۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
قیمت ارز و سکه روی موج هیجان| دلار در آستانه ۲۷ هزار تومان، سکه مرز ۱۱ و نیم میلیون تومان را رد کرد!
«بازار» از روزهای پرنوسان ارز گزارش می دهد؛

قیمت ارز و سکه روی موج هیجان| دلار در آستانه ۲۷ هزار تومان، سکه مرز ۱۱ و نیم میلیون تومان را رد کرد!

نرخ ارز و سکه درحالی با افزایش قیمت همراه است که کارشناسان چنین روندی را ناشی ازهیجان بازارمی دانند و معتقدند؛ تا استقرارکامل تیم اقتصادی دولت، تغییر بی منطق قیمت ها در بازار ارز و سکه ادامه دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: روزی که روحانی دفتر کارد خود را در خیابان پاستور به دکتر رئیسی تحویل داد، قیمت دلاردر کانال ۲۵ هزار تومان قرارداشت. اما پس از آن نرخ دلار در بازار به صورتی هیجانی و بی منطق روندی افزایشی به خود گرفت و به شکلی خزنده رشد کرد تا جایی که قیمت این کالا دیروزو در آخرین روز معاملات هفتگی به حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار رسید.

ازآنجایی که هنوز رئیس کل بانک مرکزی تعیین نشده است و وزرای اقتصادی دولت نیز نه به طور قطعی انتخاب و نه به مجلس معرفی شده اند، بازار ارز و سکه را در یک بلاتکلیفی قرار داده تا قیمت ها در این بازار مهم اقتصادی غیر واقعی تعین شوند

رشد هیجانی قیمت ها در بازار سکه و ارز 
این افزایش قیمت که ناشی از بی سرو سامانی بازار به دلیل تغییر دولت و سیگنالی که در پی چیدمان وزرا و مهره های اصلی ریاست در دولت جدید به همراه آمادگی مدیران دست نشانده روحانی برای ترک پست های خود به فعالان بازار داده شده اتفاق افتاده و نرخ این کالا را در بازار دچار دستخوش قیمت کرده است.

البته دولت جدید برنامه های خود را برای مهار قیمت ها و ساماندهی بازار ارز دارد اما ازآنجایی که هنوز رئیس کل بانک مرکزی تعیین نشده است و وزرای اقتصادی دولت نیز نه به طور قطعی انتخاب و نه به مجلس معرفی شده اند، بازار ارز را در یک بلاتکلیفی قرار داده تا قیمت ها در این بازار مهم اقتصادی غیر واقعی تعین شوند. کارشناسان معتقدند؛ به احتمال زیاد قیمت ارز دربازار تا دو هفته آینده غیرواقعی افزایش می یابد اما این افزایش قیمت پایدار نبوده و معلوم نیست با استقرار کامل تیم اقتصادی دولت و انتخاب رئیس کل بانک مرکزی سیاست گذاری ها و انجام تصمیمات برای ساماندهی بازار ارز چگونه باشد. بازاری که اکنون مدیریت خاصی ندارد و قیمت ها در این آشفته بازار بی دلیل بالا و پایین می شوند. طوری که نرخ دلارهم در بازار آزاد و هم صرافی ها دیروز چون روزهای ماقبل آن روندی افزایش داشت.

با افزایش قیمت ارز (دلار ۲۶ هزار ۶۰۰ تومانی) در بازار،   قیمت طلا و سکه نیز به تبع آن روندی رو به رشد به خود گرفته اند طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) دیروز در بازار آزاد به بیش از ۱۱ میلیون و نیم رسید

سکه فراتر از ۱۱ و نیم میلیون و دلار مرز ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان را رد کرد
افزایش قیمتی که دلار را به سمت وسوی کانال ۲۷ هزار تومان می کشاند و خیلی ها رسیدن قیمت این کالا به دلیل نبود نظارت و مدیریت دقیق در بازار تا استقرار کامل وزرا و تیم  اقتصادی دولت حتی تا ۳۰ هزارتومان نیز بینی می کنند. با افزایش قیمت ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز به تبع آن روندی رو به رشد به خود گرفته اند طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) دیروز در بازار آزاد به بیش از ۱۱ میلیون و نیم رسید. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز مرز ۱ میلیون ۱۰۰ هزارتومان را رد کرد.

گزارش حجم نقدینگی ۳۷۰۵۴.۰ هزار میلیارد ریالی همراه با رشد ۴۰ درصدی هزینه های عمومی درکنار نرخ حدود ۵۰ درصدی تورم در کشور موجب شد  تا بازار ارز دچار تغییر قیمت شود و نرخ ها مسیر افزایشی را در پیش گیرند

ارایه گزارش شاخص های اقتصادی پایان دوره فعالیت روحانی سیگنال گرانی را به بازار ارز داد
روزبه شریفی، کارشناس بازار در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علل افزایش قیمت ها در بازار ارز گفت: اگرچه بازار ارز متاثر از تغییر دولت ها دچار تغییر قیمت و افزایش نرخ ها شده است اما مهمترین عامل رشد قیمت ارز و به دنبال آن سکه و طلا ناشی از تاثیرگذاری ارایه و انتشار گزارش های بانک مرکزی در هفته گذشته از شاخص های کلان اقتصادی بود که این موضوع باعث شد قیمت ها در بازار بر مدار رشد قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: ارایه گزارش رشد بالای نقدینگی و بدنبال آن احتمال افزایش نرخ تورم درکشورطی ماههای آینده به دلیل کسری بودجه دولت، سیگنال ضعف اقتصاد کشور را به فعالان بازار ارز داد تا قیمت ها در این بازار افزایشی شوند.

این کارشناس بازاربه افزایش میزان رشد نقدینگی در کشوراشاره کرد و افزود: افزایش ۱۰۰ هزارمیلیارد تومانی نقدینگی فقط در خردادماه که حجم نقدینگی را به رقم ۳۷۰۵۴.۰ هزار میلیارد ریال رساند همراه با رشد ۴۰ درصدی هزینه های عمومی درکنار نرخ حدود ۵۰ درصدی تورم در کشور نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرده است که مبادا چنین رشدی سطح عمومی قیمت ها را دوباره در ماههای آینده به دلیل رشد بالای تورم افزایش دهد این موضوع باعث شد تا بازار ارز نیز دچار تغییر قیمت شود و نرخ ها مسیر افزایشی را در پیش گیرند.

وی درادامه افزود: اینکه قیمت ها در بازار ارزطی ماههای شهریورو خرداد تاحدودی ثابت بودند وقیمت دلاردر کانال ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان قرارداشت، به دلیل انتظاراتی بود که مردم از نتیجه بخش بودن روند مذاکرات برجام در وین و احتمال توافق برای حذف تحریم های بین المللی داشتند. اما تداوم روند مذاکرات و انتشار برخی خبرها چون ایجاد موانع درنتایج امید بخش مذاکرات باعث شد تا قیمت ها دربازار ارز دوباره برمدار رشد قرار گیرند.

کسری بودجه و عدم تحقق پیش بینی درآمده های مالیاتی و ارزآوری از محل صادرات در بودجه بخصوص فروش نفت نیز عامل دیگر افزایش قیمت ها در بازار و رشد تورم است چرا که کشور طی سالجاری ارزآوری چندانی از محل فروش نفت و یا سایر درآمدها نداشته است

کسری بودجه و عدم دستیابی به درآمدهای پیش بینی شده دولت عامل دیگر رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه
شریفی اظهارداشت: کسری بودجه و عدم تحقق پیش بینی درآمده های مالیاتی و ارزآوری از محل صادرات در بودجه بخصوص فروش نفت نیز عامل دیگر افزایش قیمت ها در بازار و رشد تورم است چرا که کشور طی سالجاری ارزآوری چندانی از محل فروش نفت و یا سایر درآمدها نداشته است.

این کارشناس بازارتصریح کرد: امید است با استقرارکامل دولت سیزدهم و تشکیل تیم اقتصادی دولت، مهره ها طوری چیده شود تا برنامه ریزی درست البته با خرد جمعی و بهره گیری ازتخصص کارشناسان اقداماتی در مسیر ساماندهی بازار بخصوص بازار ارز به کار گرفته شود تا شاهد ثبات قیمت ها در بازار شویم.

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علل افزایش نرخ سکه و طلا در باز طی ۲ هفته اخیر گفت: رشد قیمت ارز در بازار و نوسان قیمت انس جهانی بر روی قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشته و قیمت این کالاها را در بازار افزایش داده است.

خرید سکه معمولا قبل از تعطیلی بازار در پی برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم اتفاق می افتد که این موضوع بر افزایش نرخ سکه تاثیرگذارشده تا جایی که اکنون حباب قیمت سکه در بازار به حدود ۷۵۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که ایجاد حباب قیمت سکه در طول سالجاری بی سابقه بوده است

حباب قیمت سکه به حدود ۷۵۰ هزار تومان رسید
وی با بیان اینکه تقاضا برای خرید سکه قیمت این کالا را با حباب روبه رو کرده است افزود: خرید سکه معمولا قبل از تعطیلی بازار در پی برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم اتفاق می افتد که این موضوع بر افزایش نرخ سکه تاثیرگذارشده تا جایی که اکنون حباب قیمت سکه در بازار به حدود ۷۵۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که ایجاد حباب قیمت سکه در طول سالجاری بی سابقه بوده است.

کشتی آرای در پاسخ به اینکه آیا قیمت ها در بازار طلا و سکه همچنان افزایشی است وچه وقت متعادل می شود؟ گفت: پیش بینی قیمت سکه و طلا بسیار سخت است چرا که قیمت این کالا در پی فعل و انفعالات بازار ارز در داخل و نوسان انس جهانی اتفاق می افتد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: به طور مثال کارشناسان بازارهای بین المللی پیش بینی می کردند، طلای جهانی دراواسط تابستان امسال به ۲۰۰۰ هزار دلار برسد اما قیمت این کالای ارزشمند به دنبال برنامه ریزی های اقتصادی آمریکا چون موضوع بیکاری و اشتغال و تغییر سیاست های کلان اقتصادی، هفته گذشته افت کرد و حتی طی یک ماه اخیر شاهد قرار گرفتن انس جهانی در کانال ۱۶۰۰ دلار نیز بودیم.

پیش بینی قیمت طلا حتی برای یک ساعت نیز سخت است چرا که قیمت این کالا از تغییرات نرخ ارز در بازار داخلی و انس جهانی تبعت می کند و معلوم نیست قیمت آن در آینده نزدیک چگونه رقم خورد

پیش بینی قیمت طلا حتی برای یک ساعت آینده نیز سخت است
کشتی آرای تصریح کرد: خرید طلا برای سرمایه گذاری های بلند مدت همیشه جواب داده است و سرمایه گذاران با خرید این کالا منتفع شده اند. اما به صراحت باید گفت؛ پیش بینی قیمت طلا حتی برای یک ساعت نیز سخت است چرا که قیمت این کالا از تغییرات نرخ ارز در بازار داخلی و انس جهانی تبعت می کند و معلوم نیست قیمت این کالاها در آینده نزدیک چگونه رقم خورد.

بنا به این گزارش، دیروز و در اخرین معاملات هفتگی بازار ارز و سکه، دلار در بازار آزاد با افزایش ۰.۲۶ درصدی نسبت به روز قبل (چهارشنبه)، ۲۶,۵۹۰ تومان معامله شد. همچنین دلار در بازار متشکل با افزایش ۰.۱۶ درصدی نسبت به روز قبل، ۲۵,۸۱۴ تومان معامله شد. این در حالی است که دلار در سامانه سنا در بازار روز قبل (چهارشنبه) نسبت به دو روز پیش، با ۴۰۲ تومان افزایش، ۲۶,۰۵۸ تومان نرخ‌گذاری شد.

دلار کانادا نیز دیروز در بازار نسبت به روز قبل، با ۱۲۲ تومان افزایش، ۲۱,۲۷۱ تومان نرخ گذاری شد. قیمت این کالا در صرافی ملی نیز با افزایش نسبت به روز قبل، ۲۶۰۵۸ تومان ثبت شده است.

همچنین نرخ خرید دلار ۲۵۵۴۲ تومان اعلام شده است. اما قیمت یورو بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۳۰۳۱۰ تومان را نشان می‌دهد. همچنین نرخ خرید یورو در این صرافی ۲۹۷۰۹ تومان تعیین شده است.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۱۱ میلیون تومان و سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله می‌شد این درحالی است که قیمت هر گرم طلا نیز به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید

افزایش قیمت دلار در بازار نرخ طلا و سکه را صعودی کرد
با افزایش نرخ ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز بر ریل رشد قرار گرفت. قیمت طلا دیروز در بازار جهانی صعودی بود. در بازار داخلی نیز  دلار به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده قیمت طلا در بازار با افزایش قیمت روبه رو شد. طوری که بهای هر اونس طلا پس از یک هفته از ۱۷۵۰ دلار گذشت و با نرخ ۱۷۵۴ دلار معامله شد. این در حالی است که جمعه هفته گذشته با اعلام نرخ بیکاری امریکا ارزش دلار تقویت شد و طلا در بازار جهان با ریزش سنگین مواجه شد. تحلیلگران بازار جهانی پیش‌بینی کرده بودند که اگر هر اونس طلا نتواند از سطح قیمت ۱۷۵۰ دلار عبور کند، قیمت نزولی خواهد بود و در غیر این صورت طلا دوباره شیب صعودی را در پیش می‌گیرد.

به هر حال قیمت دلار دیروز و در پایان معاملات هفتگی در بازار آزاد به شیب رو به بالا از مرز ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کرد. این موضوع باعث شد تا دیروزقیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بر اساس آخرین نرخ اعمالی اتحادیه فروشندگان طلا، جواهر و سکه تهران، ۱۱ میلیون تومان شود. همچنین سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله می‌شد. علاوه بر این قیمت نیم سکه پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به یک هزار و ۷۱۴ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به مبلغ یک میلیون و ۱۰۵ هزار تومان معامله می‌شد.

کارشناسان معتقدند؛ افزایش قیمت ها در بازار سکه و طلا هیجانی است و این روند به احتمال زیاد تا استقرار کامل دولت جدید ادامه دارد اما با برنامه ریزهای دولت دکتر رئیسی احتمالا قیمت ها متعادل خواهد شد و سرمایه گذارانی که اکنون بر روی سکه و ارز برای سودآوری حساب باز کرده ریسک بزرگی کرده اند.

کد خبر: ۱۰۳٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha