رعد وبرق و وزش باد شدید هشدار داد.

در این اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور مناطق اثر را روز جمعه استان های گلستان، شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و ارتفاعات هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان اعلام کرد است.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است که فعالیت این پدیده روز شنبه سیزدهم شهریورماه سال جاری در استانهای گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، هرمزگان، شمال استانهای قزوین و زنجان، جنوب و غرب فارس، جنوب سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت و احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی موقت و محدود، وزش تند باد موقت، خیزش گردو خاک در این مناطق وجود دارد.

هموطنان در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها احتیاط کنند
این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور توصیه کرده است که هموطنان در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام ها در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و در هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی احتیاط لازم را داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش های شدید و خیلی شدید طی فردا جمعه و شنبه و صدور هشدار نارنجی این وضعیت جوی، از فرمانداران و دستگاههای اجرایی خواست تا آمادگی لازم را در مقابله با وقوع سیلاب احتمالی داشته باشند.

«امیر مرادی» اظهارداشت: بر اساس گزارش های رسیده، بارش ها در برخی مناطق کوهستانی به بیش از ۱۰۰ میلیمتر خواهد رسید که با توجه به تجربه سال های گذشته احتمال وقوع سیلاب در چنین شرایطی وجود دارد بنابراین باید فرمانداران ضمن اطلاع رسانی گسترده به مردم، هماهنگی لازم را برای استفاده از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی در مواقع لزوم انجام دهند.

وی مناطق کوهستانی و ارتفاعات را مستعد بارش های شدید و خیلی شدید عنوان و تصریح کرد: احتمال وقوع سیلاب در شهرستان هایی همچون  تالش، فومن، املش، رودبار، ماسال، رودسر، لنگرود و لاهیجان که در گذشته نیز شاهد سیلاب بوده اند،   بیش از سایر شهرستان ها وجود دارد.

مردای از فرمانداران خواست تا ضمن حضور در منطقه تحت پوشش خود، پیش بینی های لازم در جاهای دارای احتمال جابه جایی درخت ها و گل و لای و سنگ ها از بالا دست به پایین دست در اثر بارش شدید باران و سیلاب و  رفع انسداد جاده داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان بر اطلاع رسانی به مردم تاکید کرد و اظهار داشت: اگر به مردم اطلاع رسانی صحیحی انجام شود، هموطنان در این مناطق در بخش های مرتبط با زندگی خود تدابیر لازم را در این بخش انجام خواهند داد.

براساس پیش بینی سازمان هواشناسی کشور، با ورود  سامانه خنک و بارشی  به استان گیلان آسمان از فردا جمعه به تدریج  ابری، مه آلود و بارانی همراه با رعد و برق  و وزش باد شدید خواهد بود و بارندگی ها و وزش باد از روز جمعه تا عصر شنبه اینده می تواند خیلی شدید باشد.

کد خبر: ۱۰۵٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha