۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
تجارت عجیب وزارت نیرو فروش برق با یک سوم قیمت خرید! | ضرر ۲۱۸ تومانی فروش هر کیلووات برق
کارشناس صنعت برق در گفتگو با بازار:

تجارت عجیب وزارت نیرو فروش برق با یک سوم قیمت خرید! | ضرر ۲۱۸ تومانی فروش هر کیلووات برق

کلاهی کارشناس صنعت برق که معتقد است قیمت برق باید واقعی شود، گفت: وزارت نیرو پارسال، برق را ۳۳۶ تومان خریداری و به طور متوسط هر کیلو وات آن را ۱۱۸ تومان می فروخت و ۲۱۸ تومان در هر کیلو وات ضرر میکرد.

بازار، گروه آب و انرژی: بحران آب حالا صنعت برق را هم تهدید می کند. مسئولین توانیر مدعی اند که به دلیل کاهش بارندگی ها حدود ۴ هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق که مربوط به نیروگاه های برقآبی بوده را از دست داده اند.این اتفاق البته  چندان عجیب نیست زیرا هر تجارتی که کالای خریداری شده اش را به یک سوم  قیمت بفروشد محکوم به فنا است!

اما علیرضا کلاهی کارشناس صنعت برق می گوید: می توان صنعت برق را به گونه ای احیا کرد که دیگر تاثیر زیادی از خشکسالی ها نگیرد. او با اشاره به تجربه سایر کشورها درساخت نیروگاه ها می گوید: باید نیروگاه های خود در کنار دریا احداث کرده و برق تولید شده را با خطوط انتقال فشار قوی که البته هزینه بالایی هم دارد، به سایر استان های کشور منتقل کرد.

 وزارت نیرو، برق را ۳۳۶ تومان خریداری و به طور میانگین  هر کیلو وات آن را ۱۱۸ تومان می فروخت و ۲۱۸ تومان در هر کیلو وات ضرر می کرد

قیمت  خرید ۳۳۶ تومان، فروش ۱۱۸ تومان  
کارشناس صنعت برق  همچنین با اشاره به مشکلات  امروز صنعت برق می گوید که برق باید به قیمت واقعی به مردم فروخته شود تا مشکل این صنعت حل شود. تا زمانی که چنین یارانه ای عظیمی در این بخش پرداخت می شود، کسی به دنبال مدیریت مصرف نخواهد رفت.

 او که معتقد است دولت به جای یارانه انرژی بهتر است خدمات اجتماعی و رفاهی و درمانی بیشتری به مردم بدهد، افزود: در سال ۹۹ هر کیلووات برق از برق حرارتی ها به قیمت ۳۳۶ تومان خریداری می شد در حالی که قیمت فروش هر کیلووات برق به بخش کشاورزی معادل ۲۷ تومان، خانگی ۸۱ تومان، صنعتی ۹۴ تومان، عمومی ۱۰۰ تومان و تجاری ۲۹۰ تومان محاسبه شد.

این کارشناس صنعت برق افزود: در واقع وزارت نیرو، برق را ۳۳۶ تومان خریداری و به طور میانگین  هر کیلو وات آن را ۱۱۸ تومان می فروخت و ۲۱۸ تومان در هر کیلو وات ضرر می کرد.

او به عواقب قیمت غیرواقعی برق اشاره کرد و از دست رفتن اشتغال‌زایی صنعت بهینه‌سازی را یکی از عواقب این سیاست برشمرد و گفت: نیروی انسانی فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط با صنعت برق به چه امیدی درس می‌خوانند؟ ضمن آنکه، قیمت‌های برق، هرگونه بهینه‌سازی را فاقد توجیه اقتصادی می‌سازد.

همان اشتباهی را که در صنایعی همچون فولاد سازی انجام دادیم را در ساخت نیروگاه ها هم تکرار کردیم. ما امروز کلی نیروگاه داریم که در مناطق خشک احداث شده و تامین آب آنها به چالش کشیده است

اشتباه فولادسازی را در نیروگاه سازی هم تکرار کردیم
کلاهی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین گفت: تکنولوژی این صنعت بومی بوده و حداقل وابستگی را در تجهیزات برقی به کشورهای خارجی داریم. شاید به همین دلیل است که با وجود مشکلات فراوان این صنعت هنوز سرپاست و چراغ برق هنوز روشن است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به جانمایی صنایع آب در مناطق خشک و کم بارش، می گوید: همان اشتباهی را که در صنایعی همچون فولاد سازی انجام دادیم را در ساخت نیروگاه ها هم تکرار کردیم. ما امروز کلی نیروگاه داریم که در مناطق خشک احداث شده و تامین آب آنها به چالش کشیده است.

او با بیان اینکه نیروگاه های سیکل ترکیبی نیاز آبی بالایی دارند، گفت: باید نیروگاه های برق خود در کنار دریاها ساخته و بعد با یک خط انتقال قوی بالا DC برق را به شهرهایی همچون اصفهان منتقل کنیم.

به گفته این کارشناس صنعت برق، هم اکنون چین در سد بزرگ ۳ دره ۲۰ هزار مگاوات یعنی یک چهارم کل ظرفیت ایران برق تولید می کند. یا آلمان از انرژی بادی در دریای شمال حجم زیادی برق تولید کرده و آن را به سایر شهرهای خود انتقال می دهد.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha