۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
آیا بازسازی اقتصادی اروپا شروع شده است؟
صادرات واکسن،باعث رشد تجارت آلمان شد؛

آیا بازسازی اقتصادی اروپا شروع شده است؟

رشد تجارت یکی از نشانه های بازسازی اقتصادی در دنیا است. آمارها نشان می دهد در نیمه اول سال جاری تجارت اروپا نسبت به سال قبل رشد کرده است.

بازار؛گروه بین الملل: سوالی که این روزها بارها و بارها پرسیده می شود این است که آیا  بازسازی اقتصادی دنیا شروع شده است یا خیر؟ آیا نشانه ای که حکایت از شروع روند بازسازی اقتصادی باشد وجود دارد یا همچنان امارها از تداوم روزهای تلخ و تاریک حکایت دارد؟

طبق گزارش ارایه شده توسط یورو استات رشد تجارت یکی از نشانه های اصلاح اقتصادی و گذر از روزهای سخت کرونایی است. نشانه ای که می تواند به معنای افزایش تقاضا و مصرف در دنیا و در نهایت افزایش سرعت گردش پول در جهان باشد.

رشد تجارت هم نشانه مثبتی برای کشورهای تولید کننده است که حکایت از شروع دوباره فعالیتهای اقتصادی و صنعتی دارد و هم نشانه مثبتی برای کشورهای وارد کننده است زیرا نشان می دهد تقاضا در این کشورها افزایش یدا کرده است و در این کشورها هم بحران و مشکلات ناشی از ان به پایان خود نزدیک است.

البته باید در نظر داشت با وجود اینکه رشد تجارت در ماه های اخیر نشان دهنده شروع روند بازسازی اقتصادی در دنیا بوده است ولی سرعت احیای اقتصادی به دلیل شیوع موج دلتای کرونا کمتر از براوردهای قبلی است و می تواند بازگشت به روزهای عادی را تاخیر بیاندازد.

یورو استات در اخرین گزارش خود اعلام کرد در ماه ژوین سال ۲۰۲۱ میلادی ارزش صادرات اروپا به ۲۰۹.۹ میلیارد یورو رسید که ۲۳.۸ درصد نسبت به سال قبل از ان افزایش داشت.

در این ماه ارزش واردات کالا به این قاره با ۲۸.۲ درصد افزایش نسبت به ژوین سال ۲۰۲۰ به مرز ۱۹۱.۸ میلیارد دلار رسید. در نتیجه این شرایط مازاد تجاری اروپا در ششمین ماه سال جاری به ۱۸.۱ میلیارد یورو رسید که ۱.۹ میلیارد یورو از مدت مشابه سال قبل کمتر بود ولی در مقایسه با ماه می همین سال با رشد همراه بود.

 بررسی گزارشهای مرتبط با تجارت در قاره اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ نشان داد ارزش صادرات در این بازه زمانی برابر با ۱.۱۷ هزار میلیارد یورو بود که ۱۵.۵ درصد نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۰ رشد داشت.

در همین بازه شش ماهه ۱.۰۷ هزار میلیارد یورو کالا وارد اروپا شده است که با افزایش ۱۵.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان همراه بود. در شش ماه اول سال جاری  اروپا مازاد تجاری ۱۰۲.۵ میلیارد یورویی را شاهد بود در حالیکه در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ مازاد تجاری در این قاره برابر با ۸۶ میلیارد یورو بود.

بررسی گزارشهای منتشر شده توسط این مرکز اماری  نشان می دهد المان بالاترین میزان مازاد تجاری را با کشورهای خارج از اروپا به خود اختصاص داده است. این کشور صنعتی ترین کشور اروپا و بزرگترین اقتصاد در قاره سبز است که هر ساله سهم زیادی از معاملات خود را با کشورهای خارج از اروپا انجام داده است.

در سال جاری، سهم این کشور از صادرات واکسن هم به برگ برنده ای برای اقتصاد المان تبدیل شد. همکاری شرکت بایون تک المان با فایزر امریکا برای تولید واکسن کرونا و صادرات ان به دنیا، در سال ۲۰۲۱ منابع مالی زیادی را نصیب اقتصاد آلمان کرد و انتظار می رود این وضعیت حداقل تا انتهای سال بعد ادامه داشته باشد زیرا دنیا تا واکسینه شدن تمامی مردم فاصله زیادی دارد و تا ان زمان روند رشد تولید ادامه خواهد داشت.

مازاد تجاری آلمان با کشورهای غیر اروپایی در بازه شش ماهه مورد بررسی برابر با ۱۰۲.۹ میلیارد یورو بود که بالغ بر ۱۶ درصد نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. در حالیکه ایتالیا با تجربه مازاد تجاری ۲۵.۲ میلیارد یورویی در جایگاه دوم و ایرلند در جایگاه سوم  کشورهای دارای مازاد تجاری در قاره اروپا قرار داشت.

کد خبر: ۱۰۳٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha