۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
راه‌های روستایی ایلام در انتظار اعتبار| زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود
بازار گزارش می‌دهد؛

راه‌های روستایی ایلام در انتظار اعتبار| زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود

ایلام- بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی استان ایلام توسط مردم در روستاها انجام می‌شود، متاسفانه نبود زیرساخت‌های مناسب مثل جاده از مشکلات روستاهای استان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۶۸۰ روستا در ایلام وجود دارد، روستاهای استان یکی از مراکز عمده فعالیت‌های اقتصادی در استان به شمار می‌رود چراکه اکثر مردم در این مناطق به کشاورزی، دامداری، باغداری و… مشغول به کار هستند.

روستاهای استان از لحاظ زیرساخت‌های مختلف مثل راه ضعیف هستند، برای استانی که عمده فعالیت‌های اقتصادی آن در روستاها قرار دارد وجود راه مناسب برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و ثبات شغلی بسیار حایز اهمیت است.

انجام عملیات راهداری و نگهداری راه‌های روستایی با برنامه منسجم و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات راهداری همواره در ایمن سازی راه‌های روستایی نقش بسیار مهمی دارد.

طول کل راه‌های روستایی استان ایلام یک هزار و ۶۴۶ کیلومتر است که با رفع نقاط حادثه ساز و رفع انسداد راه‌های کوهستانی، ریزش برداری، لکه گیری و آسفالتی، نصب تابلو و علائم ایمنی, خط کشی راه‌ها می‌توان زمینه ساز فعالیت‌های اقتصادی در روستاها بود.

راه‌های روستایی نیازمند توجه است
یکی از اهالی روستای شهرک ولیعصر بدره در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: راههای روستایی در شهرستان بدره نیازمند توجه هستند، در سال‌های اخیر توجه خوبی به راه‌های اصلی استان شده است.

قطعاً اقدامات راهداری برای امنیت جاده‌ها و حذف نقاط حادثه خیز در امنیت جانی و روانی مسافرینی که در جاده‌ها تردد می‌کنند بسیار تاثیر گذار است

مهدی فاضلی افزود: به جرات می‌توان گفت که نسبت به گذشته راه‌های استان بهتر شده و خوشبختانه دولت توجه بسیار خوبی به این امر داشته، البته کافی نیست و هنوز جای کار وجود دارد.

وی گفت: به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از روستاهای استان ایلام، راه‌های روستایی نیازمند توجه هستند چراکه در صورت بهسازی راههای مواصلاتی استان می‌توان شاهد کاهش تصادفات نیز بود.

راه‌های روستایی ایلام در انتظار اعتبار| زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود

فاضلی بیان کرد: قطعاً اقدامات راهداری برای امنیت جاده‌ها و حذف نقاط حادثه خیز در امنیت جانی و روانی مسافرینی که در جاده‌ها تردد می‌کنند بسیار تاثیر گذار است.

توسعه راه‌ها منجر به رونق اقتصادی در روستاها می‌شود
معاون فنی راه‌های روستایی اداره کل راهداری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امروزه برکسی پوشیده نیست که روستاهای استان منبع و محل تولید و اشتغال از طریق دامداری و کشاورزی و صنایع دستی هستند.

حیدر دشتی پور عنوان کرد: بر همین اساس راه‌های روستایی یکی از شریان‌های اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود که ارتباط بین روستاها و شهرها هستند تا کشاورزان و روستائیان محصولات کشاورزی خود را به راحتی به بازارهای هدف برسانند و از منافع آن بهره مند شوند.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف توجه به ایجاد راه‌های روستایی، توسعه گردشگری روستایی است که باعث می‌شود گردشگران به روستاها رفته و امکان خرید صنایع دستی، دامی و کشاورزی روستائیان میسر شود.

دشتی پور اضافه کرد: ایجاد و احداث راه‌های روستایی و به تبع آن امکان و سهولت خدمات رسانی سایر ارگان‌ها باعث می‌شود اقتصاد روستائیان رونق بگیرد و مهمتر اینکه از از مهاجرت این قشر زحتمکش به شهرها جلوگیری می‌کند.

ایلام نیازمند اعتبارات در بخش راه روستایی
معاون فنی راه‌های روستایی اداره کل راهداری استان ایلام تصریح کرد: بر همین اساس پروژه‌های متعددی در سطح روستاهای استان برای توسعه راه‌ها، حذف نقاط حادثه خیز، آسفالت و بهسازی و…در حال تکمیل و احداث هستند.

با توجه به اینکه ماشین آلات راهسازی و راهداری استان به صورت شبانه روزی در تمامی راه‌های مواصلاتی استان مشغول عملیات راهداری هستند، همین امر باعث استهلاک ماشین آلات می‌شود که نیاز به اعتبارات ویژه برای تعمیر ماشین آلات است

وی عنوان کرد: در استان ایلام با توجه به کوهستانی بودن و توپوگرافی خشن، هزینه راهسازی و نگهداری راه‌ها به مراتب بیش از استان‌های همجوار است، همین عامل باعث شده که اعتباراتی که در خصوص توسعه راه‌ها به این استان تخصیص داده شود، بیش از اعتبارات استانی‌های دیگر باشد.

راه‌های روستایی ایلام در انتظار اعتبار| زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود

دشتی پور بیان کرد: با توجه به اینکه ماشین آلات راهسازی و راهداری استان به صورت شبانه روزی در تمامی راه‌های مواصلاتی استان مشغول عملیات راهداری هستند، همین امر باعث استهلاک ماشین آلات می‌شود که نیاز به اعتبارات ویژه برای تعمیر ماشین آلات است.

اجرای لایه‌های حفاظتی در راه‌های روستایی
وی افزود: از جمله پروژه‌هایی که در حوزه راه شهرستان هلیلان با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد برکت در حال انجام است، پروژه بهسازی و تکمیل راه روستایی «دارویت کرنیت» است که در سال گذشته ۶ دستگاه پل در این مسیر تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

 با توجه به وضعیت نامطلوب اعتبارات و همچنین تورم و گرانی مصالح این اداره کل برای جلوگیری از توقف عملیات اجرایی راه های روستایی استان، اجرای لایه‌های حفاظتی را در دستور کار قرار داده است

دشتی پور ادامه داد: طول این مسیر پنج کیلومتر است و درصدد هستیم که در سال جاری این پروژه با انجام روکش آسفالت یا لایه حفاظتی تکمیل شود.

معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری افزود: از دیگر پروژه‌های در دست اقدام پروژه تکمیل راهسازی روستای «بانخشک-ریزه وند» در قطعات یک و دو است که اصلاح مسیر و انجام عملیات خاکی به میزان ۲۲۰ هزار مترمکعب به طول ۱۶ کیلومتر و احداث ۷ دستگاه پلدر این مسیر انجام شده و در صورت تامین اعتبار و پرداخت مطالبات پیمانکاران ادامه عملیات اجرایی ساخت ۱۵ دستگاه پل و دیگر قطعات مسیر انجام می‌شود.

وی بیان داشت: همچنین طرح مطالعاتی پل‌های روستای وحدت آباد ماژین در شهرستان دره شهر که به صورت موقت در آن تردد انجام می‌گیرد، بر روی رودخانه کرخه و همچنین طرح مطالعاتی پل بر روی رودخانه تختان خربزان توسط مهندسین مشاور در حال انجام است که پس از تصویب طرح‌ها برای تامین اعتبار به احداث پل‌ها اقدام خواهد شد.

دشتی پور عنوان کرد: با توجه به وضعیت نامطلوب اعتبارات و همچنین تورم و گرانی مصالح این اداره کل برای جلوگیری از توقف عملیات اجرایی راه های روستایی استان، اجرای لایه‌های حفاظتی را در دستور کار قرار داده است.

با توجه به اینکه جمعیت زیادی از استان ایلام در روستاها قرار دارند و در این روستاها کسب و کارهای مختلف صورت می‌گیرد، وجود راه استاندارد و ایمن برای مردم بسیار مهم و حایز اهمیت است.

کد خبر: ۱۰۳٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha