۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
کاهش ۹ درصدی قیمت نفت در سومین هفته ماه اوت
قیمت نفت در بازار باز هم کاهشی شد؛

کاهش ۹ درصدی قیمت نفت در سومین هفته ماه اوت

با وجود اینکه در سه ماه گذشته قیمت نفت در دنیا سیر افزایشی به خود گرفته بود ولی گزارشها نشان می دهد از ابتدای ماه اوت ورق در بازار نفت برگشت و قیمت نفت کاهش یافت.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار نفت در این روزها بسیار ملتهب است و هر روز خبری در مورد کاهش قیمت نفت و احتمال افت تقاضا در بازار نفت در ماه های باقی مانده سال به گوش می رسد. ماه هایی که به احتمال زیاد دنیا همچنان درگیر کرونای دلتا خواهد بود و شاید در خوش بینانه ترین حالت بتواند در سال ۲۰۲۲ از ان عبور کند.

 نگرانی در مورد همه گیری با کرونای دلتا و حتی سویه جدیدی که اخیرا در کشورهای امریکای لاتین شناسایی شده است در کنار نا عادلانه بودن توزیع واکسن در جهان که باعث عدم واکسیناسیون سهم زیادی از ساکنان زمین شده است، سبب شد تا بر نگرانی ها در این بازار افزوده شود.

طبق گزارش ارایه شده توسط وب سایت اویل پرایس تنها در هفته سوم ماه اوت قیمت نفت در بازار جهانی ۹ درصد تنزل یافت. در این هفته متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی کمتر از ۶۶ دلار بود که پایین ترین سطح طی سه ماه اخیر بود.

این  بحران در بازار طلا هم مشاهده شد و باعث شد تا قیمت این فلز پرارزش تحت تاثیر نگرانی در مورد اوضاع اقتصادی افزایش یابد و از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کند. البته تفاوت بازار طلا و نفت را می توان در این دید که نگرانی ها در مورد شرایط اقتصادی و احتمال تورم باعث رشد قیمت طلا می شود و تقاضا در این بازار را افزایش می دهد ولی نگرانی در مورد همه گیری با کرونای دلتا تقاضا را در بازار نفت تنزل می دهد و افت قیمت این منبع ارزشمند انرژش را به همراه می اورد.

طبق بررسی های انجام شده توسط بانک جهانی از ابتدای ماه اوت این وضعیت تازه در بازار نفت مشاهده شده است. مطالعات نشان می دهد در ماه جولای سال جاری قیمت هر بشکه نفت نسبت به ماه قبل از ان افزایش یافته بود که دلیل ان امیدواری به پایان پاندمی و بازگشت به فعالیتهای عادی اقتصادی در جهان بود.

بر مبنای این گزارش در ماه جولای سال ۲۰۲۱ میلادی متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار برابر با ۷۳.۳ دلار بود که  بالغ بر ۱.۵ دلار نسبت به ماه قبل از آن رشد کرده بود اما با توجه به شرایط تازه ای که در اقتصاد دنیا مشاهده می شود، احتمال کمتر شدن قیمت هر بشکه نفت از ۶۵ دلاردر ماه اوت وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد در ماه می امسال هر بشکه نفت در بازار جهانی قیمتی برابر با ۶۶.۴ دلار داشت.

بانک جهانی متوسط قیمت هر بشکه نفت را در سال ۲۰۱۸ برابر با ۶۸.۳  دلار اعلام کرد و نوشت که در سال ۲۰۱۹ قیمت این منبع ارزشمند انرژی در بازار کاهش یافت و به ۶۱.۴ دلار رسید. با اوج گیری پاندمی کرونا در دنیا قیمت نفت سقوط کرد و به کمتر از ۴۱.۳ دلار در سال ۲۰۲۰ رسید.

گزارشها نشان می دهد در فصل دوم سال ۲۰۲۰ هر بشکه نفت با قیمت ۳۰.۳ دلار به فروش رسید، در فصل سوم به ۴۲ دلار رسید و در فصل اخر قیمتی برابر با ۴۳.۶ دلار داشت. با افزایش سرعت واکسیناسیون در دنیا دو سال ۲۰۲۱ قیمت این منبع ارزشمند انرژی هم در دنیا رشد کرد.

 اویل پرایس در مورد وضعیت بازار جهانی نفت نوشت: «پیش بینی اینده در این بازار بسیار سخت است. علاوه بر مسایل بازاری، پاندمی که مساله ای غیر قابل پیش بینی است هم روی قیمت نفت تاثیر زیادی دارد. در صورتیکه دنیا بتواند از این موج تازه به راحتی عبور کند و نرخ واکسیناسیون در دنیا گسترش یابد، احتمال بازگشت مسیر افزایشی در قیمت نفت وجود دارد. در غیر این صورت باید منتظر کاهش دوباره تقاضا و حتی بازگشت قیمتها به سطح سال ۲۰۲۰ بود.»

کد خبر: ۱۰۴٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha