۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
 دولت با تعرفه واردات می تواند وضعیت خودرو را سامان دهد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

دولت با تعرفه واردات می تواند وضعیت خودرو را سامان دهد

حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: دولت سیاست گذار و ریل گذار است و با تعرفه واردات می تواند وضعیت صنعت خودرو را سامان بدهد.

به گزارش بازار، سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد خرید و فروش خودرو و معضلات صنعت خودرو گفت: اصلی ترین مشکل صنعت خودرو این است که دولت به جای اینکه سیاست گذار باشد به سمت بنگاهداری رفته است.

وی افزود: دولت می تواند با تعرفه واردات در یک مقطع کوتاهی به خودرو ساز و قطعه ساز فرصت دهد خودشان را به روز رسانی کنند و قطعه ساز باید بتواند یک خودرو ۳ کلمه ای «ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرت محور» تولید کنند.

نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد ورود خودرو بدون تعرفه به کشور ایجاد رقابت می کند و دولت می تواند با حمایت از بخش داخلی و دادن فرصت برای افزایش کیفیت محصولات در مرحله بعدی اجازه ورود خودرو به کشور با تعرفه صفر را بدهد.

حسینی کیا ادامه داد: در شرکت ایران خودرو دولت ۶ درصد سهم دارد، در شرکت سایپا نیز دولت ۱۴ درصد سهم دارد ولی ۲۰۰ درصد در این شرکت ها دخالت می کند
نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: وقتی انحصار ایجاد شود حتما فساد در آن ایجاد می شود و مختص این شرکت و آن شرکت خودرو سازی نمی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در صنعت قطعه سازی کشور ۵۵۰ هزار نفر و در صنعت خودرو سازی نیز ۱۵۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند و نان می خورند که امید می رود دولت تدبیری بایندیشد تا این ۷۵۰ هزار نفر آسیب نبینند.

لزوم داشتن صنعت خودرو سازی به عنوان یک ارزش
مجتبی نظری، کارشناس خودرو در مورد خرید و فروش خودرو و معضلات صنعت خودرو گفت: بسیاری از جریان های صنعتی در صنعت هواپیمایی، لوازم خانگی و ... کشور از توسعه صنعت خودرو سازی شکل گرفته است و داشتن یک زنجیره تامین مناسب در کنار صنعت خودرو نیز ثروت بزرگی برای کشور محسوب می شود.

وی عمده مشکل صنعت خودرو سازی را دخالت دولت عنوان کرد و بیان داشت: دولت با سهم اندکی که در شرکت های خودرو ساز دارد، حتی هیات مدیره تعیین می کند و این جریان باعث می شود که جریان یک بنگاه اقتصادی به خطا کشیده شود.

نظری ادامه داد: وقتی بنگاه اقتصادی بر اساس چارچوب بازار حرکت کند و القاعات تولیدی داشته باشد حاصل آن می شود اینکه یک شرکت خودرو سازی طی یک سال ۳۲ میلیارد ضرر می دهد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه یک بنگاه اقتصادی، چارچوب اقتصادی برای خود نیاز دارد و باید تصمیمات اقتصادی برای خود بگیرد. و بر اساس بازار و آنچه نیاز بازار است طراحی وتولید کند و تیراژ به صرفه تولید، کمک می کند گفت: در صنعت خودرو سازی حلقه ای قبل از خودرو سازی وجود دارد به نام حلقه قطعه ساز که عمدتا این حلقه خصوصی هستند.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا به دلیل اینکه به شدت بازار رقابتی است و سطح سود در این بازار بر اساس تیراژ است اغلب خودرو سازها برای دستیابی به سطح بازار با هم تلفیق می شوند.

نظری در ادامه با اشاره به گرانی خودرو گفت: وقتی قیمت ورق برای تولید اتاق خودرو در سه سال گذشته ۱۷ برابر شده و قیمت مس در طی این سه سال ۲۳ برابر افزایش یافته است نمی توان توقعی از محصول نهایی داشت.

وی در ادامه علت خوابیدن ۷۲ هزار ماشین در پارکینگ خودرو ساز در سال ۹۲ را کاهش سطح سفارش یک قطعه ساز عنوان کرد و بیان داشت : در آن زمان یک قطعه که با دانش دانشجویان داخلی سازی شده بود و تولید داخلی داشت باعث شده بود واردات آن قطعه کاهش یافته و دچار مشکل شود، لذا درست زمانی که سطح سفارش این قطعه در شرکت تولید کننده کاهش یافت، جنگی راه افتاد و وارد کننده ها نیز به دلیل کاهش سطح سفارش این قطعه نتوانستند واردات داشته باشند و خودرو ها به دلیل کمبود قطعه دپو شدند.

وی گفت: وقتی قطعه ای در داخل تولید می شود وارد کنندگان دیگر بابت واردات آن قطعه سودی نصیبشان نمی شود از این رو رسانه خرج می کنند و سخنگو پیدا می کنند تا اتهام مافیا و دزدی بزنند.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha