۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶
نقش مناطق آزاد در کل واردات به کشور فقط ۲ درصد است
مدیر توسعه سرمایه‌گذاری شورای‌ عالی مناطق آزاد:

نقش مناطق آزاد در کل واردات به کشور فقط ۲ درصد است

خضرایی منش، مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: فقط ۲ درصد واردات کشور از مناطق آزاد اتفاق می‌افتد که بیشتر آن هم مربوط به تجهیزات برای ساختارهای تولیدی است.

به گزارش بازار، محمد خضرایی منش مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به عملکرد سال ۹۹ مناطق آزاد در جذب سرمایه‌گذاری داخلی گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و ۱۶۶ میلیون دلار هم سرمایه‌گذاری خارجی طی هشت سال گذشته در مناطق آزاد صورت‌گرفته که از این میزان ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری رسیده و یا در حال ساخت است.

وی ضمن اشاره به اینکه ما حتی بعد از برجام هم در جذب سرمایه‌گذاری داخلی رشد خوبی داشتیم به سرمایه‌گذاری محقق شده توسط بخش خصوصی در این حوزه نیز اشاره و اظهار کرد: ما بیشتر از ۱۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه را در هفت رویداد به بهره‌برداری رساندیم.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یادآور شد: بیشترین سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم، ارس و کیش صورت‌گرفته است، در قشم بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و صنایع بزرگ انجام شده، در ارس سرمایه‌گذاری‌ها در تمام صنایع و واحدهای متوسط و خرد و در کیش هم در حوزه گردشگری و صنایع سبز صورت‌گرفته است.

خضرایی منش با بیان اینکه معافیت بر درآمد در مناطق آزاد هنوز پابرجاست گفت: مالیات بر ارزش افزوده با مشکلاتی مواجه شده که امیدواریم نمایندگان مجلس درمورد این مسئله هم بازنگری کنند.

این مقام مسئول درمورد آمار واردات قاچاق به کشور اظهار کرد: آمار واردات قاچاق رقمی بین ۱۲ تا ۲۵ میلیارد دلار است اما کل واردات به محدوده مناطق آزاد در سال ۹۹ حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۹۸ هم ۸۳۰ میلیون دلار بود لذا مناطقی که حجم تجارت آن‌ها در واردات این عدد است چطور می‌توانند میزبان این سهم ۱۲ میلیارد دلاری واردات قاچاق به کشور باشند!؟

وی در بخش دیگر اظهارات خود گفت: مبارزه با قاچاق باید از راه‌های قانونی و درست انجام شود که مهم‌ترین آن بحث گردش‌های مالی کلان است و سؤال اینجاست که آیا مناطق آزاد در این مدت حساب‌های مالی خود را به‌صورت شفاف در اختیار نهادهای مالی و گمرکی و قانونی مبارزه با قاچاق قرار دادند یا خیر.

خضرایی منش با بیان اینکه نقش مناطق آزاد در کل واردات به کشور ۲ درصد است گفت: فقط ۲ درصد واردات کشور از مناطق آزاد اتفاق می‌افتد که بالای ۸۰ درصد آن هم مربوط به تجهیزات برای ساختارهای تولیدی یا مواد تولیدی اولیه است.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha