۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
سالی شبیه هیچ سال؛ کسری حساب جاری تا سال ۲۰۲۶ میهمان اقتصاد دنیا است
بازار گزارش می‌دهد؛

سالی شبیه هیچ سال؛ کسری حساب جاری تا سال ۲۰۲۶ میهمان اقتصاد دنیا است

در نتیجه تزریق دولتها به اقتصاد و تعطیلی های پی در پی فعالیتهای اقتصادی، کسری حساب جاری در جهان رشد کرد و انتظار می رود این وضعیت تا سال ۲۰۲۶ در اقتصاد دنیا باقی بماند.

بازار؛ گروه بین الملل: سال ۲۰۲۰ شبیه هیچ سالی نبود. در این سال چالشها و سختی ها و خبرهای بد تمامی نداشت، سالی که دولتها میلیاردها دلار به اقتصاد تزریق کردند، مردم شغل خود را از دست دادند و به گوشه خانه هایشان خزیدند و خبر از دست دادن دوستان و آشنایانشان هر روز بیشتر از روز قبل آنها را نگران و مضطرب می کرد.

تنها نقطه امید بخش این سال ساخت و تایید واکسن کرونا بود. واکسنی که می تواند دنیا را از همه گیری برهاند ولی محدودیت در تولید و ممانعت کشورهای تولید کننده از توزیع آزادانه واکسن در دنیا سبب شد تا همچنان دنیا درگیر موج های تازه کرونا باشد.

تزریق به اقتصاد سیاستی بود که توسط اغلب کشورهای صنعتی و شماری از کشورهای در حال توسعه انجام شد. گزارشها نشان می دهد این تزریق های کلان به اقتصاد بستر را برای افزایش کسری حساب جاری در دنیا فراهم کرده است.

تراز حساب جاری  دنیا مجموع ارزش حقیقی کسری و مازاد مالی در تمامی کشورهای دنیا است. در سال ۲۰۱۹ کسری حساب جاری در اقتصاد دنیا برابر با ۲.۸ درصد تولید ناخالص داخلی بود در حالیکه در سال ۲۰۲۰ به ۳.۸ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا رسیده است. 

نکته مهم این است که طی پنج سال منتهی به سال ۲۰۱۹، ما همواره روند کاهش کسری حساب جاری را در دنیا تجربه کرده بودیم و اگر همه گیری کرونا در دنیا اتفاق نمی افتاد، باز هم روندکاهش کسری حساب جاری ادامه پیدا می کرد.

چهار دلیل مهم برای افزایش کسری حساب جاری جهان
دلایل مختلفی برای رشد کسری حساب جاری در جهان می توان در نظر گرفت ولی چهار دلیل از اهمیت بالاتری برخوردار است. اولین دلیل را می توان کاهش سفرها در دنیا هم به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا و هم به دلیل بسته بودن مرزهای بسیاری از کشورها به روی مسافران خارجی دانست.

کاهش سفر در دنیا باعث شد تا کشورهایی که اقتصاد وابسته به صنعت گرشگری داشتند از جمله کشورهای اسپانیا، ترکیه و تایلند با آسیب اقتصادی بزرگی روبرو شوند. تاثیر توقف صنعت گردشگری روی کشورهای کوچک و اقتصادهای ضعیف بیشتر بود.

دومین مساله فروپاشی تقاضا در بازار نفت به دنبال همه گیری کرونا در دنیا بود. کاهش تقاضا و قیمت نفت در بازار سبب شد تا اقتصادهای صادرکننده نفت مانند عربستان و روسیه افت شدید حساب جاری را تجربه کنند.

از طرف دیگر کشورهای وارد کننده نفت برای کسب بیشترین منفعت از این وضع قیمتی، حجم نفت خریداری شده خود را افزایش دادند و ذخایر نفتی استراتژیکشان را بیشتر کردند.

سومین مساله افزایش تجارت تجهیزات پزشکی در دنیا بود که باعث رشد تا نرخ واقعی کاهش تقاضای نفت برای سفرهای هوایی کمتر از انتظارات قبلی باشد. نکته آخری که در گزارش عنوان شده است تغییر الگوی مصرف در میان مردم دنیا است.

در این روزها که توصیه می شود مردم از خانه خارج نشوند و بیشترین زمان ممکن را در داخل خانه باشند، رشد تقاضا برای کالاهای مصرفی که یا از مواد حاصل از پالایشگاه نفت تولید شده است یا برای کار کردن نیاز به انرژی برق و در نهایت نفت و فرآورده های آن به عنوان منبع انرژی دارند، با سرعت زیادی رشد کرد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که این وضعیت موقتی باشد و از سال بعد کاهش کسری حساب جاری را در دنیا تجربه می کنیم تا اینکه در سال ۲۰۲۶ میلادی میزان کسری حساب جاری در جهان برابر با ۲.۵ درصد خواهد بود. دلیل این مساله هم  افزایش مازاد حساب جاری چین به دلیل سرعت و قدرت بالا در کنترل بحران و واکسیناسیون  است.

کد خبر: ۱۰۲٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha