۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
صنعت خودرو آلوده به ویروس مافیا است
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی:

صنعت خودرو آلوده به ویروس مافیا است

علیلو، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: صنعت خودروسازی ما به شدت آلوده ویروس مافیاست و هنوز واکسینه نشده است.

به گزارش بازار، علی علیلو، نماینده ادوار مجلس در مورد خرید و فروش خودرو و معضلات صنعت خودروگفت: مافیا به گروه هایی اطلاق می شود که هم دستی در قدرت دارند و هم دستی در ثروت. ثروت از نوع رانت و انحصار که وقتی کنار هم قرار گیرند مافیا شکل می گیرد و برخی ازصنایع بزرگ کشور چون فولاد، آلومینیوم، معادن و خودروسازی به شدت آلوده چنین ویروسی هستند.

وی افزود: مافیا و صاحبان منافع که در قدرت هستند و یا با قدرت ارتباط دارند به دلیل نفوذی که دارند دولت ها را به انحراف می برند یا ناکارآمد می کنند و بخش دیگر عمدا ساختاری را ایجاد می کنند تا در دل آن ساختار هر کاری خواستند انجام دهند.

حضور دولت در صنعت مافیا را شکل می دهد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم در ساختار صنعت خودرو عمده ترین و بزرگترین مشکل را تصدی گری دولت در صنعت عنوان کرد و بیان داشت: تجربه ثابت کرده هر کجا دولت در صنعت نقش داشته باشد ابتدا انحصار، فساد، رانت و در نهایت مافیا شکل می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید سیاست گذار، حامی و ناظر باشد ولی متاسفانه در اینجا تصدی گری، هیات مدیره و مدیر عامل را هم دولت انتخاب می کند تصریح کرد: اغلب افرادی در دولت که صاحب منافع و ذی نفوذ اند تاثیر خود را دراین جریان میگ ذارند و گاهی برخی نفوذ ها حتی وزیر را هم دور می زند.

علیلو گفت: طبق تحقیق و تفحص های انجام شده در سالهای قبل در بعضی از خودرو ها ۲۰ تا ۲۵ و در برخی ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت بی دلیل وجود دارد که مربوط به گرانی مواد اولیه خودرو نیست و بیانگر انحصار و مافیا است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲، ۷۲ هزار ماشین بابت انحصار تولید کننده کف پارکینگ های خودرو ساز خوابیده بود و عمدتاً به یک شرکت بزرگ برمی گشت گفت: برخلاف قانون قطعه ساز نمی تواند در هیات مدیره خودروساز بنشیند که در اینجا قطعه ساز انحصار را شکسته و در هیات مدیره نشسته و سهام خودرو ساز دیگر را هم خریده و با سهام خود شرکتهای زیر مجموعه ایجاد کرده و مافیا است.

۱۳ پرونده قطور از مافیا و دست های پشت پرده در قوه قضاییه
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم گفت: زمانی که من نماینده مجلس بودم پرونده های قطوری را از امافیا خودرو به قوه قضاییه برای رسیدگی اعلام کرده ام و بارها در رسانه ملی و صدا و سیما اسم برخی افراد که در خودرو انحصارایجاد کرده و پشت پرده صنعت خودرو هستند را آوردم ولی اکنون که دیگر نماینده نیستم برای من ۷ پرونده شکایت بازکرده اند که هر روز در دادگاه ها هستم.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است که یک دستگاه نظارتی ورود کند و دست های پشت پرده را رو کند اظهار داشت: انتظار می رود از دولت جدید که ضد فساد است این انحصار و ضایعه ها را که بر صنعت خودرو وارد شده برطرف و موضوع مافیا در خودرو راحل و غیر قانونی حرکت کردن ها را به مدار بازگرداند.

علیلو تصریح کرد: از قوه قضاییه نیز استدعا داریم ۱۳پرونده قطوری که از تحقیق و تفحص برای رسیدگی ارسال شده است و در دادگاه استیجاره ای مورد بررسی قرار نمی گیرد، هر چه زودتر بررسی کند و دست مافیا را در این صنعت رو کند.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha