۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
زیان ۱.۷ هزار میلیارد دلاری آسیا از توزیع ناعادلانه واکسن در دنیا
سهم کشورهای فقیر از واکسن کرونا تنها ۱۵.۰۲ میلیون دوز؛

زیان ۱.۷ هزار میلیارد دلاری آسیا از توزیع ناعادلانه واکسن در دنیا

مرکز مطالعات اکونومیست پیش بینی می کند در اثر توزیع ناعادلانه واکسن در دنیا، زیانی بالغ بر ۲.۳ هزار میلیار دلار به اقتصاد دنیا تحمیل شود که ۱.۷ هزار میلیارد دلار ان به آسیا اختصاص خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل:  طبق گزارش مرکز مطالعات اکونومیست توزیع ناعادلانه واکسن  کرونا در دنیا هزینه ای ۲.۳ هزار میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا تحمیل می کند که بیشترین سهم از این هزینه را کشورهای فقیر و کم درامد متحمل خواهند شد.

بر طبق این گزارش در صورتیکه که کشورها تا نیمه سال ۲۰۲۲ نتوانند ۶۰ درصد جمعیت خود را به طور کامل واکسینه کنند در فاصله سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ میلادی ۲.۳ هزار میلیارد دلار زیان متحمل می شوند و مقصر اصلی این مساله کشورهای صنعتی هستند که تا چند برابر جمعیت خود واکسن خریداری و ذخیره کرده اند و امکان توزیع عادلانه ان را از بین برده اند.

 اکونومیست در این گزارش  نوشت: «اسیا بیشترین سهم از این زیان را متحمل خواهد شد. انتظار می رود زیان تحمیل شده به این قاره برابر با ۱.۷ هزار میلیارد دلار باشد که ۱.۳ درصد ارزش تولید ناخالص داخلی ان است. کشورهای جنوب صحرای افریقا در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ زیانی معادل ۳ درصد تولید ناخالص داخلی خود را تحمل می کنند و اسیب وارد شده به کشورهای فقیر چه از نظر اقتصاد و چه از نظر انسانی بسیار چشمگیر خواهد بود.»

 در این گزارش به تاثیر پاندمی روی  اموزش کودکان و نوجوانان نیز اشاره شده است و محروم شدن سهم زیادی از کودکان از اموزش در دوره کرونا عاملی مهم در تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی در سالهای اتی عنوان شد.

اکونومیست نوشت: «در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه ای که زیرساختهای لازم برای اموزشهای مجازی را داشتند، تحصیل دانش اموزان به صورت مجازی انجام شد تا کمترین اسیب به این گروه مهم جمعیت وارد شود ولی در کشورهای فقیر و حتی در مناطق دورافتاده در کشورهای در حال توسعه کودکان زیادی از اموزش محروم شدند زیرا زیرساختهای اموزش مجازی در ان مناطق وجود نداشت. در نتیجه این گروه در سالهای آتی در اشتغال، درآمد و تامین معاش با مشکل روبرو می شوند که چالشهای زیادی برای کشور به همراه می آورد.»

نکته دیگر این گزارش در مورد افزایش فاصله طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان است که توزیع ناعادلانه واکسن به این بحران دامن خواهد زد.  تا روز ۲۳ اوت سال ۲۰۲۱ میلادی ۵ میلیارد دوز واکسن در دنیا تزریق شده است ولی سهم کشورهای فقیر از این واکسن ها تنها ۱۵.۰۲ میلیون دوز بوده است و اغلب کشورهای در حال توسعه به استثنای چین هم  تا کنون نتوانسته اند بیش از ۱۵ درصد جمعیت خود را واکسینه کنند.

برخی از کشورهای فقیر و در حال توسعه توان مالی لازم برای خرید واکسن را ندارند و برای تامین واکسن مورد نیاز مردم به سازمان های بین المللی و هدیه های دیگر کشورها چشم دوخته اند ولی تجربه یک سال اخیر نشان داده است سازمان ملل، کوواکس و سازمان بهداشت جهانی موفقیت چندانی در توزیع واکسن در میان کشورهای در حال توسعه و فقیر نداشتند و این مساله به مشکلات دامن زده است.

بررسی ها نشان می دهد کوواکس قرار بود در سال جاری ۲ میلیارد دوز واکسن به کشورهای در حال توسعه و فقیر ارسال کند ولی تا کنون تنها ۲۱۷ میلیون دوز ارسال شده است که از این میزان واکسن هم بخشی به کشورهای صنعتی مانند کانادا، امریکا و استرالیا ارسال شده است. همین مساله باعث شده است تا سهم بسیار کمی از  مردم در این کشورها به واکسن دسترسی داشته باشند.

اگاته دماریس، رییس بخش پیش بینی اکونومیست در این گزارش نوشت: «کشورهای واکسینه شده با سرعت بیشتری می توانند محدودیتهای کرونایی را کاهش دهند و به فعالیتهای عادی بازگردند. آنها می توانند پذیرای توریستها باشند و درآمد خود را از این محل افزایش دهند ولی کشورهای در حال توسعه که واکسینه نشده اند از این درآمدها و مزایای اقتصادی نیز محروم خواهند بود و فاصله اقتصادی انها با کشورهای ثروتمند هر روز بیشتر می شود.»

کد خبر: ۱۰۵٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha