۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کاهش هزینه تأمین برق در شهرک‌های صنعتی با استفاده از انرژی‌های نوین و خورشیدی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد

کاهش هزینه تأمین برق در شهرک‌های صنعتی با استفاده از انرژی‌های نوین و خورشیدی

اگر به سمت استفاده از انرژی‌های نوین، خورشیدی یا مولدهای مقیاس کوچک مبتنی بر تولید در داخل شهرک‌ها برویم، این هزینه‌ها به مراتب کاهش خواهد یافت.

به گزارش بازار به نقل از  شاتا، علی رسولیان با اشاره به فرا رسیدن روز ملی حمایت از صنایع کوچک افزود: تا کنون یک‌ هزار و ۹۰۰ پروژه زیرساختی برای تأمین آب، برق، گاز و سایر خدمات مورد نیاز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در دست اجراست که در یک فرآیند زمان ‌بندی شده به بهره‌ برداری خواهند رسید.

وی اضافه کرد: این پروژه‌ها به ارزش چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا بوده و افزایش مساحت اراضی و توسعه شهرک‌ها، ایجاد تصفیه ‌خانه‌های فاضلاب جدید و ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و تأمین آب، برق، گاز و ... را شامل می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با یادآوری این‌که برای ایجاد ۶۵ پست برق با مشارکت وزارت نیرو به تفاهم رسیده‌ایم، ادامه داد: در حال حاضر با وجود ظرفیت ۴۷۰ مگاواتی نیروگاه‌های CHP در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اما در عمل بسیاری از آن‌ها به دلیل مطالبات یا سایر مشکلات فعال نبوده و تولیدی ندارند.

نیروگاه مولد مقیاس کوچک (CHP) یکی از روش‌های بهینه ‌سازی مصرف انرژی است که در آن برق و حرارت به‌طور همزمان تولید می‌شود.

رسولیان اظهار داشت: امسال برای تأمین برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برنامه‌ریزی کرده و به این منظور با انجمن تولید کنندگان برق خورشیدی، انجمن تولید کنندگان برق CHP و وزارت نیرو جلساتی را برگزار کردیم.

وی بیان کرد: استفاده از سقف کارخانجات و شرکت‌های واقع در شهرک‌های صنعتی که افزون بر پنج هزار هکتار است برای نصب پنل‌های خورشیدی و همچنین تخصیص برخی زمین‌های موجود در شهرک‌ها که دارای مشکلات تأمین آب و برق هستند برای توسعه انرژی خورشیدی، از جمله اهدافی است که در مشارکت با وزارت نیرو و انجمن‌های یاد شده دنبال می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: شاید نتوان ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی را در همه شهرک‌های صنعتی ایجاد کرد، اما توسعه نیروگاه‌های CHP در همه مناطق قابل اجراست و به‌خصوص در فصل تابستان که مشکل گاز نداریم، می‌تواند در تأمین برق کمک‌ حال باشد.

رسولیان با اشاره به مشکلات تأمین برق در سال جاری افزود: هرچند در مصوبه دولت، شهرک‌های صنعتی را از قطعی برق مستثنی کردیم، اما به دلیل برخی محدودیت‌ها در بعضی مناطق و استان‌ها، صنایع کوچک و متوسط با قطعی مواجه شدند؛ با این حال در مقایسه با صنایع بزرگ این قطعی‌ها بسیار کمتر بود که باید تلاش کنیم تا سال آینده آن‌ها را رفع کنیم.

وی اضافه ‌کرد: آن دسته از صنایع کوچک و متوسط که با قطعی برق مواجه شدند، برای جبران خسارت‌ها مقرر شد تا بعدها برق رایگان دریافت کرده یا تخفیفاتی در مالیات و بیمه تأمین اجتماعی آن‌ها داده شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از برنامه‌ریزی برای بازچرخانی آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و همچنین استفاده از پساب شهرها خبر داد و گفت: این شیوه‌ها آب پایداری را برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأمین می‌کند، که به‌طور نمونه در سال جاری در اصفهان مقدار ۶۰ لیتر بر ثانیه از محل پساب شهری اجرایی شد.

رسولیان با بیان این‌که روزانه ۱۷۸ هزار مترمکعب آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی تصفیه می‌شود، ادامه داد: دبی آب موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۱۶ هزار لیتر در ثانیه است که بین ۶ تا هفت‌ هزار لیتر آن را می‌توان از محل بازچرخانی آب تأمین کرد تا منابع آب سطحی و زیرزمینی کمتر مورد آسیب قرار گیرند.

وی خاطرنشان‌ کرد: در ماه‌های گذشته از سال جاری، دو هدف مهم که دولت سال گذشته قول پیگیری آن را داده بود را دنبال کردیم که یکی، مشارکت دادن بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی و دومی، ایجاد شهرک‌های صنفی بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: دو موضوع یاد شده از نظر زیرساختی، همچنین قوانین و مقررات می‌تواند فصل و فضای جدیدی را برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور رقم بزند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۵ شهرک و ۳۲۴ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۳ هزار و ۹۲۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۸ هزار و ۱۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۱۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

کد خبر: ۱۰۴٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha