۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
کسری‌ها؛ ریشه خلق پول در بانک‌هاست
مدیرکل اسبق بازرسی و پیگیری‌های ویژه بانک مرکزی:

کسری‌ها؛ ریشه خلق پول در بانک‌هاست

مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی گفت: در واقع ریشه خلق پول به خود دولت و مجلس بر می گردد. وقتی این کسری و تقاضا در جامعه نباشد، برای بانک هم صرفه لازم را ندارد تا این کار را انجام دهد.

به گزارش بازار، یوسف کاووسی با اشاره به روند انتخاب رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما از یک طرف حرف از استقلال بانک مرکزی می زنیم و از طرفی می خواهیم بیاییم استقلال بانک مرکزی را بررسی کنیم و از طرفی وزیر اقتصاد و مور دارایی رئیس بانک مرکزی را مشخص می کند.

وی یادآور شد: در دوره اول آقای روحانی این موضوع مطرح بود که نحوه انتصاب رئیس کل بانک مرکزی تغییر کند ولیکن در مجمع تصویب نشد و به روال قبل منتصب شد.

وزیر هیچ نقشی در نظارت و عملکرد بانک مرکزی ندارد
مدیرکل اسبق بازرسی و پیگیری های ویژه بانک مرکزی هدف از تغییر انتصاب رئیس کل بانک مرکزی را پاسخگویی رئیس بانک مرکزی نسبت به مجلس بیان کرد و گفت: اکنون وزیر دارایی باید به مجلس برود و در خصوص عملکرد بانک ها پاسخ دهد در حالی که در عملکرد بانک مرکزی نقشی ندارد که بخواهد پاسخگو باشد. وزیر معمولا نقش شکلی دارد و آن هم معرفی کردن رئیس بانک مرکزی است و هیچ نقشی در نظارت و عملکرد بانک مرکزی ندارد و این یک اشکال قانونی است که باید برطرف شود.

وی فرآیند نظارت بانک مرکزی بر بانک ها را بسیار گسترده دانست و افزود: نظارت بر ۲۰ هزار شعبه، فعالیت های بانک ها و همچنین فعالیت های نوین بانک ها نیازمند نیروی زیادی است. از طرفی متاسفانه همه این فرآیندها به گونه ای نشده که بتوانیم به صورت آفلاین بر آن ها نظارت داشته باشیم.

کاووسی ریشه خلق پول را کسری ها دانست و گفت: در واقع ریشه خلق پول به خود دولت و مجلس بر می گردد. وقتی این کسری و تقاضا در جامعه نباشد، برای آن بانک هم صرفه لازم را ندارد تا بیاید و این کار را انجام دهد. بانک های خصوصی که نباید دستوری کار کنند و باید نظارت بر آن ها به حدی باشد که بتوانند روال بانکداری خودشان را انجام دهند وقتی در کشور ما به صورت دستوری به بانک خصوصی گفته می شود با درصد کمتر تسهیلات را بده آن بانک هم از آن طرف می آید و تخلف می کند و بانک مرکزی مجبور است بر آن تخلف چشم پوشی کند چون می گوید خود ما به آن بانک تحمیل کردیم تا فلان کار را انجام دهد. بانک ها هم برای اینکه بتوانند خود را پوشش دهند به بازار سوداگری از جمله بازار سکه و ارز و مسکن ورود می کنند.

وی متذکر شد: متاسفانه مسائل ما در حوزه بانک ها امنیتی شده در صورتی که ما باید سازوکار صندوق ضمانت سپرده ها را داشته باشیم و باید خود بانک ها این سپرده ها را بیمه کنند. این چیزی که گفته می شود به بانک ها تکلیف نمی شود اینگونه نیست به بانک های خصوصی هم تکلیف می شود.

مدیرکل اسبق بازرسی و پیگیری های ویژه بانک مرکزی با اظهار به اینکه ساختار نظارت اشکال دارد، عنوان کرد: یکی از عمده ترین این اشکالات این است که آموزشهایمان قطع شده و استانداردهایمان فرق دارد. شاید ۵ بانک ما به سختی استانداردهای قدیم را بگذرانند و اگر تحریم ها برداشته شود هیچ کسی با ما نمی تواند کار کند. بنابراین باید اصلاحات انجام شود و این زمان بر است. باید از شعار ها کم کنیم و به عمل ها بپردازیم.

خلق پول خروجی سیستم در حوزه مفاسد نقدینگی است
در ادامه موسی شهبازی خلق پول را خروجی سیستم در حوزه مفاسد نقدینگی دانست و با بیان اینکه بانک ها از جهت چند رابطه دچار اغتشاش و عیب شده اند، عنوان کرد: رابطه بانک ها با بانک مرکزی دچار ایراد و اشکال است از آن جهت که بانک مرکزی ابزارها و سیستم نظارتی مناسب را برای به خط کردن بانک ها ندارد. در دنیا ابراز قویی به دست بانک مرکزی می دهند و اگر بانکی استاندارهای بانک مرکزی را رعایت نکرد و از آستانه ای عدول کرد بانک مرکزی شروع به اقدامات تنبیهی و اصلاحی می کنم و اگر از این بانک ناامید شد، بانک را به سمت ورشکستگی نوین خواهد برد. یعنی این بانک را به عنوان بازیگر بد از سیستم بانکی اخراج می کند. ما در خصوص بانکداری خصوصی این مسئله را نداریم.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی هستیم که ترازنامه بانک ها دچار ایرادات و اشکال است، تصریح کرد: بخشی از چالش به بیرون از شبکه بانکی برمی گردد از جمله نهادهایی مثل دولت که فشار می آورند. ولی بخش دیگر به سیستم های ناکارآمد برمی گردد و ابزارهای نادرستی که داخل نظام بانکی ما شکل گرفته است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: نظام نظارت نوین بانکی مبتنی بر یکپارچه سازی داده ها الان دارد در بانک های مرکزی دنیا پیاده می شود و اصلا نیازی نیست ما مراجعه حضوری به شعب به این معنا داشته باشیم. نظام نظارتی و نظام بانکداری نوین متحول شده است.

وی اظهار کرد: اگر وزارت اقتصاد روی بانک های دولتی و خصوصی متمرکز شود، بانک مرکزی نیز ترازنامه را صلاح کند به این معنا که اگر بانکی دارایی هایش کمتر از بدهی هایش شد به این بانک ها کمک کند تا سرمایه اش رشد کند و از طرفی قواعد تخصیص منابع جدی تر گرفته شود، می توان به وضعیت کارکردی مناسب بانک ها امیدوار بود.

وی متذکر شد: فضای کسب و کار ما نیاز به اصلاح دارد. وقتی تولید کننده ای که نتواند سودآوری کند، هرچقدر هم به بانک تحمیل کنیم تا به تولیدکننده سود دهد سبب ایجاد چرخه دارایی هایی می شود که بازگشت پذیر به بانک نیست.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha