۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
همچنان کاهش تولید محصولات فولادی تا پایان شهریور ادامه دارد
به دلیل قطع برق

همچنان کاهش تولید محصولات فولادی تا پایان شهریور ادامه دارد

تولید محصولات فولادی در مجتمع های فولاد سازی و نوردکاران با توجه به تداوم قطعی برق همچنان با محدودیت مواجه است و این وضعیت سبب شده که فولادسازان در کشور با حداقل ظرفیت به کار خود ادامه دهند.

بازار؛ گروه صنعت: طبق دستورالعمل وزارت نیرو که اخیرا به مجتمع های فولاد سازیها ابلاغ شده همچنان کارخانه های فولاد سازی کشور تا پایان شهریورماه سال جاری با ۱۰ درصد دیماند برق به کار خود ادامه خواهند داد و این در تدوان نابسامان یها در بازار، کاهش تولید و افزایش قیمت برخی از محصولات فولادی در بازار تاثیرگذار خواهد شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران می گوید: در هفته جاری به علت قطع برق تولید ششم فولادی به حداقل رسید و این شرایط سبب شد که قیمت این حصول در بازار افزایش یابد.

«سید رضا شهرستانی» در تحلیل بازار فولاد در هفته جاری به خبرنگار بازار افزود: با کاهش تولید شمش فولادی قیمت این محصول در هفته جاری در بازار تهران به به ازای هر کیلوگرم به بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت، اما با توجه به اینکه دولت قیمت پایه آن را در بورس کالا کاهش داد از اواسط هفته جاری قیمت آن به ۱۶ تا ۱۶ هزار و ۱۰ و یا حتی به ۱۶ هزار و ۱۵۰ تومان در نوسان بود و حتی به علت انتظار برخی خریداران از تداوم کاهش قیمت شمش فولادی، خرید و فروش آن متوقف شد.

به علت نابسامانی ها در تولید فولاد در زمینه مقاطع فولادی سبد کارخانه های تولیدی جور نیست 
این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تاکید کرد: به علت نابسامانی ها در تولید فولاد در زمینه مقاطع فولادی سبد کارخانه های تولیدی جور نیست چون تولید شمش به اندازه کافی نیست و به همین علت برخی از سایزها با توافق با مشتریان تولید می شود.

شهرستانی با بیان اینکه طبق توافقی که بین تولید کنندگان و مشتریان به عمل آمده سفارش خریداران بین ۱۵ تا ۲۰ روز به آنها تحویل می شود، گفت: در این شرایط که تولید با محدودیت مواجه شده تولیدکنندگان فقط برخی از سایزها را در مقاطع فولادی تولید می کنند تا به مشتریان خود تحویل دهند.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران به وضعیت نوردکاران در هفته جاری اشاره کرد و گفت: در هفته جاری نوردکاران نیز اعلام کردند تا زمانی که شمش جایگزین نکنند محصولات فولادی نخواهند فروخت و یا اگر هم عرضه شد در حد بسیار کمی بوده و در حجم بزرگتری فروش نداشتند.

شهرستانی در خصوص قراضه نیز گفت: در هفته جاری قیمت قراضه نیز اندکی افزایش یافت و به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید اما در برخی از شهرستانها قیمت قراضه آهن حدود ۱۰ هزار تومان بود و در مجموع قیمت قراضه با توجه به میزان کاهش تولید محصولات فولادی، در هفته جاری بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان در هر کیلوگرم با افزایش مواجه شد.

این مقام مسئول در هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران به وضعیت آهن اسفنجی اشاره کرد واظهارداشت: در هفته جاری قیمت آهن اسفنجی بین ۸ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۸ هزار و ۶۵۰ تومان در نوسان بود و آنچنان شاهد تغییری در قیمت آهن اسفنجی نبودیم.

در هفته جاری تولید کنندگان آهن اسفنجی به صادرات این محصول به قیمت ۳۹۰ تا ۴۰۰ دلار در هر تن تاکید داشتند
عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در عین حال تاکید کرد: در هفته جاری تولید کنندگان آهن اسفنجی به صادرات این محصول به قیمت ۳۹۰ تا ۴۰۰ دلار در هر تن تاکید داشتند و از دو هفته پیش این محصول فولادی را به این قیمت ها در فوب خلیج فارس صادر می کردند.

شهرستانی با بیان اینکه با کاهش قیمت سنگ آهن و نهاده های آن در بازارهای جهانی قیمت آهن اسفنجی در بازارهای جهانی نزولی شد، تصریح کرد: در این شرایط قیمت سنگ آهن به ازای هر تن به ۳۵۵ تا ۳۶۰ دلار کاهش یافت و قیمت صادراتی این محصول در فوب خلیج فارس نیز در هر تن به ۳۶۰ دلار رسید.

عضوهیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران یادآورشد: با این حال در بحث صادرات شمش و تحویل این مصحول فولادی در ماه آینده میلادی سپتامبر (شهریور - مهرماه)  قیمت آن به بین ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار در هر تن رسید.

قیمت میلگرد برای انجام صادرات در هفته جاری به ۶۵۰ دلار در هر تن رسید
این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص قیمت میلگرد در بازار در هفته جاری برای صادرات این محصول گفت: قیمت میلگرد برای انجام صادرات در هفته جاری به ۶۵۰ دلار در هر تن رسید، هرچند که هرچه سایز آن کوچکتر می شد، قیمت آن نیز بین ۱۰ تا ۱۵ دلار افزایش می یافت.

با بررسی وضعیت بازار در آخرین ساعت روز گذشته (چهارشنبه سوم شهریورماه سال جاری) میلگرد در اکثر کارخانه‌ها، با ثبات قیمت شروع کرد و به غیراز دو یا سه کارخانه الباقی آنها بدون تغییر قیمت باقی ماندند.

تیرآهن در اکثر مبادی فروش، در این روز را با کاهش قیمت شروع کرد و به غیر از دو یا سه بنگاه الباقی آنها کاهش حدود ۱۰الی ۲۰ هزارتومانی را اعلام کردند.  

انواع ورق سیاه (st۳۷ و st۵۲ ) در اکثر مبادی فروش، نیز با افزایش قیمت شروع کردند و به غیر از دو یا سه بنگاه الباقی آنها افزایش  حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را اعلام کردند.

ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در اکثر مبادی فروش، را با ثبات  قیمت شروع کردند و به غیر از دو یا سه بنگاه، الباقی آن ها  بدون تغییر باقی ماندند.

قوطی پروفیل و پروفیل زد در اکثر کارخانه های تولید کننده، در این روز با افزایش قیمت آغاز کردند و به غیر از دو یا سه کارخانه، الباقی آنها افزایش قیمت حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی را اعلام کردند.

نبشی و ناودانی نیز در اکثر کارخانه های تولید کننده، روز گذشته را با ثبات قیمت شروع کردند و به غیر از دو یا سه کارخانه الباقی آنها بدون تغییر قیمت باقی ماندند.

انواع لوله (مانیسمان، داربستی، درزدار) در اکثر کارخانه های تولید کننده، این روز را با افزایش قیمت آغاز کردند و به غیر از دو یا سه کارخانه الباقی آنها افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را لحاظ کردند.

برخی از کارشناسان صنعت فولاد معتقدند که زنگ خطر افزایش بهای فولاد در پی رقابت خریداران شمش فولاد به صدا در آمد و این اتفاق حاصل افزایش تقاضای خرید نوردکاران بوده است و افت تولید شمش فولاد به دلیل قطعی برق و عدم عرضه دوهفته‌ای این محصول از مهم‌ترین دلایل افزایش ۱۰ درصدی قیمت آن بوده است.

نوسان قیمت شمش فولاد و تقاضا بیشتر از عرضه این کالا موجب شده در شرایط کنونی، سیگنالی قویتر برای اوج‌گیری قیمت‌ها وجود داشته باشد و صف طولانی را برای خرید فولاد در بازار آزاد رقم زده است.

کد خبر: ۱۰۴٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha