۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری برای خودرو لازم است
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری برای خودرو لازم است

دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، راهکاری را برای کاهش سریع قیمت خودرو اعلام کرد و در این راستا رقابتی شدن بازار را خواستار شد.

به گزارش بازار، مهدی دادفر با اشاره به کم و کیف حذفِ قیمت گذاری دستوری خودرو اظهار کرد: قیمت گذاری در کوتاه مدت موجب بهبود موقتی است ولی در میان مدت به کاهش انگیزه تولیدکننده می انجامد و در طولانی مدت کاملا به ضرر تولید کننده منتج می گردد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ارزش گذاری عادلانه را برآمده از شیوه عرضه و تقاضا در محیطِ رقابت دانست و ادامه داد: اگر قصد نداریم روند رقابتی را شکل دهیم و در صددِ ادامه دادن انحصار هستیم، نباید تولیدکننده را رو به ورشکستگی سوق داده و شریان حیاتی او را قطع کنیم.

دادفر درباره نگاه وزیر صمت برای افزایش تولید تا سقف سه میلیون خودرو در سال گفت: قیمت گذاری دستوری برای چه چیزی است؟ شخصا همواره نسبت به تولیدکنندگان خودرو و بازار انحصاری انتقاد داشتم چون دوستان علاقه ای ندارند تا بازار خودرو به فضای رقابتی وارد شود.

در این راستا مابه التفاوت بازار و کارخانه باید به دست تولیدکننده برسند نه اینکه دلالان از آن، منتفع شوند. ولی اگر زیانِ تولیدکننده ها تا پایان امسال پیش رود، تا اسفند ماه باید به کلی این صنعت را تعطیل کنیم.

حذف روش دستوری؛ صددرصد!
دادفر در پاسخ به کنار گذاشته شدنِ روش دستوری برای قیمت گذاری تاکید کرد: صد در صد این کار باید صورت گیرد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو تولیدِ فعلی را به میزان کافی ندانست و افزود: ابتدا باید این مسئله را روشن کنیم که ما به التفاوت قیمت بازار آزاد و کارخانه به سمت دلال ها سوق می یابد یا به سمت تولید؛ از طرفی باید بدانیم قصدِ ادامه دادنِ این صنعت را داریم یا خیر...

دادفر تاکید کرد: ما باید درها را باز کنیم و دیگر تولیدکننده های بخش خصوصی که وارد کننده بودند نیز تولید خود را ادامه دهند و ضمن اینکه واردات آزاد می شود، قیمت ها نیز به سرعت کاهش یابد.

ساختارها باید اصلاح شود
همچنین الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه این بخش تحلیلی در برنام صبحِ رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه در حوزه ساختار تولید خودرو با مشکل رو به رو هستیم، خاطرنشان کرد: مهم ترین موضوعی که باید در دستور کار قرار گیرد، اصلاح ساختاری خودروسازی است.

وی با اشاره به معضل خصولتی بودنِ خودروسازان گفت: خصوصی سازی برای چابک شنِ صنایع اتفاق می افتد ولی دولتی ها خودروسازی را رها نکرده و وضعیت را بدتر کردند.

دهقانی همچنین به معضل انحصار اشاره کرد و افزود: این رویه باید به گونه ای مدیریت شود تا پولِ مفتی که به جیب دلالان واریز می گردد، برای بخش تولید هزینه شود.
در این میان باید دید آیا خودروهای تولیدِ داخل توانِ رقابت را با انواع خارجی دارند یا این که با فزونی گرفتنِ آمار کمیِ خودروهای خارجی در بازار ایران، قرار است صنعت خودروی داخلی زمین بخورد؟

کد خبر: ۱۰۵٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha