۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
۲ اقدام تاثیرگذار برای ایجاد رونق و ثبات در معاملات بورس
رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد

۲ اقدام تاثیرگذار برای ایجاد رونق و ثبات در معاملات بورس

رییس کمیته فقهی سازمان بورس کمک صندوق تثبیت بازار سرمایه و بازارگردانی درست سهام شرکت‌ها را از جمله تمهیداتی عنوان کرد که می‌تواند برای ایجاد رونق و ثبات بورس به کار گرفته شود.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدامات دولت جدید و صحبت‌های رییس جمهوری در راستای اقدامات فوری و اساسی برای ایجاد ثبات در معاملات بورس اشاره کرد و گفت: صحبت رییس جمهوری در زمینه ایجاد ثبات در بازار سرمایه نشان‌دهنده اجرای برنامه‌هایی است که به نظر می‌رسد رییس جمهوری قرار است آنها را در دولت جدید به کار بگیرد تا بتواند از این طریق کمکی برای ایجاد تعادل در معاملات بورس کند.

وی افزود: دولت جدید به کمک اقدامات جدیدی که قرار است برای بازار به کار گیرد، در صدد ایجاد ثبات در معاملات بورس است تا دیگر شاهد ایجاد نوساناتی که منجر به ضرر و زیان سهامداران در بازار می‌شوند، نباشیم.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه در معاملات بورس نباید شاهد اتخاذ تصمیماتی عجولانه جهت تغییر وضعیت حاکم در بازار باشیم، گفت: دولت در صدد جایگزینی سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به دیگر بازارها و ورود سرمایه‌های در اختیار مردم به بازار سهام است که به دنبال چنین تصمیمی برنامه‌هایی از قبل مدنظر دولت قرار گرفته است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: صحبت‌های مطرح شده از سوی رییس جمهوری در مناظرات نامزدها و مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در خصوص بورس منجر به افزایش اطمینان سهامداران برای سرمایه‌گذاری در این بازار شد؛ همچنین بازگشت رشد به معاملات بورس به دنبال پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری، ثابت کننده خوش‌بینی‌های ایجاد شده نسبت به نتیجه انتخابات است.

وی با تاکید بر اینکه تمهیدات اتخاذ شده از سوی دولت می‌تواند تاثیرگذار در ایجاد رونق، بازگشت رشد و ایجاد ثبات در معاملات بورس باشد، افزود: نخستین اقدامی که بهتر است برای افزایش بازدهی معاملات بورس در دستور کار مسوولان قرار بگیرد، کمک صندوق‌هایی مانند صندوق تثبیت بازار سرمایه به معاملات بازار است، چرا که منابع مالی موجود در این صندوق می‌تواند در بازگشت بازار به روزهای رونق کمک کننده باشد.

مصباحی مقدم بر کمک بازارگردانی سهام شرکت‌ها و راه‌های درست انجام این اقدام تاکید کرد و گفت: نخستین اقدام اشتباه بازارگردان‌ها به خصوص حقوقی‌های بزرگ بازار این است که درست در شرایط صعود بازار اقدام به خروج از بازار می کنند که این امر موجب ریزش بازار می‌شود؛ بنابراین باید مسوولان به طور حتم مانع از چنین اقداماتی در بازار شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بازار سرمایه بازاری است که سرمایه‌گذاران باید نسبت به وضعیت آن آشنا و آگاهی لازم داشته باشند و بدانند که این بازار همراه با ریسک است، افزود: هیچ تضمینی برای تداوم روند صعودی این بازار برای مدت طولانی وجود ندارد و ممکن است هر لحظه معاملات آن دچار نوساناتی شود که این موضوع در بازار سهام طبیعی به نظر می رسد.

وی تاکید کرد: در صورت قبول چنین وضعیتی، افراد آگاهانه و همراه با تحلیل و دانش درخصوص ورود نقدینگی های خود به بازار تصمیم‌گیری می‌کنند و در این میان از تصمیمات هیجانی برای خروج از این بازار در زمان هیجانات ایجاد شده خودداری خواهند کرد.

مصباحی مقدم به ورود میلیون‌ها سرمایه‌گذار به بازار سهام در یک سال گذشته که هیچ‌گونه آشنایی نسبت به معاملات بورس نداشتند، اشاره کرد و افزود: این موضوع موجب رشد سریع شاخص بورس شد و در این میان سهامداران درست در زمانی که حقوقی‌ها اقدام به خروج از این بازار کردند به دلیل قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار نزول، بدون هیچ گونه توجهی به صحبت‌های کارشناسان از ترس از دست دادن سرمایه‌های خود اقدام به خروج از این بازار کردند و ضرر هنگفتی را از معاملات بورس متحمل شدند که این امر منجر به ترس سهامداران از تداوم روند نزولی بازار شد.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: سهامداران برای ایجاد آرامش در معاملات بازار و جلوگیری از رفتارهای هیجانی باید اقداماتی برای ایجاد معاملات منطقی و به دور از هرگونه هیجانی بگیرند.

کد خبر: ۱۰۳٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha