۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
مزایا و معایب انرژی های تجدیدپذیر حاصل گرمای زمین و اقیانوس
بازار گزارش می‌دهد؛

مزایا و معایب انرژی های تجدیدپذیر حاصل گرمای زمین و اقیانوس

انرژی های تجدیدپذیر حاصل از گرمای زمین و اقیانوس به رغم مزایای فراوان دارای محدودیتهای خاص خود نیز هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: انرژی تجدیدپذیر از منابع طبیعی زمین به دست آمده و محدود یا تمام نشدنی نیستند، مانند باد و نور خورشید. انرژی های تجدیدپذیر جایگزینی برای انرژی سنتی است که به سوخت های فسیلی متکی بوده و برای محیط زیست کمتر مضر است.

ژئوترمال
گرمای زمین گرمایی حرارتی است که از زمان شکل گیری زمین ۴.۵ میلیارد سال پیش در زیر پوسته زمین به دام افتاده است. بعضی اوقات مقادیر زیادی از این گرما به طور طبیعی خارج می شود اما به یکباره و منجر به وقایعی مانند فوران آتشفشان و آبفشان می شود. این گرما می تواند برای تولید انرژی گرفته شده و سپس به بالا آمده و می تواند برای کارکرد توربین مورد استفاده قرار گیرد.

فواید
انرژی زمین گرمایی به اندازه سایر منابع انرژی تجدیدپذیر به راحتی قابل دسترسی نیست، اما پتانسیل قابل توجهی برای تامین انرژی دارد. از آنجا که می توان آن را در زیر زمین ساخت، رد پای بسیار کمی در خشکی به جا می گذارد. انرژی زمین گرمایی به طور طبیعی دوباره پر می شود و بنابراین خطر اتمام آن را تهدید نمی کند.

محدودیت های کنونی
در مورد معایب انرژی گرمایی زمین، هزینه عامل اصلی را ایفا می کند. ساخت زیرساخت ها نه تنها هزینه بر است، بلکه نگرانی عمده دیگر آسیب پذیری آن در برابر زلزله در مناطق خاصی از جهان است.

اقیانوس
اقیانوس می تواند دو نوع انرژی تولید کند: حرارتی و مکانیکی. انرژی حرارتی اقیانوس به دمای سطح آب گرم متکی است تا از طریق سیستم های مختلف انرژی تولید کند. انرژی مکانیکی اقیانوس از جزر و مد برای تولید انرژی استفاده می کند که توسط چرخش زمین و گرانش از ماه ایجاد می شود.

فواید
برخلاف سایر انواع انرژی های تجدیدپذیر، انرژی موج قابل پیش بینی است و برآورد میزان انرژی تولید شده آسان است. به جای تکیه بر عوامل مختلف مانند خورشید و باد، انرژی موج بسیار سازگارتر است. این نوع انرژی تجدیدپذیر نیز فراوان است، پرجمعیت ترین شهرها نزدیک اقیانوس ها و بندرها هستند و استفاده از این انرژی را برای مردم محلی آسان تر می کند. پتانسیل انرژی موج یک منبع انرژی شگفت انگیز است که هنوز استفاده نشده است و توانایی تخمین زده شده برای تولید ۲۶۴۰ TWh/سال را دارد.

محدودیت های کنونی
کسانی که در نزدیکی اقیانوس زندگی می کنند قطعاً از انرژی موج بهره مند می شوند، اما کسانی که در حالتهای محصور در خشکی زندگی می کنند دسترسی آماده ای به این انرژی ندارند. یکی دیگر از معایب انرژی اقیانوس این است که می تواند اکوسیستم های اقیانوس را مختل کند.

اگرچه این منبع انرژی بسیار تمیز است، اما ماشین آلات بزرگی باید در این نزدیکی ساخته شود تا به جذب این انرژی کمک کند که می تواند باعث اختلال در کف اقیانوس و زندگی دریایی شود. یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفته شود آب و هوا است. وقتی هوای نامساعد اتفاق می افتد، قوام امواج را تغییر می دهد، بنابراین در مقایسه با امواج معمولی بدون هوای طوفانی، انرژی کمتری تولید می کند.

هیدروژن
هیدروژن باید با عناصر دیگر مانند اکسیژن ترکیب شود تا آب ایجاد شود زیرا به طور طبیعی و به تنهایی نمی تواند آب ایجاد کند. هنگامی که هیدروژن از عنصر دیگری جدا می شود، می تواند هم برای سوخت و هم برای برق مورد استفاده قرار گیرد.

فواید
از هیدروژن می توان به عنوان سوخت سوزان تمیز استفاده کرد که منجر به آلودگی کمتر و تمیزتر شدن محیط می شود. همچنین می تواند برای سلولهای سوختی مشابه باتری استفاده شود و می تواند برای تغذیه موتور الکتریکی استفاده شود.

محدودیت های کنونی
از آنجا که هیدروژن برای تولید نیاز به انرژی دارد، در مورد جلوگیری از آلودگی ناکارآمد است.

زیست توده
انرژی زیستی یک انرژی تجدیدپذیر است که از زیست توده به دست می آید. زیست توده ماده آلی است که از گیاهان و ارگانیسم های تازه زنده به وجود می آید. استفاده از چوب در شومینه شما نمونه ای از زیست توده است که اکثر مردم با آن آشنا هستند.

روشهای مختلفی برای تولید انرژی از طریق استفاده از زیست توده وجود دارد. این کار را می توان با سوزاندن زیست توده یا استفاده از گاز متان که از تجزیه طبیعی مواد آلی در حوضچه ها یا حتی محل های دفن زباله تولید می شود، انجام داد.

فواید
با استفاده از زیست توده در تولید انرژی، دی اکسید کربنی ایجاد می شود که در هوا قرار می گیرد، اما احیای گیاهان به همان میزان دی اکسید کربن مصرف می کند که گفته می شود جو متعادل ایجاد می کند. زیست توده می تواند به طرق مختلف در زندگی روزمره ما مورد استفاده قرار گیرد، نه تنها برای استفاده شخصی بلکه برای مشاغل نیز. در سال ۲۰۱۷ انرژی حاصل از زیست توده حدود ۵ درصد از کل انرژی مورد استفاده در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می داد. این انرژی از چوب، سوخت های زیستی مانند اتانول و انرژی تولید شده از متان گرفته شده از محل دفن زباله یا سوزاندن زباله های شهری تامین می شد.

محدودیت های کنونی
اگرچه گیاهان جدید برای رشد به دی اکسید کربن نیاز دارند، اما رشد گیاهان زمان می برد. ما هنوز فناوری گسترده ای نداریم که بتواند از زیست توده به جای سوخت های فسیلی استفاده کند.

با انرژی های تجدیدپذیر چه کاری می توان انجام داد؟
به عنوان یک مصرف کننده، شما چندین فرصت دارید تا از طریق انتخاب راه حل انرژی سبزتر، بر بهبود محیط زیست تأثیر بگذارید. اگر صاحب خانه هستید، می توانید صفحات خورشیدی را در خانه خود نصب کنید. صفحات خورشیدی نه تنها هزینه های انرژی شما را کاهش می دهند بلکه با ارتقای سطح ایمنی زندگی شما با انتخاب انرژی ایمن تر و سازگار با محیط زیست که به منابع آسیب رسان به محیط زیست بستگی ندارد، کمک می کند.

همچنین جایگزین هایی برای شیوه ای سبزتر از زندگی وجود دارد که توسط شرکت های برق ارائه می شود.  شرکت های برق به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا گزینه های انرژی سبز را انتخاب کنند که به شما کمک می کند رد پای خود را با کاهش انرژی کاهش دهید.

کد خبر: ۱۰۳٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha