کره‌جنوبی باید به دنبال راهکارهای جبرانی در قبال تبعیت از تحریم‌های ضدایرانی باشد
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

کره‌جنوبی باید به دنبال راهکارهای جبرانی در قبال تبعیت از تحریم‌های ضدایرانی باشد

شافعی، رئیس اتاق ایران در نشستی با سفیر کره‌جنوبی در تهران با انتقاد از رویکرد دولت این کشور نسبت به ایران بعد از آغاز تحریم‌ها گفت: کره‌جنوبی باید به دنبال راهکارهای جبرانی باشد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سفیر کره‌جنوبی در تهران با رئیس اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست اقدامات دولت کره‌جنوبی بعد از شروع تحریم‌ها علیه ایران مورد انتقاد قرار گرفت. بر اساس گفته‌های رئیس اتاق ایران، متاسفانه در این مدت نگاه مثبتی که نسبت به کره‌جنوبی در ایران وجود داشت، دچار خدشه شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این دیدار با اشاره به قدمت همکاری‌های تجاری بین ایران و کره‌جنوبی و قابل مشاهده بودن ردپای این کشور در انواع صنایع فعال در کشور، اثرات منفی ناشی از تحریم‌ها را از سوی کره‌جنوبی استثنایی توصیف کرد و گفت: متاسفانه عملکرد و سیاست‌های این کشور در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران موجب شد تا نگاه مثبت ایرانیان به کره‌جنوبی از بین برود.

او در ابتدا سطح تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی این کشور را مورد تاکید قرار داد و از آن به عنوان الگوی حرکتی برای کشورهای درحال توسعه یاد کرد و ضمن تاکید بر قدمت روابط تجاری بین دو کشور حضور مداوم شرکت‌های مختلف کره‌ای در انواع صنایع فعال ایران، نگاه فعالان اقتصادی و مردم ایران به کره‌جنوبی را مثبت ارزیابی کرد.

شافی تصریح کرد: متاسفانه با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کره جنوبی علی‌رغم روابط خوب و دیرینه دو کشور، بیش از بسیاری کشورها از تحریم‌ علیه ایران پیروی کرد و این موضوع موجب شد ذهنیت خوب فعالان اقتصادی در مورد ارتباط با کره‌جنوبی به حس منفی تبدیل شود.

رئیس اتاق ایران به مسدود شدن رقم قابل توجهی از منابع ایران در کره‌جنوبی اشاره کرد و گفت: این منابع مالی ایران در شرایط تحریمی در کره‌جنوبی بلوکه شد و این کشور حتی در موارد پزشکی، دارویی و غذایی که موضوعات بشردوستانه هستند و جزو تحریم‌ها هم نبودند، حاضر به همکاری با ایران نشدند. در صورتی که ایران توانست با ژاپن که روابط نزدیک‌تری با آمریکا دارد در حوزه تامین دارو راحت‌تر همکاری کند.

شافعی کاهش سطح مناسبات تجاری بین ایران و کره‌جنوبی از حدود ۱۷ میلیارد دلار به ۲ میلیارد دلار را خسارت اقتصادی بزرگی برای هر دو کشور برشمرد و تصریح کرد: رویکرد کره‌جنوبی در دوران تحریم علیه ایران موجب شد تا فعالان اقتصادی دنبال جایگزین باشند و این موضوع بدون شک بر فعالیت‌های آینده دو کشور اثرگذار خواهد بود.

رئیس اتاق ایران همچنین به وضعیت تعدادی ازشرکت‌های ایرانی که با همتایان کره‌ای خود قرارداد امضا کرده و حتی مبالغی هم پرداخت کردند اما موفق به دریافت کالاهای خود نشدند اشاره کرد و خواستار رسیدگی و حل‌وفصل این مسئله از سوی سفارت کره‌جنوبی شد.

او با بیان این مطلب که این کشور می‌تواند با توجه به نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی ایران از منابع مسدود شده استفاده و این نیازها را تامین کند. این اقدام می‌تواند برای آینده تعاملات دو کشور مفید باشد. از سویی از بین رفتن بازار ایران برای کره‌جنوبی می‌تواند مسئله مهمی باشد و باید برای آن موضوع، راهکاری اندیشیده شود.

شافعی خاطرنشان کرد: کره‌جنوبی باید برای تلطیف روابط تجاری بین دو کشور، روش‌های جبرانی را در نظر بگیرد تا در ادامه بتوانیم سطح همکاری‌ها را ارتقا دهیم.

کره‌جنوبی به دنبال احیای روابط تجاری با ایران است
یو کانگ هیون، سفیر کره‌جنوبی در تهران نیز به آسیب‌های ناشی از تحریم ها بر هر دو کشور اشاره کرد و با نگاهی به دیدار خود با حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت ایران، گفت: ایشان نیز رویکرد کره‌جنوبی را مایه یاس ایران عنوان کرد و از انتظارات بالای ایران از این کشور برای آینده سخن گفت. برای همین امروز به اینجا آمدم تا بتوانم با کمک شما در راستای احیای روابط دو کشور راهکارهایی را اتخاذ و دنبال کنم.

او ادامه داد: سال آینده باید آغاز فصل جدیدی از مناسبات بین دو کشور باشد. در این راستا لیست بلند بالایی از اقداماتی تهیه شده که برای احیای روابط دو کشور باید انجام شوند و به تنهایی نمی‌توانم از پس آن برآیم بدین منظور به کمک شما نیاز دارم.

سفیر کره‌جنوبی در تهران انتقاد و نارضایتی ایرانی‌ها از دولت کره‌جنوبی را منطقی توصیف کرد و یاداور شد: منشا مشکلاتی که در این رابطه روی داد کره‌جنوبی نبود و با وجود اینکه قربانیان اصلی تحریم‌ها مردم ایران بودند؛ اما اقتصاد کره نیز از آن آسب دید.

یو کانگ هیون حجم منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی را حدود ۷ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: دلیل وجود ایم حجم از پول ایران در کره‌جنوبی این است که قبل از شروع تحریم‌ها ۱۷ درصد صادرات نفت ایران وارد کره‌جنوبی  و ۱۶ درصد گاز وارداتی کره از ایران تامین می‌شد، برای همین این رقم تا این حد بالاست.

او با تاکید بر ابرازعلاقه دولت کره‌جنوبی درباره استفاده از منابع مسدود شده ایران در حوزه‌هایی که موردنیاز این کشور است، تاکید کرد: کره‌جنوبی به دنبال آینده جدید است و در این راستا وعده می‌دهم که تمام تلاش خود را برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور انجام دهم.

در ادامه رئیس اتاق ایران درباره استفاده از تمام ظرفیت‌های این اتاق برای احیای همکاری‌های تجاری و رفع موانع و مشکلات موجود بین دو کشور اعلام آمادگی کرد و پیشنهاد داد تا کمیته‌ای دائمی بین دو کشور برای برقراری ارتباط مستمر بین فعالان اقتصادی تشکیل شود.

به باور شافعی ایران و کره‌جنوبی بعد از این می‌توانند همکاری‌های مشترک خود را فراتر از ایران برده و در سطح منطقه گسترش دهند.

سفیر کره جنوبی در تهران با استقبال از پیشنهاد مطرح شده، معاون خود را برای پیگیری موضوع و فراهم کردن زمینه تشکیل کمیته مشترک ، معرفی کرد. از این سو نیز محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران از سوی شافعی، معرفی شد.

کد خبر: ۱۰۴٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha