۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
وزیر پیشنهادی توضیح دهد اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم
نماینده مردم کرج در مجلس:

وزیر پیشنهادی توضیح دهد اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم

نماینده مردم کرج در مجلس گفت: اگر چه آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گزینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت‌های این وزارتخانه است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مهدی عسگری در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه(مجلس شورای اسلامی در مخالفت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز یکی از مهمترین تصمیمات دولت و مجلس رقم خواهد خورد، انتخاب وزرا با رئیس جمهور و اعتماد با آنها با مجلس است، آنچه که ما امروز می‌خواهیم محصول آن را مردم ۴ سال آینده برداشت خواهند کرد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اهمیت و سنگینی مسئولیتی که بر دوش ما است، بر کسی پوشیده نیست و رسالت امروز مجلس مردمی، نه توجیه تصمیمات دولت و نه تضعیف عملکرد آن است برای تعامل برای تکامل است.

وی اضافه کرد: دسته‌ای از وزارتخانه‌ها دارای عایله‌ سنگین و زیاد هستند مثل وزارت آموزش و پرورش و بهداشت که دقت بالا در رأی به وزرای پیشنهادی را می طلبد، یکسری دیگر از وزارتخانه‌ها نقش تأمین منابع برای تأمین دولت را دارند که سایر وزارتخانه‌ها سر سفره آنها می‌نشینند؛ نفت، اقتصاد و صمت از مهمترین این وزارتخانه‌ها هستند.

‌عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب، پیشنهاد می ‌شود؛ برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی مانند تعهد، تخصص و تجربه معیار «تناسب» نیز لحاظ شود. تناسب با شرایط پیچیده کشور، وضع اقتصادی دولت و مردم، محیط بین‌المللی، شرایط داخلی وزارت مذکور و ورود به قرن جدید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در نسبت با توان، تجربه و برنامه وزیر پیشنهادی.

عسگری با بیان اینکه امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است، گفت: اگرچه موضوعات فنی – مهندس، اکتشاف، توسعه، میادین مشترک، تعیین تکلیف سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ظرفیت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت ده‌ها سال از ملی شدن صنعت نفت مسئله مهمی است اما اولویت این وزارتخانه بحث تجارت، فروش نفت، بازگشت درآمد حاصل از آن به کشور است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گزینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت‌های این وزارتخانه است در حالی که تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز بوده اما مسئله اصلی ما در حوزه تحریم نفتی است، در حوزه گاز معمولا ما خریدار هستیم و اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قراردادهای بلندمدت است که مدل و قیاس آن با نفت یک قیاس مع‌الفارق است بنابراین دولت باید توضیح دهد این تفاوت و نقیصه را چگونه جبران خواهد کرد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی توضیح دهد؛ اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم؟ مشخصاً چه میزان از ارز آن به کشور بازمی‌گردد؟ و ایشان در چه بازه زمانی به چه میزان آن را افزایش می‌دهد؟ و اکنون چه مقدار سرمایه ‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود؟ و بر اساس چه برنامه‌ای آن را به چه میزان افزایش خواهند داد.

کد خبر: ۱۰۴٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha