۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
روند نزولی قیمت نفت چگونه متوقف شد؟

روند نزولی قیمت نفت چگونه متوقف شد؟

پس از چندین روز معاملاتی سخت که سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین میزان خود طی سه ماه اخیر را در پی داشت، روز گذشته رشدی بالاتر از ۵ درصد برای قیمت نفت در بازارهای جهانی به ثبت رسید.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، قیمت نفت در نخستین روز معاملاتی هفته جاری میلادی جهش قابل‌توجهی را به ثبت رساند تا روند نزولی آن پس از ۷ روز معاملاتی پیاپی شکسته شود.

افت شاخص دلار، کاهش چشمگیر آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در چین و رسیدن بازار نفت به نقطه اشباع فروش از نظر معامله‌گران، مهم‌ترین عواملی بودند که باعث توقف روند نزولی قیمت نفت پس از طولانی‌ترین زنجیره نزولی آن طی دو سال اخیر شدند.

تحلیلگران مؤسسه معاملات آتی بلو لاین، طی یادداشتی در این رابطه خاطرنشان کردند: «خبر به صفر رسیدن تعداد موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در چین قطعاً نقش مهمی در توقف روند نزولی اخیر در بازار نفت داشته است زیرا این خبر روزنه امیدی را برای خروج از تونل کووید-۱۹ نمایان کرد و هوای تازه‌ای را به بازار دمید. علاوه بر این، شاخص دلار آمریکا نیز از سقف اخیر خود عقب‌نشینی کرد و چشم‌انداز بازار کالاهای خام را تقویت کرد.»

در پایان معاملات روز دوشنبه بورس کالای نیویورک، قیمت هر بشکه نفت خام سبک تگزاس برای تحویل دوماهه با ۳.۵ دلار یا ۵.۶ درصد نسبت به روز معاملاتی قبل [جمعه ۲۹ مرداد] به ۶۵.۶ دلار رسید. این رشد چشمگیر که جزو بالاترین رشدهای روزانه قیمت نفت سبک تگزاس طی حدود ۱۰ ماه اخیر به شمار می‌رود، پس از چندین روز معاملاتی سخت که باعث شد قیمت نفت سبک تگزاس به پایین‌ترین میزان خود در سه ماه اخیر برسد، اتفاق افتاد. تنها در هفته گذشته قیمت نفت سبک تگزاس حدود ۹ درصد سقوط کرده بود.

در بازار معاملاتی ICE لندن نیز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اکتبر حدود ۵.۵ درصد نسبت به روز جمعه افزایش یافت و به ۶۸.۸ دلار رسید. نفت برنت دریای شمال نیز هفته گذشته بدترین هفته خود طی بیش از ۱۰ ماه اخیر را پشت سر گذاشته بود.

هفته گذشته قیمت نفت تحت تأثیر اخبار منفی و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از کاهش تقاضا به دلیل شیوع گسترده سویه دلتای ویروس کرونا در جهان که وضع مقررات جدید منع آمد و شد را در برخی کشورها از جمله ژاپن و نیوزیلند در پی داشته، روندی کاملاً نزولی را طی کرد. علاوه بر این، آمارهای اقتصادی ضعیف چین که بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان محسوب می‌شود نیز فشار بیشتری به بازار نفت وارد آورد. از طرفی گزارش موجودی انبارهای نفت و فرآورده‌های نفتی در آمریکا نیز از افزایش موجودی بنزین و رشد تولید در میادین نفتی این کشور حکایت داشت که این مسئله نیز روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی را تشدید کرد.

اما در این میان برخی شرکت‌های فعال در بازار نفت معتقدند که فروش نفت به نقطه اشباع رسیده است. تحلیلگران بخش کالاهای خام کومرتس بانک آلمان در این خصوص تأکید می‌کنند: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که افت قیمت نفت در مقطع کنونی افراطی است و معتقدیم که این افت قیمت بیش از اینکه ناشی از بدتر شدن شرایط بنیادی بازار باشد، از احساسات منفی معامله‌گران بازار سرچشمه می‌گیرد.»

در مقابل، شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس از عوامل بنیادی همچون کُندتر شدن روند تورم در جهان و افزایش نگرانی‌ها از شیوع مجدد کووید-۱۹ در چین به عنوان عوامل تأثیرگذار بر کاهش اخیر قیمت نفت و سایر کالاهای خام در بازارهای جهانی نام می‌برد. البته تحلیلگران گلدمن ساکس معتقدند که علی‌رغم اینکه متغیرهای بنیادی در حال حاضر علیه بازار کالاهای خام هستند، اما شانس افزایش قیمت‌ها همچنان وجود دارد.

گلدمن ساکس روز گذشته طی یادداشتی خطاب به مشتریان خود اعلام کرد: «اگرچه احتمالاً نقدشوندگی بازار همچنان پایین خواهد ماند و روند کلی در حال حاضر به نفع ما نیست، ولی ما معتقدیم که روندهای خرد –از جمله مازاد تقاضا در بازار کالاهای خام- بر این روندهای کلان غلبه خواهند کرد و ما در حالی وارد فصل پاییز خواهیم شد که احتمالاً نفت و فلزات اساسی حرکت تازه‌ای را برای دستیابی به سقف‌های قیمتی جدید آغاز می‌کنند.»

در معاملات هفته گذاشته بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) شاخص قیمت سهام گروه انرژی –که شرکت‌های نفتی نیز ذیل آن قرار می‌گیرند- بیش از ۷ درصد سقوط کرد اما در نخستین روز معاملاتی هفته جاری میلادی این شاخص با رشد بیش از ۳ درصدی، بالاترین رشد روزانه را در بین گروه‌های مختلف بورس اوراق  بهادار نیویورک به سمت رساند.

کد خبر: ۱۰۴٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha