۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
پشت پرده زمینگیر شدن برند مازندران| پای مافیای واردات کاغذ در میان است
بازار گزارش می‌دهد؛

پشت پرده زمینگیر شدن برند مازندران| پای مافیای واردات کاغذ در میان است

ساری- بزرگترین کارخانه تولید کاغذ خاورمیانه و کشور با چنگ و دندان و با نصف ظرفیت مشغول تولید است اما دست هایی پشت پرده در تلاش هستند تا این صنعت را زمینگیر کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: چوب کاغذ مهمترین برند مازندران در کرانه خزر بوده که بیش از هزار نیرو به صورت مستقیم و چند هزار اشتغال مستقیم دارد و طی سال‌های اخیر کمبود مواد اولیه از یک سو، حمایت نکردن و واردات کاغذ خارجی تیشه به ریشه این صنعت قدیمی زده است.

در حال حاضر مهمترین دغدغه متولیان و مدیران این کارخانه قدیمی تأمین مواد اولیه است و با روی کار آمدن دولت جدید چشم‌ها به دولتمردان دوخته شده تا از تعطیلی و واگذاری این کارخانه جلوگیری شود.

علی اکبر صفریان مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ که این روزها تأمین مواد اولیه بیشترین دغدغه او و همکارانش است، گفت: مهمترین مشکل و دغدغه مربوط به تأمین مواد اولیه و فروش است و با رفع این دغدغه دیگر مشکلات حل می‌شود.

مشکلات مواد اولیه و فروش کارخانه پابرجا است
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه مسئله این کارخانه غیرقابل حل نیست و با اندک توجه به تولید داخلی گره‌ها برطرف می‌شود، به استقرار کارخانه در حاشیه جنگل‌های شمال و مازندران اشاره و اضافه کرد: مواد اولیه به وفور در حاشیه کارخانه و در جنگل وجود دارد و باید آن را ارزان‌ترین قیمت تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه برخی‌ها با دلار و ارز کاغذ وارد می‌کنند و کسی صدا و مشکل کارخانه قدیمی مازندران را نمی‌شوند، اظهار داشت: به رغم اینکه ظرفیت تولید کارخانه ۱۷۵ هزار تن است، اما حدود شش سال این کارخانه با این میزان ظرفیت کار نکرده است و میزان تولیدش نصف این ظرفیت است.

صفریان با اشاره به تجهیزات به روز و مدرن کارخانه و نیروهای آموزش دیده و ماهر، فروش و تولید را مهمترین مانع فراروی این کارخانه ذکر کرد و گفت: واردات بی رویه کاغذ مشکلات را دو چندان کرده است و دلار و ارزی که باید صرف تولید شود، خرج واردات می‌شود.

پشت پرده زمینگیر شدن برند مازندران| پای مافیای واردات کاغذ در میان است

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه وقتی توان خرید مواد اولیه و فروش را نداشته باشیم بازارهایمان را از دست می‌دهیم، گفت: خروج نیروهای متخصص، بازگرداندن خریداران نیاز به همکاری و فرایند چندساله دارد.

وی مطالبات کارخانه از سازمان جنگل‌ها را از دیگر مسائل ذکر کرد و گفت: تصمیمات متغیر سازمان جنگل‌ها و عدم پرداخت مطالبات مسائل و مشکلات را شدت بخشیده است.

تولید کاغذ در کشور کلاف پیچیده و سردرگمی دارد و رفع این گره‌ها مستلزم همکاری و توجه بخش‌های مختلف است و کارخانه‌ای که ظرفیت تولید بیش از ۱۷۵ هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه را دارد به حالت رکود درآمد و از رونق افتاده است. همچنین حمایت نشدن از تولید سبب شده تا بسیاری از تولیدات کارخانه در انبار بماند و دوباره خمیر شود، مسئله چوب کاغذ داد مسئولان ارشد استان را درآورده است و در این وانفسای قیمت ارز و نبود یارانه‌های حمایتی، واردات کاغذ بیش از هر چیز به تولید ضربه می‌زند.

تولید کاغذ در کشور کلاف پیچیده و سردرگمی دارد و رفع این گره‌ها مستلزم همکاری و توجه بخش‌های مختلف است و کارخانه‌ای که ظرفیت تولید بیش از ۱۷۵ هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه را دارد به حالت رکود درآمد و از رونق افتاده است

نماینده ولی فقیه در مازندران با انتقاد از بی مهری و کم توجهی به صنعت قدیمی چوب و کاغذ در استان اظهار داشت: برای خروج کارخانه از رکود باید مشکلات موجود را شناسایی و رفع کنیم.

طرح‌های جایگزین تنفس جنگل اجرایی شود
آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به طرح تنفس جنگل و توقف خط تولید کاغذ چاپ و تحریر در این کارخانه خواستار اجرای طرح‌های جایگزین برای دسترسی کارخانه به مواد اولیه شد.

پشت پرده زمینگیر شدن برند مازندران| پای مافیای واردات کاغذ در میان است

وی افزود: این کارخانه بزرگترین کارخانه تولید کاغذ در خاورمیانه بوده اما واردات بی رویه و عدم حمایت از تولید و پرداخت نشدن مطالبات، کارخانه را زمین گیر کرده است.

وی گفت: سازمان جنگل‌ها نه چوب و مواد اولیه به کارخانه می‌دهد و نه مطالباتش را پرداخت می‌کند و این رویه این کارخانه را در حال رکورد قرار داده است.

چوب و کاغذ برند مازندران است
علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس نیز با اشاره به مشکلات فراروی کارخانه چوب و کاغذ از متولیان امر خواست تا از این مجتمع عظیم اقتصادی حمایت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دست‌های پشت پرده در حال زمین زدن کارخانه هستند، افزود: کارخانه چوب و کاغذ برند استان محسوب می‌شود و باید برای حفظ آن تلاش کرد.

وی با عنوان اینکه حمایت از اقتصاد در شرایط کنونی امری مهم به شمار می‌رود از شرکت‌های حامی و سرمایه گذار خواست تا با رفع موانع برای پایداری تولید تلاش کنند.

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان بزرگترین تولید کننده انواع کاغذ در ایران تلاش می‌کند با حفظ و ارتقا سیستم مدیریت یکپارچه با هدف حفظ ثبات کیفی و افزایش کمی محصولات تولیدی در جهت افزایش بهره وری، توسعه پایدار و بهبود مستمر گام بردارد.

کد خبر: ۱۰۲٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha