۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
کاهش سود شرکتهای تولید کننده انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۱
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش سود شرکتهای تولید کننده انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۱

بزرگترین شرکت های نفتی جهان برای پروژه های انرژی تجدیدپذیر قیمت می گذارند و سود مزارع بادی و خورشیدی را به همان اندازه که برای جلوگیری از فاجعه آب و هوایی به آنها نیاز است؛ کاهش می دهند.

بازار؛ گروه بین الملل:  شرکت های بزرگ با دور شدن از سوخت های فسیلی و افزایش رقابت، دلار بالایی را برای دارایی های انرژی پاک می پردازند. غول های بادی Orsted A/S و Vestas Wind Systems A/S بازدهی کمتری در سه ماهه اول گزارش کردند، در حالی که توربین ساز Siemens Gamesa Renewable Energy SA با جمع آوری مواد ضرر کرد.

کاهش سود علامتی نگران کننده برای صنعتی است که باید تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۹۲ تریلیون دلار سرمایه گذاری کند تا بتواند میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به سرعت کاهش دهد تا از بدترین آثار تغییرات آب و هوایی جلوگیری کند. آنها همچنین در شرایطی به سر می برند که دولت ها با قیمت بی سابقه گاز و برق دست و پنجه نرم می کنند.

انرژی سبز در حال حاضر ارزان ترین منبع برق در بیشتر مناطق جهان بوده و تعداد زیادی از شرکت ها را به فضای خود جذب می کند. رقابت فزاینده با خط لوله محدودی از پروژه ها برآورده می شود. مزایده های سایتهای بادی دریایی در بریتانیا اوایل امسال شاهد رکورد قیمت بود زیرا شرکت های نفتی تحت رهبری BP برای دستیابی به حق توسعه پروژه ها در دریای ایرلند تلاش کردند.

«کریستین رنینگ-تونسن»، مدیرعامل شرکت نروژی Statkraft AS گفت: ما می بینیم که شرکت های نفتی اروپایی در حال حاضر به شدت در زمینه تجدیدپذیرها موضع گیری کرده اند. البته این امر بازده را کاهش می دهد، اما شرکت های نفتی نیز نیازهای مشابهی با ما دارند، بنابراین کل صنعت به یافتن تعادل اقتصادی در اینجا وابسته است.

اورستد، توسعه دهنده برتر مزارع بادی دریایی گفت: بازده سرمایه مورد استفاده در سه ماهه اول به ۷.۵ درصد کاهش یافته است، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد بود. وستاس، یکی دیگر از توسعه دهندگان بادی، شاهد کاهش ۱۲.۲ درصدی از ۱۷.۴ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ بود.

«زیمنس گیمزا» در سه ماه منتهی به ژوئن ۳۱۴ میلیون یورو (۳۶۹ میلیون دلار) از دست داد. توسعه دهندگان اسپانیایی امسال با افزایش قیمت فولاد که بیشتر وزن توربین را تشکیل می دهد، دچار اشتباهات محاسباتی شدند.

حتی Equinor ASA، یک شرکت نفت و گاز که به توسعه دهنده اصلی مزارع بادی تبدیل شده است مجبور است انتظارات سرمایه گذاران را مهار کند و بازده پروژه های تجدیدپذیر خود را ۴ تا ۸ درصد پیش بینی کند، در مقایسه با پیش بینی ۶ درصد به ۱۰ درصد در سال گذشته.

باید گفت قیمت ماژول های خورشیدی در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۶ درصد افزایش یافته است در همان راستا که هزینه کالاهای کلیدی مانند فولاد و مس امسال افزایش یافته است. این امر سازندگان توربین بادی را مجبور کرده است تا قیمت ها را برای مشتریان خود افزایش دهند. هزینه حمل و نقل که با خروج جهان از همه گیری جهانی سر به فلک کشیده نیز به لیست طولانی چالش های پیش روی شرکت های انرژی تجدیدپذیر افزوده است.

تولیدکنندگان نیروی سبز تمایل دارند برای فروش برق تولیدی خود قبل از شروع ساخت و ساز معامله کنند. در حالی که این استراتژی که به آنها کمک می کند تا منابع مالی دریافت کنند ، ممکن است آنها را در معرض نوسان قیمت مواد قرار دهد.

«میشل لتلیر»، که پروژه های انرژی تجدیدپذیر را در کانادا و ایالات متحده آمریکا ایجاد می کند، می گوید: صنعت ما آسیب پذیر است. متأسفانه ما گرفتار شده ایم زیرا هزینه های ساخت ما بسیار زیاد است و نمی توانیم مشتری خود را افزایش دهیم و قیمت را افزایش دهیم.

هنوز هیچ نشانه ای وجود ندارد که کاهش سود باعث کاهش سرمایه گذاری شود. به گزارش بلومبرگ، در نیمه اول سال ۲۰۲۱ رکورد ۱۷۴ میلیارد دلار برای شرکت های خورشیدی، باد دریایی و دیگر فناوری های سبز هزینه شده است. این میزان ۱.۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

با این وجود، این نگرانی وجود دارد که برخی پروژه ها لغو یا به تعویق بیفتند و این امر دستیابی به اهداف اقلیمی را دشوارتر می کند. به گفته آژانس بین المللی انرژی ، محدودیت افزایش درجه حرارت تا ۱.۵ درجه سانتیگراد در مقایسه با سطوح قبل از صنعت، مستلزم افزایش ظرفیت انرژی باد و خورشید بین سالهای در سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ است.

«خاویر باربارو»، مدیرعامل شرکت انرژی های تجدیدپذیر فرانسوی Neoen می گوید: این صنعت مجدداً راه اندازی شده است. ممکن است بعضی اوقات ارزش برخی از پروژه های ما را شکست دهد اما این امر ما را مجبور به ترک هر پروژه ای نکرده است. من فکر می کنم برخی از افرادی که درآمد و توان بسیار کمی داشتند، اکنون برخی پروژه ها را رها کرده یا تا آنجا که می توانند آنها را به تعویق می اندازند.

کد خبر: ۱۰۳٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha