۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
افزایش قیمت لبنیات از سر طمع نیست| دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران:

افزایش قیمت لبنیات از سر طمع نیست| دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند

بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران در مورد علت تغییرات غیرعادی قیمت لبنیات گفت: افزایش قیمت محصولات لبنی از سر طمع نیست بلکه به دلیل افزایش هزینه های تولید است.

به گزارش بازار، محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران با اظهار اینکه صنعت لبنیات یک صنعت رقابتی است گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ برند لبنی در بازار داخلی با یکدیگر رقابت می کنند.

وی درمورد علت تغییرات غیرعادی قیمت لبنیات اظهار کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی از سر طمع نیست بلکه به دلیل افزایش هزینه های تولید است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران به افزایش ۸۰ درصدی قیمتهای پتروشیمی در شش ماه اخیر اشاره کرد و گفت: علاوه براین، حقوق و دستمزد و هزینه های سربار نیز افزایش پیدا کرده اما مهم ترین دلیل به افزایش هزینه تولید شیر خام برمی گردد.

بنی طبا خاطرنشان کرد: به دنبال پدیده خشکسالی که قیمت علوفه و نهاده های دامی را برای دامداران چندین برابر افزایش داد هزینه و قیمت تولید شیر خام نیز برای دامداران افزایش یافت.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت شیر خام طبیعتاً قیمت محصولات لبنی را نیز تا ۷۰ درصد افزایش می دهد گفت: این موضوعی نیست که دست تولیدکننده باشد و به سیاست های کلان اقتصادی کشورمان برمی گردد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران تصریح کرد: ما یا مجبوریم که درب کارخانه ها را ببندیم و تولید نکنیم یا اینکه تأمین کالا را انجام دهیم ولو اینکه با قیمت بیشتری تمام شود اما معتقدیم که بودن کالا بهتر از نبودن کالاست.

بنی طبا در رادیو گفت وگو اظهارکرد: طبق محاسبات مرکز آمار در حوزه سبد هزینه های خانوار، میزان تأثیر محصولات لبنی به علاوه ی تخم مرغ بر سبد غذایی مردم فقط ۱.۸ دهم درصد است و این یعنی کمترین تأثیر را دارد.

وی با بیان اینکه محصولات لبنی طبق آئین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل قیمتگذاری می شوند گفت: با وجود اینکه قیمت لبنیات بر اساس فرمول هزینه های تمام شده تولید کالا به علاوه میانگین ۱۴ درصد سود تعیین و محاسبه می شود اما افزایش قیمت محصولات لبنی همیشه زیر ۱۰ درصد بوده که دلیلش هم رقابت بین صنایع لبنی است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران اضافه کرد: تولیدکنندگان کشور به ویژه در صنایع رقابتی حاضرند سود خود را پایین بیاورند که این به نفع مصرف کننده است اما متأسفانه معمولاً در رسانه ها ناکارآمدی نظام سیاست گذاری به گردن تولیدکننده انداخته می شود.

بنی طبا با اذعان به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولید ضربه زده گفت: پیشنهاد ما این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و اجازه دهند که رقابت صورت گیرد.

کد خبر: ۱۰۴٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha