۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
بازار طلا به کدام سو می‌رود؟

بازار طلا به کدام سو می‌رود؟

کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر در یادداشت خود ضمن تشریح وضعیت عوامل اثرگذار بر بازار طلای داخلی، مناسبات آینده این بازار را تحلیل می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر نوشت: این روزها قیمت انس جهانی تحت تأثیر رمز ارزها قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر بسیاری از کشورها با کاهش تولید ناخالص ملی و درنتیجه منفی شدن رشد اقتصادی روبرو شدند که همین مسئله موجب شد تا قیمت انس جهانی سر به صعود گذاشت و نزدیک به دو هزار دلار افزایش پیدا کرد. با توجه به کاهش ارزش دلار قیمت انس تا دو هزار دلار افزایش پیدا کرد بعد از شروع واکسیناسیون کشورها پیش‌بینی می‌شد که مجدداً قیمت انس جهانی با کاهش همراه باشد؛ اما با توجه به وجود معاملات رمزارزها که به‌نوعی می‌توانیم بگوییم بازار مالی بسیاری از کشورها را تحت تأثیر خودش قرار داده بود با ایجاد نوساناتی که در بازار مالی به وجود آورده بود باعث شد مجدداً قیمت طلا و انس جهانی با افزایش همراه شد.

در دو سه هفته اخیر ثبات قیمت در بازار جهانی مشاهده می‌شود. قیمت انس جهانی از کانال ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ دلار در سه ماه گذشته در نوسان بوده طبیعتاً تأثیر قیمت انس جهانی در بازار داخلی یکی از عوامل اصلی قیمت طلا و سکه است.

دومین عاملی که در بازار طلا و سکه کشور تأثیر می‌گذارد قیمت ارز است. در چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی کشور تحت تأثیر این رویداد قرار گرفت و بسیاری از معاملات کاهش یافت. قیمت ارز هم با توجه به مدیریتی که انجام شده بود یک مدار ثابتی را طی می‌کرد. نوسانات ارزی به‌شدت کاهش پیدا کرده بود و قیمت ارز در محدوده کانال ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان در نوسان بود. تا برگزاری انتخابات قیمت ارز همچنان کاهش داشت و یک نگاه بازار ارز هم به مذاکرات وین بود که این مذاکرات تحت صحبت‌ها و اقداماتی که در حال انجام بود مثبت ارزیابی می‌شد و همین مسئله موجب شده بود قیمت ارز افزایش پیدا نکند.

با طولانی شدن مذاکرات و فرسایشی شدن آن مجدداً قیمت ارز تحت تأثیر اخباری که از وین به ایران می‌رسید مجدداً با نوسانات افزایشی همراه شد و درست یک هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری مجدداً با فعال شدن بازارها و افزایش تقاضا در بازار، قیمت ارز افزایش پیدا کرد و نزدیک به کانال ۲۶ هزار تومان صعود کرد. طبیعتاً نوسانات قیمت انس جهانی به انضمام نوسانات قیمت ارز باعث شد قیمت طلا و سکه هم تحت تأثیر این دو عامل اصلی با نوساناتی همراه باشد. البته تقاضا هم به‌عنوان عامل سوم در این نوسانات دخیل بود. با توجه به کاهش سطح دادوستدها حباب سکه هم کاهش پیدا کرده بود و همین موضوع موجب شده بود تا قیمت طلا و سکه هم کمی ثبات پیدا کند.

از دو هفته قبل که مجدداً فعالیت‌های اقتصادی شروع شد قیمت طلا و سکه تحت تأثیر افزایش قیمت ارز و افزایش تقاضا قرار گرفت. انتظار می‌رود تا قبل از شروع ماه محرم و صفر فعالیت‌های اقتصادی بازار سکه و طلا همچنان افزایش داشته باشد. قبل از این دو ماه معمولاً فصلی است که بسیاری از مناسبت‌های مذهبی و مراسم ازدواج در کشور صورت می‌گیرد و همین باعث رونق بازار طلا و سکه خواهد شد (معمولاً بازار طلا و سکه در ماه محرم و صفر یک مقداری آرامش پیدا می‌کند و تحت تأثیر این دو ماه بسیاری از معاملات کاهش پیدا می‌کند) البته اگر در این مدت محدودیت‌های کرونایی مجددی اعمال نشود چراکه بازار اصلی طلای کشور تعطیل می‌شود و همین مسئله عاملی برای کاهش مجدداً قیمت طلا و سکه خواهد شد و معاملات کاهش پیدا خواهد کرد.

در محدودیت کرونایی اخیر حباب سکه که تا نزدیک ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود به علت کاهش تقاضا با کاهش همراه شد و تا ۱۸۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. درمجموع سه عامل اصلی عرضه و تقاضا، قیمت انس جهانی و قیمت ارز تعیین کننده قیمت طلا و سکه است و باید دید در شرایط سیاسی و اقتصادی پیش رو این سه عامل تا چه اندازه دچار نوسان خواهند شد. در حال حاضر قیمت طلا به نسبت بازارهای جهانی پایین‌تر است و این موضوع یک عامل منفی برای قیمت طلاست چون امکان قاچاق طلا به خارج از کشور وجود دارد.

کد خبر: ۱۰۲٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha