۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
بازار طلا نگران کرونا دلتا است
نوسانات بازار طلا در ماه های اخیر؛

بازار طلا نگران کرونا دلتا است

با وجود اینکه در ماه جولای قیمت طلا در بازار جهانی کاهش یافت ولی بررسی ها نشان می دهد این بازار همچنان پر تلاطم است و احتمال افزایش قیمت در این بازار وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها بازار طلای دنیا با نوسان های زیادی همراه است. فارکس دیلی پیش بینی می کند در صورتیکه دنیا نتواند بحران همه گیری با دلتا ویروس را کنترل کند باید منتظر صعودی دیگر در بازار جهانی جهانی بماند.

صعودی که می تواند قیمت طلا را برای بار دیگر از مرز ۲ هزار دلار به ازای هر اونس فراتر ببرد. اما سوال این جاست که بازار طلا یک سال گذشته را چگونه گذراند و ایا می توان امیدی به اصلاح وضعیت در بازار داشت یا خیر؟

بازار طلا در یک سال گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرده است. در ماه های اولیه سال جاری قیمت طلا در بازار جهانی کاهش یافت زیرا تصور می شد با سرعت بالای واکسیناسیون در دنیا، بحران کرونا به پایان می رسد و زندگی به وضع عادی بازخواهد گشت اما به تدرج ورق در بازار طلا برگشت و نگرانی از اینده اقتصادی دنیا و انتشار گزارشهایی در مورد احتمال افزایش نرخ تورم در دنیا باعث شد تا بازهم قیمت در بازار طلا رشد کند. اما این روند از ابتدای ماه اوت شدت گرفته است زیرا بررسی گزارش اخیر بانک جهانی حمایت از افت نسبی قیمتها در ماه جولای امسال دارد.

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در ماه جولای سال ۲۰۲۱  قیمت طلا در بازار جهانی کاهش پیدا کرد. در این ماه متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی برابر با ۱۸۰۸ دلار بود که نسبت به ماه قبل از ان با کاهش ۲۷ دلاری همراه بود و نسبت به ماه می همین سال بالغ بر ۴۲ دلار کاهش داشت. 

متوسط قیمت هر اونس طلا در فصل دوم سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۸۱۵ دلار بود  در حالیکه در فصل اول امسال هر اونس طلا با قیمت ۱۷۹۸ دلار مبادله شد. دلیل اوج گیری دوباره قیمت طلا در فصل دوم سال ۲۰۲۱ را می توان شیوع موج تازه همه گیری کرونا ذکر کرد. پیش بینی می شود تا انتهای این ماه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به بیش از ۱۸۵۰ دلار برسد و تداوم بحران در دنیا بستر را برای گذر قیمت از مرز دو هزار دلار فراهم کند.

 بررسی روند تغییرات قیمت در بازار دیگر فلزات ارزشمند هم حکایت از کاهش قیمت در ماه جولای دارد. در این ماه هر اونس پلاتین با قیمت ۱۰۸۶ دلار فروخته شد و هر اونس نقره به ارز ۲۵.۷ دلار مبادله شد. این در حالیست که در ماه ژوین همین سال هر اونس پلاتین قیمتی برابر با ۱۱۲۴ دلار داشت و هر اونس نقره با قیمت ۲۷  دلار فروخته شد.

بررسی قیمت این فلزات ارزشمند در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا کنون نشان می دهد که سرعت افزایش قیمت به دلیل همه گیری کرونا چشمگیر بوده است.

 هر اونس طلا در سال ۲۰۱۸ با قیمت ۱۲۶۹ دلار فروخته شد در حالیکه قیمت هر اونس پلاتین برابر با ۸۸۰ دلار و قیمت هر اونس طلا برابر با ۱۵.۷ دلار بود . در سال ۲۰۱۹ هر اونس طلا با قیمت ۱۳۹۲ دلار به فروش رسید و قیمت پلاتین مرز ۸۶۴ دلار را گذراند و هر اونس نقره ارزشی معادل ۱۶.۲ دلار داشت. در سال ۲۰۲۰ قیمت طلا به ۱۷۷۰۹ دلار، قیمت پلاتین به ۸۸۳ دلار و قیمت نقره به ۲۰.۳ دلار رسید.

فارکس دیلی در انتهای گزارش با اشاره به این مساله که سرمایه گذاری در بازار طلا در دوره های بحرانی اقتصادی افزایش می یابد نوشت: «هنوز استقبال از بازار طلا بالا است زیرا بازار جایگزینی برای ان وجود ندارد و نگرانی در مورد بحران در بازارهای دیگر در صورت اوج گیری شیوع دلتا ویروس در دنیا  زیاد است.»

کد خبر: ۱۰۳٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha