۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
نیش مشکلات بر صنعت زنبورداری مازندران| بازار در قرق عسل‌های تقلبی
بازار گزارش می‌دهد؛

نیش مشکلات بر صنعت زنبورداری مازندران| بازار در قرق عسل‌های تقلبی

ساری- مازندران به رغم آنکه مهد تولید عسل به شمار می رود اما صنعت زنبورداری در این استان از مشکلات عدیده ای نظیر کمبود دارو و نبود بسته بندی مناسب رنج می برد.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمبود دارو، نبود بازارچه‌های فروش و نداشتن بسته بندی مناسب عسل مازندران را به رغم داشتن طعم و کیفیت عالی از چرخه رقابت خارج کرده و میدان را به برندهای تقلبی سپرده است.

بیش از هفت هزار کلنی زنبور عسل در مازندران وجود دارد و سالانه بیش از شش هزار تن عسل طبیعی در استان تولید می‌شود و به رغم وجود ظرفیت‌های فراوان، این صنعت همچنان با چالش‌هایی روبرو است.

محمد خاری کارآفرین مازندرانی که از سال ۸۵ به دلیل علاقه به طبیعت و زنبورداری کارش را آغاز کرده است، اظهار داشت: از سال ۸۵ کار خود را در این حرفه آغاز کردم زیرا به طبیعت و تولید عسل علاقه دارم.

زنبورداری فرصتی برای کارآفرینی و اشتغال است
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بنا به علاقه‌ای که به طبیعت داشتم، درپی تولید محصول سالم بودم، ادامه داد: به رغم آنکه زنبورداری کاری سخت و دشوار به شمار می‌رود اما نتیجه کار شیرین است.

وی که ۵۰۰ کلنی زنبور عسل دارد، یادآور شد: پرورش زنبور عسل یکی از راه‌ها برای اشتغال و درآمد بوده و می‌تواند کمک بزرگی به خانواده و درآمد آن داشته باشد.

خاری که برای شش نفر در مجموعه پرورش زنبور عسل اشتغال ایجاد کرده است، افزود: با استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی و تولید عسل می‌توان در ایجاد اشتغال گام برداشت.

بازار در قرق عسل‌های تقلبی" height="325" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/04/24/4/19258.jpg" width="467" />

وی با بیان اینکه به دلیل علاقه زیاد به طبیعت و تولید عسل با کیفیت در این حرفه بیش از ۱۵ سال فعالیت دارم، گفت: از مسئولان تقاضا دارم داروهای باکیفیت و بدون عوارض را به دست زنبورداران برسانند.

وی با اظهار اینکه شهرستان بابل رتبه اول تولید عسل استان و رتبه دهم تولید در کشور را دارد خواستار توجه مسئولان امر شد.

عسل کوهی مازندران هم ظرفیت ناشناخته برای تولید و کارآفرینی است و وجود بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی شناخته شده در مناطق کوهستانی، طعم عسل را در استان شیرین‌تر از دیگر مناطق کرده است. طبیعت بکر و رویایی و بوته‌ها و گونه‌های متنوع درختی و گیاهی سبب شده تا عسل مازندران در کام مشتریان شیرین‌تر شود. روزهای تابستان، اوج کارهای زنبورداری است و در حال حاضر بیشتر پرورش دهندگان مشغول برداشت عسل هستند.

واسطه‌ها بیشترین سود را کسب می‌کنند
محمد عمرانی یک زنبوردار مازندرانی با بیان اینکه در فصل کوچ زنبورداران بیش از چهارماه در دامنه کوه‌ها و طبیعت بسر می‌برند، افزود: حضور در طبیعت سبب شده تا طعم عسل استان متفاوت‌تر از دیگر مناطق باشد.

وی با بیان اینکه عسل برداشت شده برای فرآوری به انبار منتقل می‌شود، به مشکلات فراروی اشاره کرد و گفت: وجود گونه‌های گیاهی متنوع، کیفیت تولید عسل را در استان با سایر مناطق متمایز کرده است.

وی با عنوان اینکه پوشش گیاهی مازندران از آویشن، خرگوشک، سریشک، واریجه و سایر گیاهان پوشیده شده است، افزود: تولید عسل در مناطق مختلف استان انجام می‌شود.

وی شمار زنبورستان های استان را هفت هزار و ۱۸۸ واحد ذکر کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۶۳۸ هزار کلنی زنبور عسل در استان وجود دارد و به تولید محصول مشغول هستند.

این عضو اتحادیه زنبورداران مازندران با اشاره به اینکه صنعت تولید عسل در استان با مشکلاتی از جمله نبود برند مناسب و بسته بندی روبرو است، گفت: در حال حاضر بیشترین سود از فعالیت زنبورداری را واسطه‌ها به جیب می‌زنند.

وی با عنوان اینکه پوشش گیاهی مانند آویشن و واریجه سبب تولید عسلی با کیفیت خاص در مازندران می‌شود، افزود: این درحالی است که از نظر بسته بندی و برندسازی دارای ضعف و مشکل هستیم.

پوشش گیاهی مانند آویشن و واریجه سبب تولید عسلی با کیفیت خاص در مازندران می‌شود، این درحالی است که از نظر بسته بندی و برندسازی دارای ضعف و مشکل هستیم

وی با اظهار اینکه ۸۵ درصد گرده افشانی گیاهان زارعی و دارویی با زنبور گره خورده است، از مسئولان خواست تا در زمینه برندسازی تولید عسل در استان برنامه ریزی داشته باشند.

فروش محصولات تقلبی، نبود بازارچه فروش و کمبود دارو از جمله مسائل و مشکلاتی است که تولیدکنندگان عسل مازندران با آن روبرو هستند و به گفته رحمانی تولیدکننده عسل در مازندران، فروش محصولات تقلبی به عسل طبیعی در استان لطمه زده است.

بازار در قرق عسل‌های تقلبی" height="350" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/06/30/4/81835.jpg" width="520" />

بازار در قرق عسل‌های تقلبی
وی با بیان اینکه برخی عسل‌های تقلبی و تهیه شده با شکر را با نام عسل به فروش می‌رسانند که نه تنها خاصیت دارویی ندارد بلکه مضر نیز هست، افزود: کنه وارو از مهمترین بیماری‌های کلنی های عسل است و کمبود دارو زنبورداران را با مشکل روبرو کرده است.

وی نبود بسته بندی مناسب و نبود بازارچه فروش عسل را از دیگر چالش‌ها و مشکلات ذکر کرد و خواستار برنامه ریزی برای حل این مسائل شد و گفت: ایجاد بازارچه‌های اختصاصی سبب می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات را در فصول مختلف بی واسطه به دست مصرف کننده برسانند..

مسعود احمدی معاون بهبود امور دامی جهاد کشاورزی مازندران شمار کلنی های زنبور را در استان هفت هزار و ۱۰۰ کلنی بیان کرد و گفت: عسل مازندران در تمامی دنیا خواهان دارد و باید در زمینه بسته بندی و فرآوری آن کارهای زیادی انجام دهیم.

وی میزان تولید عسل در استان را قابل توجه دانست و گفت: بیش از شش هزار تن عسل در استان تولید می‌شود و میانگین تولید عسل حدود ۱۰ کیلوگرم است.

وجود مشکلات فروان در حوزه زنبورداری، نبود بازارچه فروش و کمبودها سبب می‌شود تا اشتیاق برای حضور در صنعت تولید عسل کم شود و این روند، کام تولیدکنندگان عسل‌های تقلبی و غیرمجاز را شیرین خواهد کرد.

کد خبر: ۱۰۳٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha