۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
 نظام توزیع در ایران برای مواقع بحرانی کاربرد ندارد
کارشناس مسائل اقتصادی:

نظام توزیع در ایران برای مواقع بحرانی کاربرد ندارد

اژدری، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سهم نظام توزیع در قیمت تمام شده کالاهای نهایی ۱۲ درصد است، گفت: نظام توزیع در اقتصاد ایران برای روزهای سخت و مواقع بحرانی کاربردی ندارد.

به گزارش بازار، علی اژدری، کارشناس مسائل اقتصادی از نظام توزیع به عنوان حلقه واسط بین تولید و مصرف تعبیر کرد و گفت: مداخلات قیمتی مانند تخصیص ارز ترجیحی به نهاده ها قیمت ها و نظام توزیع را دچار اختلال می کند.

وی با اشاره به اینکه نظام توزیع متناسب با عرضه و تقاضا شکل می گیرد افزود: نظام توزیع در حالت عادی با مشکل خاصی روبرو نیست اما علت های کلان مانند مداخلات قیمتی دولت و حاکمیت این نظام را به شدت دچار مشکل می کند.

کارشناس مسائل اقتصادی در رادیو گفت وگو اظهارکرد: سهم نظام توزیع در قیمت تمام شده کالاهای مصرفی و نهایی حدود ۱۲ درصد است درحالیکه سهم جهانی در حدود شش درصد است و این نشان می دهد که نظام توزیع در اقتصاد ایران برای روزهای سخت و مواقع بحرانی کاربردی ندارد.

اژدری با اذعان به رانتی بودن نظام توزیع در اقتصاد کشورمان گفت: ما در بخش کالاها و خدمات و مواد اولیه نیازمند یک نظام توزیع جامع در داخل کشورمان هستیم که در مواقع خاص تاب آوری لازم را داشته باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهارکرد: در شرایطی که کنترل نظام توزیع خرده فروشی و اصناف دشوار است اظهارات برخی مسئولان و کارشناسان هم به این قضیه دامن زده و موجب هیجانات کاذب و احساسی در بازار و افزایش تقاضای غیرواقعی می شود.

در ادامه، مهدی سروی کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی با اذعان به وجود مشکلات ساختاری و سیاستی در نظام توزیع و بازرگانی کشور گفت: گرانی ناشی از اتفاقاتی است که از سال ۹۷ در بازار رخ داده و خودش را به شکل انتظار تورمی و حتی تورم واقعی نشان داد اما بحث گرانفروشی متفاوت است.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید مسئول اصلی بازار را مشخص کند افزود: با توجه به اینکه قانون انتزاع دچار مشکلات و ناهماهنگی هایی است لذا درمورد محصولات کشاورزی نیز باید مشخص شود که وزارت جهاد کشاورزی تا چه مرحله ای مسئولیت دارد.

کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: نظام توزیع در اقتصاد ایران باید یکپارچه و در همه حلقه ها از اساس متحول شود.

سروی همچنین راه اندازی و اجرای دقیق و درست سامانه جامع نظام تجارت و سامانه مودیان را ضروری برشمرد و گفت: اجرای این موضوعات در برنامه های وزیر صمت لحاظ شده است.

وی با تأکید بر لزوم شناسایی کشاورزان و اراضی کشاورزی برای رصد نیاز و موجودی بازار اظهارکرد: محصولات منتخب کشاورزی باید در وزارت جهاد تعیین شوند تا دچار کمبود و مازاد نشویم.

سروی علت عدم موفقیت سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را در عدم شناسایی دقیق دهک های نیازمند جامعه دانست و گفت: متاسفانه ۳۰ درصد سه دهک بالای درآمدی جامعه جزو یارانه بگیران کمیته امداد و بهزیستی هستند.

کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: ساختار توزیع از نظام خرده فروشی فعلی که بازیگران زیادی دارد باید اصلاح و به سمت بازیگران بزرگ و محدودی حرکت کند تا قابل مدیریت باشد.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha