۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۳
زیرساخت های مرز مهران نیازمند اعتبار| جاده ها همچنان در انتظار استانداردسازی
بازار گزارش می‌دهد؛

زیرساخت های مرز مهران نیازمند اعتبار| جاده ها همچنان در انتظار استانداردسازی

ایلام-مرز مهران در حالی مهمترین مرز زمینی کشور برای تردد زوار عتبات عالیات شناخته می شود که زیرساخت های این مرز از جمله استاندردسازی جاده ها هنوز تکمیل نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: ایلام به عنوان استانی کوهستانی دارای جاده های پرپیچ و خم، خطرناک و نیز نقاط حادثه خیز فراوان است.با توجه به اینکه مرز مهران واقع در استان ایلام قرار دارد، هر ساله زائران و مسافران زیادی از این مرز  عبور می کنند که توسعه زیرساخت های ارتباطی و همچنین اصلاح و حذف نقاط حادثه خیز این منطقه یکی از مهمترین نیازهای مرز مهران است.

یکی از رانندگانی که روزانه در این مسیر در حال تردد است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: محورهای منتهی به مرز مهران دارای نقاط حادثه خیز فراوانی هستند و از ایمنی  لازمی برخوردار نیستند، به طوری که بارها خود به عینه شاهد تصادفاتی در این محور بودم و متاسفانه مسافران و رانندگانی در این محور جان خود را از دست داده اند.

رضا صفری افزود: هم اکنون هم که احتمال برگزاری کنگره اربعین در مرز مهران وجود دارد، رانندگان و مسافران زیادی قطعا در مسیرهای منتهی به مرز مهران رفت و آمد خواهند کرد، برخی از این مسیرها نیازمند اصلاح و بهسازی است، در برخی نقاط علائم راهنمایی قرار نگرفته که همین خود باعث تصادفات زیادی می شود.

کاهش چشمگیر حوادث و تسهیل در تردد زوار
رئیس راهداری  و حمل و نقل جاده ای مهران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مرز بین المللی مهران و راههای منتهی به این مرز در چند سال اخیر به واسطه تردد زوار و جابجایی و نیز حمل و نقل کالا به کشور عراق از اهمیت بسیار زیادی در سطح ملی برخوردار شده اند.

علیرضا قاسمی افزود: در همین زمینه اقدامات و فعالیت های عمرانی متنوعی در حوزه توسعه زیرساخت های بخش راه مهران در سال های اخیر و منتهی به سال جاری انجام شده است.

 مسیر دوم زائران اربعین که محور مهران-ملکشاهی است، بهسازی و اصلاح شده و در این مسیر با احداث یک پل مشکل تردد به خصوص در زمان اربعین مرتفع شده است

وی تصریح کرد: این پروژه ها به صورت پیمانی و امانی از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و همچنین منابع استانی و ستاد اربعین حسینی احداث و یا در حال تکمیل شدن هستند.

 قاسمی افزود: خروجی این اقدامات منجر به کاهش چشمگیر حوادث و تسهیل در تردد زوار و جابجایی کالا به مرز مهران شده است.

زیرساخت های مرز مهران نیازمند اعتبار| جاده ها همچنان در انتظار استانداردسازی

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر حوادث جاده ای در محورهای منتهی به شهرستان مهران ۲۵ درصد کاهش یافته که البته توسعه زیرساخت های و اصلاح نقاط حادثه خیز مسیرهای مرز به طور جدی هرساله دنبال می شود.

وی بیان کرد: به منظور توسعه زیرساخت های مسیرهای منتهی به مرز مهران، پروژه های متعددی تعریف شده است.

رئیس راهداری  و حمل و نقل جاده ای مهران اضافه کرد: مسیر دوم زائران اربعین که محور مهران-ملکشاهی است، بهسازی و اصلاح شده و در این مسیر با احداث یک پل مشکل تردد به خصوص در زمان اربعین مرتفع شده است.

توسعه زیرساخت های ترمینال برکت مهران
وی افزود: یکی دیگر از پروژه های مهم به منظور تسهیل در انتقال زوار به ترمینال برکت در شهر مهران، یک دستگاه پل عابر پیاده بر روی جاده مرز مهران در محدوده ترمینال برکت احداث شده است.

قاسمی بیان کرد: همچنین به منظور دسترسی به ترمینال برکت دو مورد کنارگذر در ضلع های غربی و شرقی ترمینال برکت به طول پنج کیلومتر بهسازی و آسفالت شده که تردد اتوبوس ها را در این نقطه آسان شده است.

 محدوده ترمینال برکت که حدود ۲۵ هکتار است که قرار است این محدوده به بیش از ۴۰ هکتار توسعه داده شود

وی اضافه کرد: احداث سیستم های روشنایی نقطه ای و همچنین طولی در بیش از ۶ نقطه پرتردد و محدوده ترمینال برکت نیز از دیگر این پروژه های مهم اثرگذار بوده است.

زیرساخت های مرز مهران نیازمند اعتبار| جاده ها همچنان در انتظار استانداردسازی

رئیس راهداری  و حمل و نقل جاده ای مهران افزود: محدوده ترمینال برکت که حدود ۲۵ هکتار است که قرار است این محدوده به بیش از ۴۰ هکتار توسعه داده شود.

قاسمی بیان کرد: ایجاد سکوهای پیاده و سوارکردن مسافر و احداث سایبان در محدوده ترمینال برکت از دیگر اقدامات برای توسعه این ترمینال بوده است.

حذف نقاط حادثه خیز مهم در شهرستان مهران
وی ادامه داد: بهسازی اصلاح نقاط حادثه خیز یکی دیگر از پروژه های مهم حوزه شهرستان مهران بوده است، سال گذشته در بخشی از محور اصلی مهران به دهلران به طول هفت کیلومتر بهسازی مسیر در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت دارد.

 یکی دیگر از پروژه های مهم توسعه زیرساخت های مرز مهران، پروژه جداسازی محور مهران- ایلام است که بیش از ۵۰ کیلومتر از این مسیر که جداسازی و چهارخطه شده است

قاسمی گفت: این هفت کیلومتر یکی از نقاط پرحادثه در سطح شهرستان بوده که با حذف این نقطه، بخش مهمی از حوادث رانندگی در مسیر مهران-دهلران کاهش خواهد یافت.

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای مهران افزود: از دیگر پروژه های مهمی که اخیرا برای توسعه زیرساخت های مرز مهران به بهره برداری رسیده، بهسازی و جداسازی محدوده تقاطع آذر به سمت دهلران به طول پنج  کیلومتر بوده است.

قاسمی گفت: این جاده به صورت چهارخطه و به صورت جداسازی با مقاطع نیوجرسی به بهره برداری رسیده، این مسیر نیز یکی از مقاطع پرحادثه شهرستان بوده که با احداث این پروژه حوادث جاده ای در این نقطه به شدت کاهش یافته است.

وی افزود:  یکی دیگر از پروژه های مهم توسعه زیرساخت های مرز مهران، پروژه جداسازی محور مهران- ایلام است که بیش از ۵۰ کیلومتر از این مسیر که جداسازی و چهارخطه شده است.

رئیس راهداری  و حمل و نقل جاده ای مهران تصریح کرد: این مسیر با نیجرسی بتونی تکمیل شده است، همچنین بیش از ۲ هزار عدد انواع علائم راهنمایی و رانندگی نیز بر روی نیوجرسی ها نصب شده  که بازخورد خوبی را در بحث کاهش حوادث جاده ای در این مسیر به دنبال داشته است.

اختصاص ۳۰ میلیارد تومان از طریق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای توسعه زیرساخت های مهران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان ایلام از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان از طریق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای توسعه زیرساخت های پایانه مرزی مهران خبر داد.

نورالله دلخواه با اشاره به برنامه‌های راهداری استان برای توسعه زیرساخت‌های مرز مهران، اظهار کرد: برای آبرسانی و ایجاد سایه بان به مرز مهران ۳۰ میلیارد تومان از طریق بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه راهداری و حمل و نقل در زمینه راه و جاده‌های مواصلاتی، دستگاه نگهدارنده راه است، تصریح کرد: در حال حاضر سه هزار و ۱۷۸ کیلومتر راه در حوزه استحفاظی استان اعم راه اصلی، بزرگراه و جاده فرعی تحت پوشش راهداری است.

زیرساخت های مرز مهران نیازمند اعتبار| جاده ها همچنان در انتظار استانداردسازی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام اضافه کرد: این میزان جاده با ۴۰۰ نفر پرسنل در طول سال حفظ، نگهداری، تعمیر و بهسازی و بازسازی می‌شود.

دلخواه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۷ شرکت فعال حمل و نقل در استان ایلام وجود دارد که نقش مهمی در جابجایی بار و مسافر بر عهده دارند، افزود: اعتبارات استان این دستگاه اجرایی حدود ۷۰ میلیارد تومان و اعتبارات ملی نیز به همین میزان است که تلاش می‌شود با این اعتبارات اندک، با حداکثر استفاده از منابع و ظرفیت‌ها در راستای خدمت به مردم در طول جاده‌های استان، گام برداشته شود.

مرز مهران سالانه شاهد تردد پنج میلیون زائر و مسافر و همچنین صادرات روزانه ۵۰۰ کامیون کالا است، توسعه زیرساخت های و ایمن سازی مسیرهای منتهی به این مرز از اهمیت فراوانی برخوردار است که باید مورد توجه مسئولان ارشد کشوری و استانی قرار گیرد.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha