۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
روسیه جایگاه دومین صادرکننده نفت به آمریکا را تصاحب کرد

روسیه جایگاه دومین صادرکننده نفت به آمریکا را تصاحب کرد

روسیه در پی افزایش نیاز پالایشگران آمریکایی به خوراک، جایگاه دومین تأمین‌کننده نفت خام ایالات متحده را از مکزیک ربود.

به گزارش بازار به نقل از شانا، داده‌های دولتی نشان می‌دهد که افزایش نیاز پالایشگاه‌های آمریکا به خرید خوراک به‌منظور تأمین تقاضای روبه‌رشد سوخت در ایالات متحده، سبب شده است روسیه پس از کانادا، رتبه دومین تأمین‌کننده نفت این کشور را به خود اختصاص دهد.

بنابر داده‌های دولتی، واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی آمریکا در ماه مه با ۲۳ درصد افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۸۴۴ هزار بشکه در روز رسید.

صادرات نفت مکزیک به آمریکا در دوره مورد بررسی تنها کمتر از سه درصد افزایش یافته است، به‌طوری که این کشور همسایه شمالی ایالات متحده، در دوره مورد بررسی جایگاه دومین صادرکننده نفت به آمریکا را از دست داد.

نفت روسیه به منبع مناسبی برای پالایشگاه‌های آمریکا بدل شده است زیرا تولیدکنندگان روس مقدار زیادی از انواع نفت نیمه تصفیه‌شده مانند سوخت «مازوت ۱۰۰» (نفت کوره) عرضه می‌کنند.

«مازوت ۱۰۰» برای پالایشگاه‌های آمریکا که به فرآوری لجن‌های نفتی غلیظ ونزوئلا و خاورمیانه عادت دارند، خوراک مطلوبی به‌شمار می‌آید.

توقف واردات نفت خام از ونزوئلا به‌دلیل تحریم‌ها و در عین حال کاهش خرید از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌دلیل برنامه کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک (اوپک پلاس)، مسیر را برای فروش نفت تولیدکنندگان روس به آمریکا هموار کرده است.

روسیه اکنون از مکزیک، که پیش از این دومین صادرکننده بزرگ نفت به آمریکا بود، پیشی گرفته است.

صادرات نفت روسیه در شرایطی افزایش یافته که تنش‌ها و اختلاف‌ها بین کاخ سفید و کاخ کرملین بر سر خط لوله جنجالی انتقال گاز سیبری به آلمان شدت گرفته است، اما در غیاب تحریم‌های واقعی، شرکت‌های آمریکایی خود را مقید به اهداف دیپلماتیک و ژئوپلیتیک واشینگتن نمی‌دانند.

شیرین لاخانی، مدیر خدمات جهانی نفت در گروه انرژی راپیدان انرژی، گفت: به نظر می‌رسد نفت روسیه جایگزینی مطلوب برای نفت ونزوئلا به‌ویژه هنگام افزایش تقاضای سوخت در تابستان است.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha