۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
سیاست چین بازار سنگ آهن را هدف قرار داد
پیش بینی کاهش قیمت سنگ آهن در دنیا؛

سیاست چین بازار سنگ آهن را هدف قرار داد

به دنبال انتشار خبر تصمیم دولت چین برای کاهش تولید فولاد، پیش بینی هایی در مورد کاهش قیمت سنگ اهن ارایه شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها بازار کالاهای اساسی مانند اوضاع اقتصادی و شرایط سلامتی مردم در دنیا ملتهب است. یکی از این بازارها را می توان بازار سنگ اهن دانست که هم تحت تاثیر سیاستهای دولت چین در مقابل کشور استرالیا و جنگ تجاری ایجاد شده بین دو کشور با نوسان های بزرگی روبرو شده است و هم سیاستهای تولید فولاد در کشور چین به بازار فشار وارد کرده است.

طبق گزارش ارایه شده توسط وب سایت استیل نیوز بازار سنگ آهن، یکی از پر تلاطم ترین بازارها در دنیا در سال ۲۰۲۰ بود. بازاری که در سال پر التهاب و کرونایی دنیا با رشد شدید ارزش روبرو شد و حال در هشتمین ماه سال ۲۰۲۱ مسیر قیمت در این بازار تغییر کرده است. تغییری که می تواند میر سرمایه گذاری در این بازار را تا انتهای سال تحت تاثیر قرار دهد.

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه گلوبال تایمز کشور کانادا، قیمت سنگ آهن در روزهای  اخیر با سرعت زیادی کاهش پیدا کرده است و دلیل ان سیاست چین مبنی بر کاهش تولید فولاد است. دولت چین اعلام کرده است برای مقابله با انتشار کربن، تولید فولاد را  کاهش می دهد.

در بیانیه رسمی دولت امده است: «صنعت فولاد یکی از صنایع آلاینده است و کاهش تولید فولاد می تواند تاثیر معناداری در کاهش حجم کربن منتشر شده توسط چین داشته باشد. ما مصمم هستیم به مقابله با تغییرات جوی در دنیا برویم و این اولین گامی است که برداشته خواهد شد.»

  چین بزرگترین کشور تولیدکننده فولاد و مصرف کننده سنگ آهن در دنیا است و تغییر سیاستهای این کشور در زمینه مصرف سنک آهن می تواند تغییرات بزرگ و معناداری در این بازار ایجاد کند.

نرخ رشد تولید فولاد در چین طی یک دهه اخیر برابر با ۱۱.۸ درصد در هر سال بود و این کشور ۳۰.۲ درصد از فولاد تولیدی خود را به بازارهای صادراتی ارسال می کرد. در سال گذشته چین ۵۷ درصد از کل فولاد دنیا را تولید کرد و بررسی ها نشان داده است طی یک دهه اخیر همواره سهم این کشور از کل فولاد تولیدی در دنیا بیش از ۵۰  درصد بود.

حال چین در نظر دارد حجم تولید را تا آنجا کاهش دهد که نیاز داخلی تامین شود و سهم کمی برای بازارهای صادراتی ارسال شود. این سیاست به معنای کاهش عرضه فولاد در بازار جهانی است که در صورت اجرا فشار زیادی در جهت افزایش قیمت به بازار فولاد وارد خواهد کرد.

دولت چین هفته گذشته برای چندمین بار اجرای طرح کاهش تولید فولاد برای مبارزه با تغییرات جوی و کاهش انتشار کربن تاکید کرد و در جلسه ای که با حضور مقامات شرکتهای فولادسازی برگزار شده بود، این سیاست را تبین و اجرای ان به عنوان یک اصل مهم معرفی کرد.

این سیاست که کم و بیش از سال ۲۰۲۰ در چین شروع شده بود، درسال جدید با جدیت بیشتری پیگیری می شود و  تاثیر مهمی در بازار سنگ اهن دارد. برخی این سیاست چین را مرتبط با جنگ تجاری در گرفته بین این کشور با کشور استرالیا می دانند.

استرالیا بزرگترین صادرکننده سنگ اهن و زغال سنگ به چین است که هر دو محصول برای تولید فولاد استفاده می شود و چین برای تحمیل فشار اقتصادی به استرالیا واردات خود را از این کشور کاهش داد.

مرکز مطالعات فولاد چین نوشت: «دولت مصمم است تولید فولاد را کاهش دهد تا با تغییرات جوی و انتشار کربن مقابله کند. این کار سبب می شود تا قیمت سنگ آهن به کمتر از ۲۰۰ دلار به ازای  هر تن کاهش یابد. روند کاهش قیمت سنگ آهن ادامه خواهد داشت تا اینکه تعادل تازه ای در بازار ایجاد شود.»

کد خبر: ۱۰۳٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha