۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
مجلس امکان سرمایه گذاری بیشتر مردم در پروژه‌های نفتی را فراهم کرد
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

مجلس امکان سرمایه گذاری بیشتر مردم در پروژه‌های نفتی را فراهم کرد

بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: به دنبال اصلاحیه مجلس به «قانون مرسوم به پتروپالایشگاه‌ها» امکان سرمایه‌گذاری بیشتر از سوی مردم در پروژه‌های نفتی فراهم شده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، هادی بیگی نژاد با اشاره به موافقت شورای نگهبان با طرح اصلاح موادی از قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، درباره این طرح، توضیح داد: این قانون در مجلس دهم به تصویب رسید و در مجلس یازدهم به منظور رفع برخی از اشکالات و اجرای بهتر، ۹ تبصره به آن با هدف تقویت آن اضافه شد که ارائه تنفس خوراک به سرمایه‌گذار مردمی مهمترین تغییری است که در اصلاحیه قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی ایجاد شده و به نوعی این قانون با اضافه شدن ۹ تبصره مذکور تکمیل شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها در این قانون مرسوم به قانون پتروپالایشگاه‌ها در گذشته مصوب شده بود اما از آنجا که جدی گرفته نشده بود کمیسیون انرژی چند اصلاحیه به آن وارد کرد که مهمترین آن ارائه "تنفس خوراک" است بدین معنی که برای شرکت‌ها و پالایشگاه‌های متقاضی "تنفس خوراک" در نظر گرفته شده است تا کمکی به آن‌ها در ابتدای کار باشد، درواقع دولت به این شرکت‌ها (متناسب با سرمایه‌گذاری انجام داده) به‌منظور تسویه‌حساب بدهی‌های‌شان فرصت می‌دهد.

وی با بیان مثالی ادامه داد: به طورمثال اگر یک سرمایه‌گذار ۳میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند، دولت تا زمانی که این سرمایه‌گذاری به سوددهی نرسد پول نفت یا میعانات گازی که داده شده را از آن سرمایه‌گذار دریافت نمی‌کند البته تا روزی که به سودهی برسد و بتواند بدهی خود را پرداخت کند این مدت زمانی می‌تواند ۲ تا ۶ ماه یا حتی بیشتر باشد.

بیگی نژاد افزود: همچنین در اصلاحیه مجلس به قانون مذکور که موافقت شورای نگهبان را نیز اخذ کرده، شرایط برای سرمایه‌گذار مردمی برای ورود به بورس تسهیل شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در قانون پیش‌بینی شده است؛ حداقل ۳۰ درصد از منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاری در این پتروپالایشگاه از محل بورس تهیه شود، توضیح داد: از آنجا که این طرح‌ها، ابرپروژه هستند، لذا اگر منابع آن‌ها از بورس تامین شود، علاوه‌بر جمع کردن بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه، ورود این پروژه‌های بزرگ در بورس امواج متلاطم بورس را آرام کرده و به بازار سرمایه عمق‌بخشی می‌کند، همچنین به سرمایه‌گذار عمده و خُرد در بورس کمک می‌کند با اعتماد بیشتر منابع خود را سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته وی این قانون با هدف جلوگیری از فروش نفت خام، تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش، ایجاد ارزش اقتصادی برای کشور، اشتغال، بی‌اثر کردن تحریم‌ها، افزایش درآمد ارزی، رسیدن به تنوع مشتری و... به تصویب رسیده است.

بیگی نژاد ادامه داد: به دنبال اصلاحیه صورت گرفته امکان سرمایه‌گذاری بیشتری ازسوی مردم در پروژه‌های نفتی فراهم شده است چراکه دولت به سرمایه‌گذار تنفس خوراک یا همان فرصت برای تسویه حساب می‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت پالایشگاه ابزار دفاعی بسیار خوبی برای مبارزه با تحریم است، افزود: پالایشگاه‌سازی سبب توسعه صنایع پایین‌دستی و تولید محصولات پتروشیمی شده و به تقویت منابع ارزی کمک می کند.

کد خبر: ۱۰۲٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha