۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مشکلاتی که کارخانه ۴۰ ساله را تعطیل کرد؛ موانع تولید را در ادارات دولتی جستجو کنید
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مشکلاتی که کارخانه ۴۰ ساله را تعطیل کرد؛ موانع تولید را در ادارات دولتی جستجو کنید

کرج- باقرزاده مدیرعامل یک کارخانه سوله و اسکلت سازی گفت: اگر دولت بخواهد موانع تولید را برطرف کند، کافی است به ادارات مراجعه کند تا با موانع و سنگ اندازی هایی که برای تولیدکننده وجود دارد، آشنا شود.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: مدیرعامل کارخانه سوله و اسکلت سازی باقرزاده گفت: اگر دولت جدید بخواهد موانع تولید را برطرف کند، کافی است به صورت مخفیانه و در قالب متقاضی به ادارات مراجعه کند تا با مشکلات و سنگ اندازی هایی که برای تولیدکنندگان وجود دارد، آشنا شود.

کارخانه «سوله و اسکلت سازی باقرزاده» با حدود ۴۰ سال قدمت اکنون به دلیل مشکلاتی از قبیل تامین مواد اولیه، سنگ اندازی های دستگاه های دولتی و غیره به طور کامل تعطیل شده و ۵۰ نیروی مشغول آن بیکار شده اند.

عبدالله باقرزاده گِرگانی مدیرعامل کارخانه سوله و اسکلت سازی باقرزاده در گفتگو با بازار گفت: ما ۵۰ سال قبل با تولید محصولات بتنی مانند تیرچه و بلوک کارمان را شروع کردیم و بعد از چند سال به تولید قطعات فلزی شامل اسکلت های ساختمانی پیش ساخته و سوله مشغول شدیم.

از زمانی که مواد اولیه تولید را وارد بورس کردند، تولیدکننده ها با مشکل مواجه شدند
باقرزاده با بیان اینکه مواد اولیه کار ما قطعات فلزی نظیر «ورق های تخت، ورقهای رول، میلگرد، پیچ و تیرآهن» است، گفت: از زمانی که این مواد را وارد بورس و قیمت ها را جهانی کردند تولید کننده ها با مشکل مواجه شدند. در این موضوع به شرایط داخل کشور و تولیدکننده ها توجه نشد. وقتی افزایش قیمت اتفاق بیفتد بالطبع هزینه های تولید خیلی سنگین و ساخت و ساز کم می شود .

باقرزاده افزود: برای مثال یک پروژه ۵ میلیارد تومان در می آید و برای خرید مصالح همین پروژه ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان باید پرداخت کنیم. این تبادل کردن ها و کنار آمدن با خریدارها  مشکل ساز است، خیلی سخت حاضر به معامله هستند، در نتیجه این موارد باعث رکود در کار می شود.

وی در ادامه افزود : ما مدتی فقط از بازار آزاد مواد تهیه می‌کردیم، ظرفیت بورس سنگین است و سنگین می فروشد که با کاهش تولید و فروش، در توان ما نبود و ما مجبور بودیم برای هر پروژه ای که قرارداد می بستیم مواد مورد نیاز را از بازار تهیه کنیم.

مشکلاتی که کارخانه ۴۰ ساله را تعطیل کرد/ موانع تولید را در ادارات دولتی جستجو کنید

باقرزاده با اشاره به مشکلات و موانع تولید که منجر به کاهش تولید شد، گفت: مدتی است کارخانه تعطیل شده و در حال حاضر هیچ تولیدی نداریم و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان ماشین آلات و ابزارآلات ما بدون استفاده خوابیده و ۵۰ نیروی ما بیکار شدند.

بهترین کار برای برون رفت از شرایط موجود این است که دولت دست از سر صنایع، کارها و مبادلات مردم بردارد؛ وضع هر روزه قوانین، مالیات و ارزش افزوده منجر به رکود تولید، بازار و کسادی اوضاع کشور شده است

وی به عنوان تولیدکننده ای که ۵۰ سال در این کشور فعالیت داشته است، گفت: بهترین کار برای برون رفت از شرایط موجود این است که دولت دست از سر صنایع، کارها و مبادلات مردم بردارد. وضع هر روزه قوانین، مالیات و ارزش افزوده منجر به رکود تولید، بازار و کسادی اوضاع کشور شده است.

مدیرعامل شرکت اسکلت سازی باقرزاده افزود: سیستم بانکی و موانعی که خود دولت ایجاد کرده موجب رکود تولید شده است. اگر همه چیز به روال معمول باشد مردم خودشان با یکدیگر کنار می آیند. برای مثال من یک قطعه را می‌فروشم ۳۰ هزار تومان و همسایه من همان قطعه را ۲۰ هزار تومان می فروشد. در این صورت مردم قدرت انتخاب و خرید خواهند داشت که کدام قطعه را خریداری کنند.

باقرزاده با بیان اینکه در کار ما ۹۳ درصد، پول سرمایه است، افزود: یعنی باید بابت خرید ورق آهن و میلگرد ۹۳ درصد از سرمایه را پرداخت می کنیم. اداره دارایی باید نظارت دقیقی در این موارد داشته باشد. وقتی یک پروژه برای ما ۵ میلیارد تومان تمام می شود، دارایی ۲۰ درصد برای آن مالیات تعیین می کند. در حالیکه سود این پروژه بین ۲ تا ۵ درصد بوده است. در این شرایط تولیدکننده چطور می توان به فعالیت ادامه دهد. تولید می خوابد و کارگران زیادی بیکار می شوند.

در ایران هم زمینه و شرایط تولید هست و هم امکان درآمد زایی 
وی در پاسخ به اینکه چشم انداز تولید را چطور می بیند، گفت: مگر می شود تولید کشور برای همیشه تعطیل شود، ما مجبوریم به تولید برگردیم اما باید شرایط بهتر شود. با شعار هایی که دولت آقای رئیسی داده، امیدمان این است که شرایط بهتر شود و تولید دوباره رونق بگیرد.

باقرزاده اظهار کرد: سیاست‌های اشتباه دولت قبل که نگاهشان به غربی‌ها بود و آقای روحانی اجرا می‌کرد باعث ایجاد این رکود ها شد وگرنه ما خودمان توانایی تامین همه مایحتاج کشور را داریم. در ایران هم زمینه و شرایط تولید هست و هم امکان درآمد زایی برای همه وجود دارد. در این صورت اقتصاد رونق می گیرد.

وی افزود: در شرایط فعلی عراق، پاکستان و روسیه بازار وسیعی برای ایران هستند. وجود معادن باارزش، جوانان مستعد و نخبه، آب، خاک و دیگر شرایط کشور ما ظرفیت بالایی برای تولید و تامین نیازهای داخل و حتی همسایه های همجوار است. کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق و غیره که در مقایسه با ایران ظرفیت چندانی ندارند و تا چندی قبل که ایران سرآمد بود، چیزی برای مطرح کردن نداشتند. اما اکنون آنها در مقابل ایران قد علم کرده و مدعی هستند و توانسته اند از غفت کشور ما استفاده کرده و خودشان را مطرح کنند.

کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق که در مقایسه با ایران ظرفیت چندانی ندارند و تا چندی قبل که ایران سرآمد بود، چیزی برای مطرح کردن نداشتند، اکنون آنها در مقابل ایران قد علم کرده و مدعی هستند و توانسته اند از غفت کشور ما استفاده کرده و خودشان را مطرح کنند

مدیرعامل کارخانه سوله و اسکلت سازی باقرزاده گفت: در سال های گذشته متاسفانه کارخانه‌های زیادی تعطیل شده‌اند و همه اقشار از مردم عادی گرفته تا قشرهای متوسط و پولدار همه آسیب دیده اند.

سالهاست نه فقط صادرات بلکه اکنون تولیدمان هم متوقف شده است
وی افزود: ما قبلا" به کشورهای دبی، عراق، قطر و سوریه صادرات داشتیم. اما متاسفانه سالهاست نه فقط صادرات بلکه اکنون تولیدمان هم متوقف شده است. در حال حاضر کشور سوریه و عراق یک کشور آماده‌ برای پول خرج کردن هستند و از موارد بهداشتی گرفته تا فعالیت های صنعتی و نیروی انسانی به ایران نیاز دارند.

باقرزاده تاکید کرد: زمینه فعالیت و رشد تولید و صنعت فراهم است فقط باید مدیریت و برنامه‌ریزی درست انجام شود و اینکار توسط کسانی «مسئولانی» انجام شود که فقط برای جیب خودشان کار نکنند. کشور ما غنی از معادن، نیروی انسانی سالم و نخبه و ظرفیت های تولیدی است که می تواند با توجه و برداشتن موانع به سرآمدترین کشور در دنیا تبدیل شود و نیاز به هیچ کشور و تحریمی نداشته باشد.

در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی جوان های ایرانی در جایگاه ها و شغل های مهم به کار گرفته شده اند یا سرمایه گذاری کرده اند، که نشان از توانمندی و قابلیت بالای آنهاست. اینها سرمایه هایی است که کشور ما در غفلت از دست می دهد. در حالیکه اگر این جوان ها در کشور خودمان سرمایه گذاری شوند ایران گل و بلبل خواهد شد.

این تولید کننده گفت: در گذشته و اوایل انقلاب که قوانین دست و پاگیر نبود و هر روز یک قانون و مانع جدید برای تولید کننده وضع نمی شد، شرایط مردم و کشور خیلی بهتر بود. اگر قوانین را به نفع مردم، تولید و کشور درآورند حتما اوضاع کشور خوب خواهد شد. با مرور زمان باید پیشرفت و اوضاع اقتصادی هر کشور بهتر شود، نه اینکه مردم اظهار کنند، ۵ سال یا ۲۰ سال قبل شرایط بهتر بود.

مشکلاتی که کارخانه ۴۰ ساله را تعطیل کرد/ موانع تولید را در ادارات دولتی جستجو کنید

قانون گذاری ها و سیاست دولتی ها با فرمایشات رهبری همسو نیست
مدیرعامل کارخانه سوله و اسکلت سازی باقرزاده تاکید کرد: اگر دولتی ها فرمایشات رهبر را انجام بدهند و در راستای رفع موانع و پیشرفت اقدام کنند، تمام این مشکلات برطرف می شود. اما مشکل این است که قانون گذاری ها و سیاست دولتی ها با فرمایشات رهبر همسو نیست و همین وضعیت کشور را به اینجا رسانده است. قوانینی که بدون نظرات کارشناسی وضع می شود، بروکراسی های اداری، سنگ اندازی ها، مانع تراشی ها و پاس دادن های دستگاه های دولتی به تولید و اقتصاد آسیب زده است.

باقرزاده اظهار کرد: کشورهایی مثل ترکیه، کانادا، ژاپن و غیره از این وضعیت ما استفاده کرده و برای جذب سرمایه گذاران مالی و انسانی ایران همه نوع شرایط، مجوز و امکانات را در اختیار ایرانی ها قرار می دهند تا از این سرمایه ها برای رشد و توسعه کشور خودشان استفاده کنند. به عنوان مثال وقتی یک ایرانی در ژاپن سرامایه گذاری می کند، طرح می دهد و شروع بکار می کند، بعد از رونق کار که کارخانه و تجهیزات خود را روی دوش نمی گیرد به ایران برگردد. در آن کشور سرمایه گذاری، تولید و ایجاد اشتغال کرده و ژاپن هم نفع آن را می برد.

وی گفت: مدتهاست فرزندان من اصرار دارند که سرمایه ات را بفروش و به یک کشور دیگر مهاجرت کنیم. اما دوست داشتن مملکت و تعصبات من تاکنون اجازه نداده به این کار رضایت دهم.

باقرزاده با بیان اینکه من دو سال برای گرفتن برق ۴۰۰ آمپر از این اداره به آن اداره سرگردان بودم و نتیجه نگرفتم، اظهار کرد: اگر کسی واقعا بخواهد مشکلات و موانع تولید را شناسایی و چاره اندیشی کند، کافی است به صورت مخفیانه و بعنوان یک متقاضی وارد اداره جات دولتی شود تا ببیند تولیدکننده در کشور ما با چه سنگ اندازی ها و مانع تراشی هایی مواجه است.

اگر به سازمان تامین اجتماعی، دارایی، صنعت و معدن، محیط زیست، تعزیرات، جهاد کشاورزی، اداره برق و غیره مراجعه کنند متوجه می‌شوند که مردم چه می کِشند؛ به ظاهر کار همه ادارات گل و بلبل است، اما اگر بررسی کنند متوجه می شوند که چه خبر است

مدیرعامل کارخانه سوله و اسکلت سازی باقرزاده افزود: اگر به سازمان تامین اجتماعی، دارایی، صنعت و معدن، محیط زیست، تعزیرات، جهاد کشاورزی، اداره برق و غیره مراجعه کنند متوجه می‌شوند که مردم چه می کِشند. به ظاهر کار همه ادارات گل و بلبل است، اما اگر بررسی کنند متوجه می شوند که چه خبر است.

باقرزاده تاکید کرد: اگر قرار باشد مشکلات تولید، صنعت و اقتصاد کشور برطرف شود، باید مطابق فرمایشات رهبر و در جهت حمایت و برطرف کردن مشکلات تولید و صنعت اقدام شود. اما اگر به همین رویه ادامه داشته باشد مملکت آباد نمی شود و با پرسنل و رویه ای که در ادارات حاکم هستند، روز به روز شرایط بدتر می شود.

کد خبر: ۱۰۴٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha