۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
مجریان باید در دولت سیزدهم به سیاست گذاری‌ها در بازرگانی چای داخلی پاسخگو باشند
تولیدکننده چای:

مجریان باید در دولت سیزدهم به سیاست گذاری‌ها در بازرگانی چای داخلی پاسخگو باشند

انتظار ما از دولت آینده این است که یا مداخلاتش را قطع کند و یا اگر قرار است مداخله کند توسط مجریانی انجام شود که پاسخگوی عملکرد خودشان در سیاستگذاری و در برنامه ریزی باشند.

به گزارش بازار، نعمت یاورزاده، تولیدکننده چای به تاثیر بیمه در روند تولید محصولات داخلی اشاره کرد و گفت: قطعا بیمه می‌تواند مقابل حوادثی مثل خشکسالی، سیل، رانش زمین و اتفاقات غیر قابل پیش بینی به کشاورزان چایکار اعتماد دهد.

وی افزود: کشاورزی و باغات چای در مقابل خشکسالی و سیل‌های ناخواسته و گاها تگرگ و بارش‌های تند بی موقع آسیب می‌بینند. بیمه محصولات کشاورزی برای جبران خسارت این حوادث بسیار مفید و قابل اتکا است.

اینتولیدکننده چای با اظهار تاسف از اینکه در بازرگانی چای داخلی به خاطر مداخلات غیرکارشناسانه و غیر برنامه ریزی دولت دچار بحران و مشکل هستیم، به همین دلیل تولیدات ما قابل رقابت با قیمت‌های تثبیت شده چای خارجی نیست، بیان کرد: تنها واردات بی رویه نیست که به تولید چای آسیب می‌رساند. ما حدود ۲۵ درصد تولید کشور را در دست داریم پس نیاز به واردات چای داریم و الان هم محصولات داخلی کاملا به فروش می‌رسد.

وی افزود: منتها فروش بر اساس قیمت تمام شده و صرفه اقتصادی و یک رقم قابل برنامه ریزی و قابل پیش بینی نیست چون مواد اولیه توسط دولت قیمت گذاری می‌شود و با قیمت تضمینی بدون توجه به کیفیت مواد اولیه خریداری می‌شود و به کارخانجات به صورت تحمیلی داده می‌شود. بر همین اساس هزینه تمام شده برای کارخانجات چای سازی و عدم برنامه ریزی برای فروش محصول یک بازار متزلزل ناامنی را فراهم کرده که متاسفانه به بازرگانی چای داخلی آسیب می‌زند.

یاورزاده در گفتگو با رادیو گفت‌وگو با اشاره به تاثیرات سیاست گذاری‌ها در بازرگانی چای داخلی گفت: برخلاف چای‌های خارجی که از برنامه ریزی مشخصی برخوردارند و قیمت ثابتی دارند، قیمت تمام شده چای داخلی ما بستگی به سیاست‌های دولت و شرایطی دارد که تولیدکنندگان در آن کمتر مداخله دارند. تنها شاید ده درصد تولید کنندگان در این سیاست‌گذاری‌ها بتوانند نقش داشته باشند. متاسفانه از قدیم الایام همین سیستم و همین برنامه به بازرگانی چای داخلی آسیب وارد می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: ما نسبت به کشورهایی که چای تولید می‌کنند از جمله هند، سیلان و کنیا که بزرگ ترین تولیدکنندگان چای برای مصرف داخلی هستند، از نظر آموزش، فرهنگ و تکنولوژی چیزی کم نداریم و از این نظر قابل رقابت هستیم.

تولیدکننده چای به حمایت‌های دولت سابق از چایکاران و تولید چای داخلی اشاره و اظهار کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم حمایت‌های خوبی از چای شد و شرایط تولید بهتر شد منتها این حمایت‌ها برنامه ریزی شده در جهت اعتلای چای نبودند و بر اساس مداخله و برنامه‌های روزمره غیر مسئولانه بود.

وی به دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: انتظار ما از دولت آینده این است که یا مداخلاتش را قطع کند و یا اگر قرار است مداخله کند توسط مجریانی انجام شود که پاسخگوی عملکرد خودشان در سیاستگذاری و در برنامه ریزی در طول زمان مشخصی باشند. یعنی برنامه‌ها بر اساس زمانبندی باشد و نتیجه برنامه‌ها در دوره‌های مختلف کارشناسی شود و مورد بررسی قرار گیرد و احیانا تنبیه و تشویق هم در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۱۰۳٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha