۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
قطعه سازان سمنانی حمایت شوند؛ نیاز به واردات نداریم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

قطعه سازان سمنانی حمایت شوند؛ نیاز به واردات نداریم

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی، گفت: سخنگوی گمرک از حجم عجیب واردات قطعات خودرو به کشور خبر داده در حالی که سمنان قطب قطعه سازی کشور بوده و فقط نیاز به حمایت دارد.

سیدرضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه واردات ۵۰۰ میلیون دلار لوازم یدکی خودرو در سال ۹۹ نشان می‌دهد که ما همچنان در زمینه حمایت تولید داخلی ناموفق خواهیم بود، بیان کرد: بسیاری از این قطعات به اذعان تولیدکنندگان داخلی، قابلیت ساخت در کشور را دارد اما اصرار به واردات آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه «سخنگوی گمرک اعلام کرده که در سال ۹۹ برای حمایت از تولید و ترخیص نیازمندی‌ها و اقلام مورد نیاز خودروسازان داخلی، ۵۷۶ میلیون دلار و همچنین طی چهار ماهه نخست امسال، ۲۰۷ میلیون دلار قطعات و لوازم یدکی خودرو از گمرک ترخیص شده است» بیان کرد: این میزان واردات در شأن کشوری که خودش را قطب خودروسازی منطقه می‌داند نیست.

واردات فراوان
این کارشناس با بیان اینکه گمرک طی ۱۶ ماه گذشته، ۷۸۳ میلیون دلار معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان قطعات خودرو ترخیص کرده است، تاکید داشت: در حالی این اتفاق رخ داده که برای مثال استان سمنان بخش اعظم نیاز بازار کشور به قطعه را تأمین و در صورتی که از تولیدکنندگان حمایت شود، می‌توانند ما را از واردات بی نیاز کنند.

گمرک طی ۱۶ ماه گذشته، ۷۸۳ میلیون دلار معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان قطعات خودرو ترخیص کرده است

طباطبایی با بیان اینکه مسئولان صمت استان سمنان اعلام کرده‌اند که ۸۵ درصد قطعات به کار رفته در صنعت خودروسازی در استان سمنان تولید می‌شود، گفت: نباید نگرانی بابت تأمین قطعات داشته باشیم چرا که اصل و اساس تولید داخلی در ظرفیت‌های گسترده، مهیا است.

وی با بیان اینکه سمنان یکی از سه قطب برتر قطعه سازی کشور است که حتی در منطقه نیز می‌تواند معرفی شود، گفت: این باور هنوز در بین مسئولان کشوری جا نیفتاده که ما می‌توانیم بر روی تولید خودمان هم سرمایه گذاری کنیم.

سمنان قطب تولید قطعه
این کارشناس با بیان اینکه ۱۳۰ محصول و یک‌هزار نوع قطعه خودرو دارای شماره فنی در استان تولید می‌شود، ابراز داشت: تولید یک هزار نوع قطعه نشان از توانمندی این استان دارد از سوی دیگر واردات و عدم حمایت از قطعه سازان به دو هزار و ۵۰۰ کارگر این بخش در استان سمنان نیز ضرر می‌رساند.

طباطبایی با بیان اینکه واردات با یک نوع مافیا روبرو است، گفت: مبارزه با مافیاها این روزها بسیار دشوار است چرا که روز به روز درشت‌تر و بزرگ‌تر شده‌اند تا جایی که به یک ساختار بدل شده که بعضاً یک وزارت صمت کوچک در سایه پدید آورده‌اند و در همه چیز از جمله قیمت گذاری نیز دخیل هستند مثال آن در بخش خودرو یا حتی مؤسسان کنکور است که حالا با لابی‌ها و مافیا حتی زور دولت هم به آنها نمی‌رسد در نتیجه باید دولت سیزدهم این معادله را برهم بزند.

مبارزه با مافیاها این روزها بسیار دشوار است چرا که روز به روز درشت‌تر و بزرگ‌تر شده‌اند تا جایی که به یک ساختار بدل شده که بعضاً یک وزارت صمت کوچک در سایه پدید آورده‌اند

وی با بیان اینکه فاطمی امین وزیر صمت کابینه سیزدهم اهل شاهرود استان سمنان است و مسائل این استان را از نزدیک می‌داند، افزود: او به خوبی ظرفیت‌های صنعتی سمنان را می‌شناسد در نتیجه امیدواریم برای حمایت از قطعه سازان که با طلب‌های میلیاردها تومانی از خودروسازان روز به روز به ورطه نابودی نزدیک تر می‌شوند، کمک کند.

توجه به مشکلات تولیدگران
این کارشناس گفت: قطعه سازان میلیاردها تومان پول از خودروسازان می‌خواهند چرا که به آنها قطعه داده‌اند از سوی دیگر این پول‌ها پرداخت نمی‌شود و روز به روز هم مواد اولیه گران‌تر شده و هزینه تولید قطعات بالاتر می‌رود لذا اگر واردات تداوم و عدم حمایت از قطعه سازان ادامه یابد، شاهد افول این صنعت در استان خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار بازار واحد تولیدی خودروساز در این استان فعالیت می‌کنند که عقاب افشان، اتومبیل سازی فردا، تیراژه دیزل و یاوران خودرو شرق هستند. این واحدهای خودرو ساز ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو سواری، اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون را دارند و بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر در این واحدها مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر: ۱۰۴٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha