۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
بازار نفت هم قربانی کرونای دلتا شد| افت تقاضا در آسیا
تحلیل بازار نفت؛

بازار نفت هم قربانی کرونای دلتا شد| افت تقاضا در آسیا

کاهش قیمت نفت به دنبال اوج گیری همه گیری با سویه دلتای ویروس کرونا در دنیا و افت تقاضا در قاره اسیا، اتفاق افتاد. در روز بیستم اوت قیمت نفت به پایین ترین سطح طی سه ماه اخیر رسید.

بازار؛ گروه بین الملل: دنیا به پایان کرونا امید بسته بود. تسریع روند واکسیناسیون به خصوص در کشورهای غربی و چین به امید رهایی از این همه گیری و بازگشت به روزهای عادی زندگی سیاستی بود که اجرا شد ولی با شیوع سویه تازه ای از ویروس کرونا این امید به ناامیدی تبدیل شد.

حال گزارشها از قرنطینه دوباره کشورها و کاهش میزان تقاضا برای نفت به دلیل توقف فعالیت کارخانه ها و پروازهای بین المللی حکایت دارد. خبری که بازار نفت را برای چندمین بار طی یک سال اخیر با چالش روبرو کرد.

طبق گزارش منتشر شده توسط رویترز در  روز بیستم اوت قیمت نفت در بازار جهانی  به پایین ترین سطح طی سه ماه اخیر رسید. دلیل این مساله هم کاهش تقاضای نفت در کشور چین عنوان شده است.

چین که سریع تر از دیگر کشورها توانسته بود از موج اول کرونا رها شود و فعالیتهای اقتصادی را از سر بگیرد، با شیوع سویه دلتای ویروس کرونا با روزهای متفاوتی روبرو است. آمارهای ارایه شده توسط دولت چین نشان می دهد در ماه جولای سال جاری تقاضا برای انواع کالاهای اساسی در این کشور نسبت به ماه جولای سال قبل و حتی نسبت به ماه قبل از ان کاهش یافته است. از طرف دیگر  تورم هم در این کشور روند افزایشی دارد.

 کاهش تقاضای نفت در چین باعث شد تا قیمت نفت برنت به کمتر از ۷۰ دلار برسد و نفت وست تگزاس با قیمتی کمتر از ۶۶ دلار مبادله شود. از طرف دیگر سازمان اوپک رسما اعلام کرد به دلیل عدم افزایش تقاضا در دنیا، میزان عرضه توسط این سازمان افزایش پیدا نخواهد کرد.

بحران در کشور چین که بزرگترین وارد کننده نفت در دنیا است، فشار زیادی را به بازار نفت وارد کرد ولی تنها  افت تقاضا در بازار چین مسبب این بحران نیست. سی ان بی سی نوشت: «اوج گیری کرونا در ژاپن باعث شد تا با پایان یافتن المپیک، قرنطینه به این کشور بازگردد. تعطیلی های گسترده فعالیتهای اقتصادی و تلاش برای کنترل موجی که با سرعت زیادی در حال پیشروی است باعث شد تا تقاضا برای نفت و فراورده های نفتی در کارخانه های صنعتی ژاپن کمتر شود. در نیوزیلند که یکی از کشورهای موفق در مبارزه با کرونا بود، هم تعطیلی ها به اقتصاد بازگشته است و شناسایی بیماران جدید دولت را بر آن داشت برای چندمین بار تعطیلی سراسری اعلام کرد. کشور استرالیا هم که بالغ بر دو ماه است در بزرگترین ایالت خود قرنطینه را اجرا کرده است و این سیاست در هفته های اخیر به ایالتهای کوچک تر هم رسیده است. این سیاستها با وجود اینکه می تواند تا اندازه ای از اوج گیری کرونا در دنیا بکاهد، ولی بدون شک اسیب زیادی به اقتصاد وارد می کند و بازارهایی مانند بازار نفت را با بحران های بزرگی روبرو می کند.»

از طرف دیگر خبرهایی در مورد شروع تولید نفت شیل در امریکا به گوش می رسد. گزارشها نشان می دهد  امریکا در نظر دارد از سپتامبر امسال تولید نفت شیل را به روزانه ۸.۱ میلیون بشکه برساند که بالاترین میزان تولید روزانه از آوریل سال ۲۰۲۰ تا کنون بوده است.

از طوف دیگر دولت امریکا بر این باور است که اوپک باید تولید خود را افزایش دهد تا بازار به تعادل برسد. پیشنهادی که کشورهای اوپک پلاس رسما ان را رد کردند و بر این باورند حداقل تا ابتدای سال ۲۰۲۲ چنین سیاستی را اجرا نمی کنند زیرا دنیا همچنان درگیر بحران کرونا خواهد بود.

به هر حال بازار نفت که در سال ۲۰۲۰ و در جریان همه گیری کرونا با چالشهای زیادی روبرو بود، همچنان وضعیت بحرانی و سختی را تجربه خواهد کرد و این وضعیت می تواند  تا ماه های آتی ادامه داشته باشد.

کد خبر: ۱۰۳٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha