۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
پیش بینی سازمان ملل در مورد آینده صنعت توریسم؛ تداوم بحران تا سال ۲۰۲۲
بازار گزارش می‌دهد؛

پیش بینی سازمان ملل در مورد آینده صنعت توریسم؛ تداوم بحران تا سال ۲۰۲۲

صنعت توریسم از ابتدای همه گیری کرونا با افت شدید درآمد روبرو شد و به نظر می رسد تا سال اینده، همچنان شرایط بحرانی در صنعت وجود داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت توریسم  از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا کنون با چالشهای زیادی روبرو شد. کاهش درامد این صنعت سبب شد تا اقتصاد دنیا هم با بحران های مالی و اقتصادی زیادی مواجه شود.

انتظار می رفت با کشف واکسن کرونا و روند سریع واکسیناسیون در دنیا، صنعت توریسم بتواند جان تازه ای بگیرد ولی با شیوع کرونای دلتا این انتظار کمرنگ شد. سازمان ملل سه سناریو در مورد وضعیت صنعت توریسم در سال ۲۰۲۱ ارایه داده است که در هیچ یک از انها انتظار احیای این صنعت در سال جاری و سال اینده دیده نمی شود.

 در بدبینانه ترین سناریو در سال جاری صنعت توریسم با افت ۷۵ درصدی شمار سفرها نسبت به سال ۲۰۱۹ مواجه خواهد شد که در این حالت درامد این صنعت ۹۴۸ میلیارد دلار تنزل خواهد یافت و هزینه ای بالغ بر ۲.۴ هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا تحمیل خواهد کرد.

در این سناریو به طور متوسط زیان تحمیل شده به تولید ناخالص داخلی دنیا ۲.۵ برابر ناشی از افت درامد صنعت توریسم است. البته زیان تحمیل شده به کشورهای صنعتی که سهم بالایی از مردم را واکسینه کرده اند و صنعت توریسم و کم و بیش در آنها از سر گرفته شده است کمتر از کشورهای در حال توسعه و فقیر خواهد بود.

در کشورهای صنعتی زیان اقتصادی ناشی از افت درامد توریسم معادل همان افت درامد این صنعت است در حالیکه هزینه تحمیل شده به اقتصاد کشورهای فقیر تا ۴ برابر افت درامد ناشی از کاهش توریسم هم می رسد.

طبق این گزارش کشورهای صنعتی ۴۸ درصد از این زیان را به خود اختصاص می دهند و ۵۳ درصد از زیان اقتصادی ناشی ار کاهش درامد توریسم به کشورهای در حال توسعه اختصاص پیدا می کند.

 در سناریوی دوم  صنعت توریسم افت ۶۳ درصدی میزان سفرها نسبت به سال ۲۰۱۹ را شاهد خواهد بود و در این سناریو زیان تحمیل شده به اقتصاد دنیا به ۱.۷ هزار میلیارد دلار می رسد که بازهم ۴۸ درصد از این زیان به کشورهای صنعتی و ۵۲ درصد به کشورهای در حال توسعه اختصاص خواهد داشت.

در سومین سناریو ورود توریست ها به کشورهای در حال توسعه که نرخ واکسیناسیون پایینی دارند ۷۵ درصد تنزل یافته است در حالیکه در کشورهایی که نرخ واکسیناسیون در انها بالا است و سهم زیادی از مردم در مقابل این ویروس ایمن شده اند درامد صنعت توریسم نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی تنها۳۷ درصد تنزل می یابد. در این سناریو اقتصاد دنیا با زبان ۱.۸ هزارمیلیارد دلاری روبرو می شود که ۶۰ درصد از این زیان به کشورهای در حال توسعه و ۴۰ درصد به کشورهای  توسعه یافته اختصاص خواهد داشت.

از طرف دیگر کشورهای مختلف دنیا در این سناریوهای مختلف با شرایط اقتصادی خاصی روبرو هستند. درصورتیکه کشوری نتواند مرزها را به روی توریستهای خارجی بگشاید، میزان آسیب اقتصادی سال جاری در آن کشور بیشتر خواهد بود به همین دلیل است که در هر سه سناریو میزان زیان اقتصادی کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای فقیر ارزیابی شده است و این وضعیت در سومین سناریو مشهودتر است.

طبق گزارش ارایه شده توسط سازمان ملل در سناریوی اول ما شاهد این خواهیم بود که اقتصاد دنیا زیانی معادل ۲.۷ درصد تولید ناخالص داخلی خود را تحمل خواهد کرد ولی در سناریوی دوم این زیان به ۱.۹ درصد تولید ناخالص داخلی می رسد و در سومین سناریو معادل ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

 کشور ترکیه از جمله کشورهایی است که زیان زیادی را در سال جاری تحمل خواهد کرد. زیان اقتصادی این کشور در سناریوی اول معادل ۹.۱ درصد تولید ناخالص داخلی آنها خواهد بود و در سناریوی دوم به ۶.۳ درصد تولید ناخالص داخلی می رسد ولی در سناریوی سوم که تفکیک بزرگی بین وضعیت کشورهای در حال توسعه و صنعتی ایجاد شده است، میزان زیان به ۷.۸ درصد تولید ناخالص داخلی می رسد.

بزرگی این زیان برای کشورهای مختلف بستگی به میزان وابستگی اقتصادی انها به صنعت توریسم و سطح موفقیت آنها در واکسیناسیون دارد.

کد خبر: ۱۰۳٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha