۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
پیشنهاد برنامه حمایت از کسب و کارها به دولت از سوی اتاق بازرگانی
با نگاهی به تجربه چین منتشر شد

پیشنهاد برنامه حمایت از کسب و کارها به دولت از سوی اتاق بازرگانی

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارشی ضمن اشاره به تجربه کشورهای موفق در کمترل شیوع ویروس کرونا به تشریح راهکارهای مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع این ویروس پرداخته است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارشی با عنوان «اقتصاد ایران گرفتار با ویروس کرونا؛ ضرورت حمایت از کسب وکارها» به تشریح راهکارهای مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع این ویروس در ایران پرداخته است.

 در این گزارش همچنین ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی دولت چین برای کنترل شیوع ویروس کرونا، تاکید شده است که « دولت‌ها میتوانند شیوع این بیماری را با ایمن سازی سیستم درمانی، کند کنند. جلوگیری از رسیدن به اوج اپیدمی به معنی آن است که سیستم درمان، زیر فشار بیش از حد توان قرار نگیرد. تا زمانی که تعداد مبتلایان در کشورها

اندک باشند، می‌توان هر یک از افراد بیمار را تحت نظارت قرار داد، ارتباطات آنها را ردیابی و آنها را از عموم جمعیت جدا کرد. اما در صورت شیوع این بیماری در سطح جامعه، دولت‌ها باید برای فاصله‌سازی اجتماعی آماده شوند؛ از جمله لغو رویدادهای عمومی، تعطیلی مدارس، کاهش ساعات کار و...»

در ادامه این گزارش، افزایش حمایت‌های مالی از کسب و کارها، معافیت یا کاهش حق بیمه تأمین اجتماعی کارفرمایان، ارائه یارانه تأمین اجتماعی به کسب و کارهای کوچک و متوسط، معافیت یا کاهش اجاره بهای کسب وکارها، حذف عوارض اداری سربار بر کسب و کارها، معافیت یا امکان تأخیر در پرداخت مالیات کسب و کارها، تحریک تجارت خارجی، تشویق کسب وکارها به خرید خدمات دورکاری، حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی، حمایت از کسب وکارهای بهداشتی، پرداخت یارانه به فعالیت‌های تحقیق و توسعه کسب و کارها به عنوان مهم ترین راهکارهای مقابله با پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا عنوان شده است که توسط دولت چین اجرا و  ادامه به طور خلاصه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

افزایش حمایت های مالی از کسب و کارها

    تشویق بانک ها به تعدیل شیوه بازپرداخت وام‌ها، افزایش دوره سررسید وام‌ها و امکان تأمین مالی مجدد، تجدید وام‌ها بدون بازپرداخت و استمهال وام‌های بانکی صنایع و کسبوکارهایی که از وام دریافتی برای سرمایه گذاری در صنایعی استفاده کرده اند که به شدت از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند.
    افزایش تضمین‌های دولتی در بازپرداخت وام‌های اعطایی به کسب وکارهای خرد، کوچک و متوسط که تحت تأثیر ویروس کرونا فعالیت شان مختل شده است.
    کاهش نرخ وام ها و اعطای وام به بنگاه‌های اقتصادی زیاندیده از شیوع کرونا
    تلاش در جهت حفظ اعتبار بنگاه‌های آسیب دیده
    و...

معافیت یا کاهش حق بیمه تأمین اجتماعی کارفرمایان

    معافیت بنگاه های کوچک و متوسط از پرداخت حق بیمه کارفرما
    کاهش ۵۰ درصدی حق بیمه سهم کارفرما
    تمدید و افزایش مهلت زمانی پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای کارفرمایان به مدت ۳ ماه پس از پایان اپیدمی
    ویروس کرونا.
    و ...

ارائه یارانه تأمین اجتماعی به کسب و کارهای کوچک و متوسط

    ارائه کمک هزینه تأمین اجتماعی به بنگاه های کوچک و متوسط مستقر در پکن که در مسیر توسعه صنعتی این شهر فعالیت می کنند.

معافیت یا کاهش اجاره بهای کسب وکارها

    شرکت های کوچک و متوسط که دارایی های سرمایه ای خود را از دولت اجاره کرده اند، در صورت پیروی از الزامات دولت در زمینه تعلیق و از سرگیری مجدد فعالیت ها مطابق با مقررات پیشگیری از اپیدمیک شدن بیماری، در صورت عدم تعدیل کارکنان یا تعدیل حداقلی نیروی کار، می توانند از پرداخت اجاره بهای ماه فوریه معاف شوند.

حذف عوارض اداری سربار بر کسب و کارها

    تعلیق دریافت انواع هزینه های اداری و دفتری از کسب وکارهای کوچک و متوسط، شامل انواع هزینه های مرتبط با عوارض جادهای و معابر، عوارض فاضلاب و پسماند و هزینه تجهیزات مرتبط با بازرسی های ویژه.

معافیت یا امکان تأخیر در پرداخت مالیات کسب و کارها

    تعویق پرداخت مالیات تا ۳ ماه
    معافیت از پرداخت مالیات بر دارایی برای کسبوکارهای واجد شرایط

تحریک تجارت خارجی

    معافیت از پرداخت تعرفه یا مالیات بر ارزش افزوده به منظور واردات تجهیزات مقابله با شیوع کرونا
    ارائه اسناد مثبته از سوی سازمان توسعه تجارت بینالملل شانگ های به طرفین خارجی کسب وکارهایی که به دلیل بروز شرایط فورس ماژور شیوع کرونا نتوانسته اند تعهدات بین‌المللی خود را ایفا کنند.

حمایت و پشتیبانی از سرمایه گذاران خارجی    حمایت ویژه از پروژه های بزرگ سرمایه گذاری و همکاری نزدیک دولت های محلی با سرمایه گذاران خارجی در مرتفع ساختن چالش‌های پیش آمده، به خصوص در خصوص اختلال‌های بخش ساخت وساز.
    حفظ و برقراری تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی
    کمک به بازگشایی مجدد کسب‌وکارهای خارجی

    و...

پرداخت یارانه به فعالیت‌های تحقیق و توسعه کسب و کارها

    ارائه کمک هزینه تحقیق و توسعه به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فعال در حوزه علم و فناوری

حمایت از کسب وکارهای بهداشتی

    مساعدت ویژه به شرکت‌های تولید کننده دارو، تجهیزات پزشکی، ماسک، عینک و اقلام بهداشتی محافظتی.
    ارائه حمایت‌های کلیدی برای استارتآپ‌های تخصصی در حوزه‌های خدمات بهداشت بر خط، نوآوری در دارو و درمان،
    عرضه تجهیزات پزشکی و درمانی و عرضه خدمات درمان.

در ادامه این گزارش با تاکید بر تعمیق پدیده رکود تورمی در اقتصاد کشور به واسطه شیوع ویروس کرونا، پیشنهاد شده تا پیگیری سیاست‌های حمایتی هدفمند از کسب‌وکارهای زیان دیده در دستور کار نظام تصمیم گیر قرار گیرد. بر همین اساس، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در دو بخش به ارایه راهکارهایی پرداخته است.

در بخش اول بر «راهکارهای پیشنهادی جهت ایجاد منابع درآمدی برای دولت» و در بخش دوم بر «راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش پیامدهای شیوع کرونا بر کسب وکارها» تاکید شده است.

تغییر رفتار هزینه‌های دولت و حذف هزینه‌های غیرضرور و تخصیص بخشی از منابع آزاد شده برای حل و فصل خسارات ناشی از ویروس کرونا، اخذ سهم مالیات بیشتر در یک دوره زمانی مشخص و موقت، از آن دسته از کسب و کارهایی که به واسطه شیوع ویروس کرونا کسب وکارشان رونق گستردهای پیدا کرده است، بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، تصویب هرچه سریعتر قوانین پشتیبان به‌منظور پیاده‌سازی مالیات بر مجموع درآمد، در نظر گرفتن دوره تنفس از اسنفد ۹۸ تا شهریور ۹۹، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری برای آن دسته از بنگاه‌هایی که به دلیل کاهش فروش توان پرداخت دیون (چک‌ها) را ندارند و ... از مهم‌ترین راهکارهای پیشنهادی است که با توجه به شرایط اقتصاد ایران در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا مورد توجه قرار گرفته است.

این مرکز همچنین به کسب‌وکارها پیشنهاد می‌کند تا حفاظت از کارکنان، حفظ نقدینگی، تثبیت زنجیره تامین و حفظ ارتباط با مشتریان را پایان دوره بیماری کرونا در نظر داشته باشند. ضمن اینکه عبور از این بحران نیازمند هماهنگی و همکاری قوای سه‌گانه با هم و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مشاوره‌ای اتاق‌ها، نخبگان و کارشناسان اقتصادی است.

کد خبر: ۱۰٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مریم تدریسی DE ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      0 0
      به نظر من افرادی که در استخدام دولت هستند و اقدام به سفر کردند گرفتن کارشان و بیکار ماندن بهترین گزینه است، دوم قطع یارانه و معیشت از کلیه افرادی که سفر کردند، چون به اندازه ای دارند که اقدام به مسافرت گرفتن