۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
تاخت و تاز خشکسالی در ایلام
یادداشت؛

تاخت و تاز خشکسالی در ایلام

ایلام- «خشکسالی امسال ضربات جبران ناپذیری بر اقشار مختلف استان ایلام به خصوص کشاورزان و دامداران وارد کرده است» این جملات بخشی از یادداشت لیلا کایی فعال رسانه ای است که در ادامه می خوانید.

لیلا کایی؛ بازار: در حالی که شغل بیشتر مردم استان ایلام کشاورزی و دامداری است، امسال به دلیل کاهش ۵۰ درصدی بارش ها، ضربات سختی بر اقشار مختلف استان به خصوص کشاورزان و دامداران وارد شده است.

روز گذشته رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام اعلام کرد خسارت های وارده بر زیربخش های کشاورزی ناشی از خشکسالی یک سال اخیر طبق برآوردهای انجام شده هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است، این رقم در حالی است کل ارزش تولیدات کشاورزی استان سالانه بین سه تا چهار هزار میلیارد تومان است.

امسال کشاورزان استان ایلام با کاهش تولید در برداشت محصولات خود مثل گندم مواجه  شدند، البته به جز گندمکاران دیگر زیربخش های کشاورزی مثل باغداری، شیلات، دانه های روغنی و...از خسارت خشکسالی در امان نبودند.

کرونا و خشکسالی و رکود اقتصادی توامان موجب خسارات عمده ای به بخش کشاورزی و دامداری وارد کرده است، عشایر استان نیز این روزها حال و روز خوبی ندارند و دام های خود را به قیمت های بسیار پایین به دلال ها می فروشند.

استان ایلام از معدود مناطق کشور است که بسیاری از مردم آن به وسیله دامپروری امرار معاش می کنند که از آن طریق به  فروش گوشت، پوست و پشم هم می پردازند۔ اما در این چند سال اخیر که با خشکسالی مواجه شده اند بسیاری از دامداران دام خود را فروخته و رو به زندگی شهرنشینی آورده است

آمارهای مسئولان منابع طبیعی استان ایلام نیز نشان می دهد خشکسالی باعث کاهش ۶۵ درصدی پوشش علوفه‌ای مراتع ایلام شده چراکه به ازای هر ۱۰ میلیمتر بارندگی ۱۰ کیلوگرم علوفه تولید می‌شود.

کاهش علوفه، کمبود منابع آبی، افزایش روزهای گرم و...باعث شده این روزها حال دامداران استان ایلام خوب نباشد، دامدارانی که درآمد اصلی آنها از فروش گوشت قرمز است ولی حالا گوشت قرمز خریداری ندارد.

تاخت و تاز خشکسالی در ایلام

خریدهای تضمینی دولت هم فایده ای برای دامداران و عشایر استان نداشته چراکه این قیمت ۲۶ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم دام زنده مازاد برای عشایر و  دمداران مناسب نیست.

استان ایلام از معدود مناطق کشور است که بسیاری از مردم آن به وسیله دامپروری امرار معاش می کنند که از آن طریق به  فروش گوشت، پوست و پشم هم می پردازند۔ اما در این چند سال اخیر که با خشکسالی مواجه شده اند بسیاری از دامداران دام خود را فروخته و رو به زندگی شهرنشینی آورده است۔

هنوز کسانی هستند که به تمام سختی ها و عدم حمایت دولت، دامداری و دامپروری و زندگی عشایریِ روستاییِ را بر پشتِ میزنشینیِ یا بیکاری و شهرنشینی ترجیح داده اند، بر همه مسئولان هویداست چه سختی هایی را تحمل می کنند و این در حالی است که برخی از دامداران فاقد مرتع برای چرایِ دام خود هستند که به این منظور بارها به ادارات امور عشایری و منابع طبیعی مراجعه کرده اما تا کنون در واگذاریِ مراتع به آنها اقدامی انجام نشده است.

در حالی انتظار می رفت برای حمایت از کشاورزان و دامداران استان حمایت های مالی صورت گیرد اما تاکنون حمایت هایی از این اقشار در استان نشده است، بیشتر مشکلات و چالش‌های حوزه دامداری و کشاورزی استان ایلام در نبود رویکرد حمایتی از این قشر است که این موضوع باید در تصمیم سازی و برنامه ریزی‌ها نهادینه شود.

با توجه به اینکه مراتع استان به علت خشکسالی عدیده امسال با کاهش تولید شدید علوفه مواجه هستند، نیاز است مسئولان در ارتباط با اختصاص نهاده های دامی به دامداران و عشایر استان اهتمام ویژه داشته باشند

  استمرار خشکسالی و عدم حمایت از دامداران و کشاورزان  تهدید بزرگی برای اشتغال و تولید در استان ایلام محسوب می شو چراکه  علاوه بر بیکاری و مهاجرت مردم به شهرها قطعا میزان تولیدات استان کاهش چشمگیری خواهد یافت.

تاخت و تاز خشکسالی در ایلام

قطعا کاهش سطح درآمد کشاورزان و دامداران زنگ خطری جدی در استان ایلام محسوب می شود که نیاز است مسئولان استانی راهکاری جدی برای برون رفت از این مشکلات پیدا کنند.

با توجه به اینکه مراتع استان به علت خشکسالی عدیده امسال با کاهش تولید شدید علوفه مواجه هستند، نیاز است مسئولان در ارتباط با اختصاص نهاده های دامی به دامداران و عشایر استان اهتمام ویژه داشته باشند.

تأمین مستمر و منظم نهاده‌های دامی یکی از راهکارها برای جلوگیری از خسارت های بیشتر به دامداران و عشایر استان است که البته این مهم نیازمند عزم راسخ مسئولان ارشد کشوری است.

با وجود معضل بیماری کرونا، خشکسالی می تواند مشکلات دوچندانی را برای مردم استان به ارمغان آورد چراکه بخش کشاورزی با داشتن زیر بخش های زراعت و باغبانی، دامپروری،آبزی پروری و منابع طبیعی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی استان محسوب می شود.

کد خبر: ۱۰۴٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha