۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
 عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها ۴۹ درصد افزایش یافت
زنگ خطر برای کشتار دام مولد؛

عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها ۴۹ درصد افزایش یافت

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از افزایش ۴٩ درصدی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیرماه امسال نسبت به سال قبل حکایت دارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رشد ۴۹ درصدی عرضه گوشت قرمز در تیرماه امسال نسبت به سال قبل، در حالی از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده که فعالان صنعت دام مدت‌هاست نسبت به خشکسالی و کمبود علوفه و در نتیجه اجبار به کشتار دام‌هایشان هشدار می‌دهند.

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیر ۱۴۰۰ جمعاً ۵٣ هزار و ۸۸۳ تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۲۸ هزار و ۳۹۳ تن، ٥٢.٧ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. پس از آن گوشت گوسفند و بره هم با ٢١ هزار و ۱۹۶ تن، بز و بزغاله با ۳ هزار و ۳۰۸ تن، و سایر انواع دام با ٩٨٦ تن، به‌ترتیب ٣٩.٣ درصد، ۶.۱ درصد و ١.٩ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیر ۱۴۰۰ با ماه مشابه سال قبل نشان‌دهنده افزایش ٤٩ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. بر اساس این گزارش مقدار عرضه گوشت در تیر ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای گوسفند و بره ٧٢ درصد، برای بز و بزغاله ٢١ درصد، برای گاو و گوساله ٣٩ درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ٤٥ درصد، و برای شتر و بچه‌شتر ٣٣ درصد افزایش داشته است.

همچنین نتایج این گزارش نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیرماه امسال نسبت به ماه قبل یعنی خردادماه هم در حدود ٥ درصد افزایش داشته است.

اما در حالی گزارش جدید مرکز آمار از افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها حکایت دارد که به نظر می‌رسد باید آن را یک زنگ خطر برای صنعت دامداری دانست. چندی پیش غلامعلی فارغی عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفته بود که به دلیل خشکسالی و وابستگی بیش از ۶۰ درصدی صنعت دام به علوفه داخلی، بسیاری از دامداران حتی دام‌های مولد خود را به دلیل کمبود علوفه به کشتارگاه می‌برند

او بر همین اساس تاکید کرده بود اگرچه این موضوع فعلا اثرات کاهنده روی قیمت گوشت قرمز خواهد داشت اما اثر اصلی خشکسالی بر تولیدات دامی از پاییز به بعد خود را نشان خواهد داد. بر این اساس فارغی هشدار داده بود از آبان ماه به بعد یا باید واردات گوشت قرمز افزایش پیدا کند و یا قیمت گوشت قرمز افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۰۵٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha