۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۶
تاخیر ۳ ساله وزارت نیرو برای طرح آب شیرین کن گلستان
رئیس اتاق بازرگانی گرگان انتقاد کرد؛

تاخیر ۳ ساله وزارت نیرو برای طرح آب شیرین کن گلستان

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان با انتقاد از تاخیر سه ساله وزارت نیرو در تایید طرح آب شیرین کن دریای خزر گفت: هزینه ها چند برابر شده ولی کسی وزارت خانه را به خاطر این تاخیر بازخواست نمی کند.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که طرح های دولت متناسب با شرایط کشور نیست، اظهار کرد: اقلیم ایران خشک است و این که تصور کند بتواند در همه اقلام خودکفا شود اشتباه است زیرا آب نداریم؛ به همین دلیل باید تولیدات خود را به سمت کالاهایی ببریم که ارزش افزوده بیشتری دارد و از طریق واردات نیاز را جبران کنیم.

وی با بیان این که بسیاری از مواد محصولات کشور سه برابر گران شده است ولی محصولات کشاورزی اینگونه نیست، افزود: در بحث گندم با پیگیری های زیاد توانستیم قیمت چهار هزار تومانی دولت را هزار تومان افزایش دهیم و آخر هم از دفتر مقام معظم رهبری کمک گرفتیم؛ متاسفانه دولت به عاقبت تصمیمات خود فکر نمی کند.

چوپانی با یادآوری این که سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور ۵۰ درصد است، توضیح داد: همین بخش خصوصی ۸۰ درصد مالیات کشور را پرداخت می کند و بخش عمده کمک های خیریه را هم انجام می دهد.

به جای دعوای سیاسی مدیران را چالش بکشید
وی با این که رسانه ها باید به جای دعواهای سیاسی عملکرد مدیران را به چالش بکشند، گفت: در بحث راه آهن مصاحبه ای که با رسانه بازار داشتیم منجر به واکنش وزارت راه شد و وزیر، من را خواست. ما اعتراض کردیم که به جای برقی کردن مسیر شمال با یک میلیارد و 200 میلیون یورو، مسیر اینچه برون شاهرود را اجرا کنیم که وزارت خانه قبول کرد؛ آن زمان کشور را داشتند به چاله ای می بردند که نمی شود آن را درآورد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: رسانه ها می توانند دستگاه ها را به چالش بکشند و باعث بهبود اوضاع شوند اما درگیر هتاکی به مدیران شده ایم. رسول خدا (ص) می فرمایند عالِم هتاک و نادان دارای فضل کمر ما را می شکند؛ الان در کشور ما کسی نمانده که به آن تکیه کنیم. اگر کسی عملکردی اشتباه داشت به آن انتقاد کنیم نه که فرد را توهین کنیم.

وی اضافه کرد: سه سال پیش به وزیر نیرو پیشنهاد دادیم و نامه زدیم که با شیرین کردن آب دریا از مشکلات آب گلستان جلوگیری کنند اما بعد از سه سال این درخواست را تایید کرده اند در حالی که هزینه های کشور چند برابر شده است. آن زمان دلار هشت هزار تومان اما الان حدود ۲۷ هزار تومان است و اجرای بسیاری از طرح ها دشوار است.

دستگاه های نظارتی حیف کردن منابع را بازخواست کنند
چوپانی تصریح کرد: متاسفانه مسئولان ما اداب عذرخواهی هم ندارند و در عین حال مشکلات بسیاری هم ایجاد کرده اند؛ دستگاه های نظارتی هم روی میل کردن زوم کرده اند اما بخشی از فساد حیف کردن است.

وی بیان کرد: حیف کردن منابع یعنی تعریف سد در مراوه تپه که اقلیم خشک است و آب را تبخیر می کند؛ ۱۰ سال هم طول می کشد تا آن را بسازند و هیچ خیری هم ندارد؛ درحالی که با بودجه آن  می توان طرح های بهتر ایجاد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد: جمعیت سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان ۱۰ میلیون نفر می شود که روزانه حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب شرب مصرف می کنیم. از دریای خزر که ۷۷ هزار میلیارد مترمکعب حجم دارد می شود مثل عربستان، بحرین و امارات در خلیج فارس و قزاقستان در خزر آب را شیرین و مصرف کرد.

وی بیان کرد: هر حرفی زدیم محیط زیست مخالفت کرد ولی بالاخر با ابتکار ما موافقت کردند؛ بانک ملی هم موافقت کردم وام دهد ولی آقای اردکانی سه سال جواب نداد و ثابت کرد درک درستی از آینده کشور ندارد. مگر می شود خوزستان آب نداشته باشد؟ یا گلستان با این همه منابع خشک شده است.

چوپانی تصریح کرد: دولت در گلستان باید پروژه های کم بازده را متوقف کرده و بودجه آن را برای آب شیرین کن بگذارد تا این مشکل برای همیشه حل شود.

وی با بیان این که اکثر پروژه هایی که دستگاه های اجرایی به خصوص وزارت نیرو انجام می دهند براساس اصل حبه پروژه به دوستان است، توضیح داد: طرح ها را به رفیقان خود می دهند و منابع کشور را نابود می کنند.

وی با یادآوری این که در خوزستان منابع آبی را نابود کردند ولی نه کسی محاکمه شد نه کسی را بازخواست کردند، اظهار کرد: باید اصل بازخواست را در کارگزاران کشور داشته باشیم. اگر منابعی از بیت المال حیف شد چه کسی باید پیگیری کند؟

کد خبر: ۱۰۳٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha