۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
قحطی سیمان در تبریز| پروژه‌های عمرانی و ساختمانی تعطیل شد
بازار گزارش می‌دهد؛

قحطی سیمان در تبریز| پروژه‌های عمرانی و ساختمانی تعطیل شد

تبریز- کاهش تولید سیمان در کشور و همچنین آذربایجان شرقی باعث قحطی این کالای استراتژیک و مهم در صنعت ساختمان شده و قیمت هر پاکت سیمان در بازار سیاه تبریز به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی روزها و هفته‌های اخیر قطعی برق و افزایش هزینه‌های تولید عاملی شده تا کارخانجات سیمان حدود ۵۰ درصد از تولیدات خود را کاهش دهند و این کمبود عرضه باعث به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار و رشد قیمت سیمان شده است.

با برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا شاهد کمبود و حتی نایاب شدن سیمان در بازار تبریز بودیم و در برخی از مصالح فروشی‌ها نیز قیمت هر پاکت سیمان به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

شهروندان تبریزی در حالی این روزها با چالش جدی سیمان برای تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی دست و پنجه نرم می‌کنند که فصل کاری در این منطقه ذاتاً کوتاه بوده و رفته رفته رو به پایان است چراکه تا چند ماه دیگر سرد شدن هوا و بارش باران و برف آغاز می‌شود.

بورس کالا مشکل سیمان را حل نکرد
طول فصل کاری برای اجرای طرح‌های عمرانی در تبریز به دلیل برخورداری از آب و هوای کوهستانی حدود پنج ماه است و اکنون کمبود سیمان نیز به این مشکل افزوده است.

با عرضه سیمان در بورس کالا فرآیند تهیه و تأمین سیمان طولانی‌تر و دشوارتر شده است

هرچند کمبود سیمان در تبریز از ماه‌ها قبل وجود داشت ولی امید می‌رفت با بورسی شدن این کالای پرمصرف و استراتژیک مشکلات دلالی در فرآیند تولید تا مصرف این کالای راهبردی برطرف شود اما شواهد و قرائن نشان می‌دهند که با عرضه سیمان در بورس کالای کشور فرآیند تهیه و تأمین سیمان طولانی‌تر و تا حدودی دشوارتر نیز شده است.

با توجه به اینکه تبریز یکی از شهرهای مهم اقتصادی در سطح کشور بوده و طرح‌های مختلف کوچک و بزرگ در کنار اجرای پروژه‌های ملی و استانی در حال انجام است که قطعاً نتیجه بخش بودن همه این پروژه‌ها منوط به تأمین مصالح ساختمانی و در رأس آنها سیمان است، کمبود آن و افزایش بی‌ضابطه قیمت سیمان صدای مسئولان و پیمانکاران را در آورده است.

قحطی سیمان در تبریز| پروژه‌های عمرانی و ساختمانی تعطیل شد

افزایش نرخ مسکن با رشد قیمت مصالح ساختمانی
یکی از پیمانکاران تبریزی در خصوص رشد قیمت مصالح ساختمانی به خبرنگار بازار گفت: رشد قیمت مصالح ساختمانی باعث افزایش نرخ مسکن می‌شود.

طاهر سعیدی با تاکید بر اینکه حوزه ساخت و ساز و مسکن این روزها با مشکلات متعددی روبه است، افزود: علاوه بر راکد بودن بازار ساخت و ساز، افزایش چند برابری قیمت سیمان بر مشکلات افزوده است.

وی با اشاره به اینکه رشد قیمت سیمان باعث سر به فلک کشیدن هزینه ساخت مسکن شده است، ادامه داد: با بالا رفتن قیمت مسکن شاهد افزایش رکود بازار خرید و فروش هستیم.

اگر با افزایش قیمت نمک، قیمت جوجه کباب در رستوران‌ها افزایش یابد پس در آن صورت می‌تواند رشد قیمت سیمان باعث بالا رفتن نرخ مسکن شود

البته در این بین بیشتر به نظر می‌رسد رشد قیمت سیمان بهانه‌ای به دست پیمانکاران داده است تا این موضوع را توجیهی برای افزایش سود خود کنند چراکه کارشناسان امر می‌گویند اگر با افزایش قیمت نمک، قیمت جوجه کباب در رستوران‌ها افزایش یابد پس در آن صورت می‌تواند رشد قیمت سیمان باعث بالا رفتن نرخ مسکن شود!

سیمان در تبریز نایاب شده است
یکی از شهروندان تبریزی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: چند روز پیش برای تعمیرات کوچکی در منزل به دنبال خرید دو پاکت سیمان بودم که مصالح فروشی‌ها اعلام کردند سیمان نداریم.

رضا باقرنژاد افزود: سیمان در تبریز نایاب شده و بازار مصالح ساختمانی آشفته است. در بازار سیاه نیز سیمان به قیمت چند برابری و با وعده تحویل چند هفته‌ای به فروش می‌رسد.

قحطی سیمان در تبریز| پروژه‌های عمرانی و ساختمانی تعطیل شد

وی با تاکید بر اینکه دلالان نیز در بازار سیمان نقش ویژه ای دارند، ادامه داد: با وجود افزایش قیمت سیمان، عدم تزریق آن به بازار و نبود یا کمبود آن و سودجویی واسطه‌ها از وضعیت پیش آمده، مشکلات زیادی را برای مردم و فعالان عرصه ساخت و ساز ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، هر کیسه سیمان در درب کارخانه ۲۰ هزار تومان که با سود یک هزار تومانی سود عامل و هزینه تخلیه و بارگیری حمل و نقل حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است اما متأسفانه در بازار در صورت پیدا شدن سیمان از ۹۰ هزار تا ۱۱۰ هزار تومان است.

کمبود سیمان سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی آذربایجان شرقی را کُند کرده است
استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کمبود سیمان سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی آذربایجان شرقی را کُند کرده است.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس کالا مشکلات موجود را نتوانست حل کند، افزود: با عرضه سیمان در بورس باید شاهد حذف دلالی می‌شدیم ولی این مشکلات همچنان پابرجا است.

باید محدودیت‌های برقی این شرکت کاهش یابد چراکه فصل کاری در این استان کوتاه است و هم اکنون پروژه‌های متعدد استان نمی‌توانند سیمان مورد نیاز را تأمین کنند

وی سپس در خصوص قطعی برق کارخانه سیمان صوفیان به عنوان تنها کارخانه تولید سیمان آذربایجان شرقی گفت: باید محدودیت‌های برقی این شرکت کاهش یابد چراکه فصل کاری در این استان کوتاه است و هم اکنون پروژه‌های متعدد استان نمی‌توانند سیمان مورد نیاز را تأمین کنند.

قحطی سیمان در تبریز| پروژه‌های عمرانی و ساختمانی تعطیل شد

قیمت گذاری دستوری باعث نابودی صنعت سیمان می‌شود
مدیرعامل کارخانه سیمان صوفیان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با توجه به قیمت‌های دستوری دولت، صنعت سیمان درحال نابودی است.

ولی الله اخلاقی فرد افزود: درحالیکه هزینه‌های امسال به طور متوسط ۷۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته، قیمت دستوری دولت برای سیمان ۲۰ درصد است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی در مجموعه سیمان صوفیان یادآور شد: هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست برای این حجم سرمایه گذاری فقط ۳ درصد سودآوری داشته باشد.

اخلاقی فرد حذف دلالی و تعدیل قیمت را از دستاوردهای ورود سیمان به بورس دانست و افزود: بورس اجازه و امکان قیمت دستوری را نداشته و هرگونه دخالت دولت، وضعیت این صنعت به هم می‌خورد.

مدیرعامل سیمان صوفیان قطع برق را معضل جدید این مجموعه دانست و گفت: با وضعیت کنونی علاوه بر تعطیلی کوره سیمان، میلیاردها تومان خسارت به این واحد وارد شده و چرخه تولید سیمان قطع می‌شود.

به گفته وی هم اکنون به دلیل قطعی برق، تولید سیمان صوفیان از ۶.۶۰۰ تن در روز به ۲.۶۰۰ تن رسیده و طی ۱۰ روز گذشته تبریز با ۴۴ تن کمبود سیمان مواجه شده است.

قحطی سیمان در تبریز| پروژه‌های عمرانی و ساختمانی تعطیل شد

دریافت کد بورسی برای تهیه سیمان زمان بر است
مدیرعامل یک شرکت تولید بتن در تبریز نیز گفت: دریافت کد بورسی برای تهیه سیمان از سوی مصرف کنندگان روند چندین ماهه و مشکل ساز است.

عبدالصمد جباری افزود: متأسفانه یک شبه تصمیم گرفته و اعلام کرده اند که برای خرید سیمان باید از بورس اقدام شود و این موضوع بدون اطلاع رسانی قبلی انجام شده و باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای واحد تولیدی که عمده مواد اولیه آنها سیمان بوده، شده است.

وی سپس گفت: افزایش قیمت زیاد در مدت کم نیز مشکل دیگری است که واحدها با آن مواجه شده اند متأسفانه به دلیل زمان‌بر بودن دریافت کد بورسی و نیاز به سیمان مجبور به خرید از بازار آزاد شده ایم تا واحد تعطیل نشود.

وی با بیان اینکه در این مدت سیمان مورد نیاز خود را که روزانه ۵۰ تن است از بازار آزاد و از کسانی که در بورس فعالیت می‌کنند تهیه کرده ایم، اظهار کرد: در بازار آزاد نیز برای کل مبلغ هم فاکتور ارائه نمی‌شود و مبلغی که شامل سه درصد منفعت است در فاکتور نوشته می‌شود.

جباری ادامه می‌دهد: برای تهیه سیمان از بورس، دریافت کد بورس نیاز است و دریافت آن نیز روند چندین ماهه ای دارد.

قحطی سیمان در تبریز| پروژه‌های عمرانی و ساختمانی تعطیل شد

واحدهای تولیدی با محوریت سیمان را باید از بورس کالا استثنا کرد
نایب رئیس انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان شرقی نیز گفت: بخش صنعت احداث از مهم‌ترین زمینه‌ها در بحث اشتغال است و نباید این مشکلات برای این صنعت ایجاد شود.

مهدی نسیانی گفت: با اینکه اعلام شده که متقاضی می‌تواند ۱۰ تن سیمان از بورس تهیه کند ولی این موضوع عملاً امکان پذیر نیست و با این بازه‌های زمانی چند ماهه تولید کننده با مشکلات اساسی مواجه می‌شود و باید قبل از اقدام به این کار پیش بینی‌های لازم انجام می‌گرفت و کارخانه‌ای را که مواد اولیه آن سیمان است، از این موضوع استثنا می‌کردند.

در این خصوص مشاور دبیرخانه شورای گفت و گوی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به موضوع افزایش قیمت و کمبود سیمان، گفت: بخشنامه‌ای در خصوص بحث برق به کارخانجات تولید سیمان داده شد در خصوص اینکه با ۱۰ درصد ظرفیت خود عمل کنند که منجر به کاهش تولید شد.

مصطفی بهنیا، با بیان اینکه بحث دلالی سیمان موضوع دیگری بود که برای این کالا مشکل ساز شده است، افزود: از ۹ خرداد سیمان به طور رسمی وارد بورس شده ولی این موضوع شامل تمامی واحدهای تولید سیمان نشده است.

وی اظهار کرد: سالیان سال است که فعالان بخش صنعت سیمان موضوع افزایش قیمت سیمان را مطرح کرده اند و هم اکنون کمبود برق نیز به بهانه‌ای برای افزایش قیمت تبدیل شده است.

مشاور دبیرخانه شورای گفت و گوی آذربایجان شرقی با بیان اینکه همه ملزم به خرید سیمان از طریق بورس هستند، گفت: این در حالی است که تمامی شرکت‌ها وارد بورس نشده اند.

بهینا ادامه داد: سازوکار لازم برای پیمانکار، انبوه ساز و تولیدکننده وجود ندارد و هر سه درگیر این قضیه هستند و اطلاع رسانی قبلی انجام نشده است و افزایش قیمت در بازار سیاه بسیار بالاست.

وی افزود: با این شرایط، ظرف یک ماه گذشته پروژه‌های عمرانی متوقف شده اند و این موضوع در ساخت و سازهای شهری و قیمت تمام شده مسکن هم تأثیرگذار خواهد گذاشت و تولیدکنندگان با توقف تولید روبرو خواهند بود.

قحطی سیمان در تبریز| پروژه‌های عمرانی و ساختمانی تعطیل شد

عرضه سیمان در بورس کالا واحدهای تولیدی را متضرر کرد
رئیس اتاق اصناف تبریز در گفتگو با خبرنگار بازار اعلام کرد: عرضه سیمان در بورس کالا واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی را متضرر کرد.

امیدواریم دولت جدید آیت الله رئیسی فکری به حال آشفته بازار سیمان کند

سید حبیب هاشمی با بیان اینکه امیدواریم دولت جدید آیت الله رئیسی فکری به حال آشفته بازار سیمان کند، افزود: با بورسی شدن سیمان، تولیدکنندگان خرده پا و مالکان کارگاه‌های تولیدی کوچک، امکان خرید سیمان از بورس کالا را ندارند و این بر مشکلات آنها افزوده است.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی بلوک سیمانی، کاشی و دیگر اصناف مرتبط با سیمان طی چند ماه اخیر ضررهای سنگینی متحمل شده اند، ادامه داد: سیمان در بازار نایاب شده و در بازار سیاه نیز به قیمت‌های چند برابری به فروش می‌رسد.

هاشمی با اشاره به اینکه با بورسی شدن سیمان بازهم شاهد فعالیت دلالان در این عرصه هستیم، گفت: عرضه سیمان در بورس نه تنها باعث گرانی آن شده، بلکه روند تهیه سیمان را نیز طولانی‌تر کرده است.

عرضه کم سیمان در بورس کالا دلیل مشکلات فعلی است
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: عرضه کم سیمان در بورس کالا دلیل مشکلات فعلی و گرانی‌ها و کمبودهای این محصول استراتژیک است.

محمدحسین فرهنگی ادامه داد: همچنین واحدهای تولیدکننده سیمان در ماه‌های گذشته با قطعی مکرر برق روبه‌رو شدند که این امر موجب کاهش عرضه سیمان و افزایش قیمت این محصول شده است.

وی ادامه داد: دلیل گرانی سیمان، عرضه کم این محصول در بورس کالا است. همچنین به زعم برخی از فعالان این صنعت، علت افزایش قیمت سیمان احتکار کلینکر و سیمان است که البته براساس گزارش سازمان حمایت از مصرف کننده سیمان و کلینکر دپو شده در کشور نداریم.

قحطی سیمان در تبریز| پروژه‌های عمرانی و ساختمانی تعطیل شد

فرهنگی افزود: در این خصوص انجمن تولیدکنندگان سیمان معتقد است که به دلیل شرایط فنی با قطعی برق، راه‌اندازی مجدد کوره با سهولت انجام نمی‌شود. هرچند کوره‌های سیمان می‌تواند تا ۳۰ درصد ظرفیت تولید را کاهش دهند اما برق آن باید مستمر دایر باشد که وزارتخانه‌های نیرو و صمت باید روی این موضوع به توافق برسند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو سپس گفت: باید حداکثر عرضه سیمان در بورس کالا انجام شود، در حال حاضر محصول سیمان در بورس پذیرفته شده اما برخی از شرکت‌های تولیدکننده سیمان در بورس پذیرفته نشدند.

فرهنگی افزود: همچنین باید میزان حداقل معامله سیمان در بورس به گونه‌ای باشد که حتی مصرف کنندگان و توزیع کنندگان در مقیاس پایین نیز امکان خرید داشته باشند که در حال حاضر این عدد حدود ۱۰ تن است در حالی که حتی پروژه‌هایی که مصارف بالا دارند نیز نمی‌توانند تهیه کنند.

وی در خصوص مشکلات کمبود سیمان در آزادراه تبریز- بازرگان ادامه داد: مقرر شده است سیمان مورد نیاز ابنیه پروژه آزادراه تبریز- بازرگان نیز تأمین شود.

با اینکه دولت سیزدهم کار دشواری برای جبران خسارت‌های وارد شده به بخش مسکن کشور در پیش خواهد داشت و یکی از همین مشکلات اصلی قیمت سیمان و مصالح ساختمانی است ولی با تمام این اوصاف امیدواریم دولت سیزدهم با تدابیر لازم آرامش را به بازار سیمان بازگرداند چراکه افزایش ناگهانی قیمت سیمان شُک سنگینی را به بازار مسکن وارد کرده و بیش از پیش صنعت ساختمان سازی را به رکود کشانده است.

کد خبر: ۱۰۳٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha