۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
دولت کمک نکند دام‌های مولد کشتار می‌شوند| لزوم توسعه کشت علوفه‌های دامی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دولت کمک نکند دام‌های مولد کشتار می‌شوند| لزوم توسعه کشت علوفه‌های دامی

گرگان- لیاقی، مدیرعامل دامپروران گلستان گفت: اگر دولت در چند ماه آینده کمک کند تا دام مولد کشتار نشود، دام مورد نیاز در خط تولید باقی خواهند ماند در غیر این صورت با مشکل رو به رو می‌شویم.

صادق لیاقی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه اقتصاد کشور ما بر اساس تولید کشاورزی و دامپروری است و زندگی انسان هم وابسته به این تولیدات است، تاکید کرد: سال‌های ترسالی شاهد رضایت‌مندی کشاورز و دامپرور هستیم اما سال‌های خشکسالی مشکلات بسیاری به وجود می‌آید. خشکسالی، کمبود علوفه را به همراه داشته و واردات هم با توجه به تحریم‌ها بسیار سخت است.

وی افزود: در دو سال گذشته دام زنده و گوشت منجمد وارد کشور می‌کردیم تا تنظیم بازار داشته باشیم؛ آن زمان کمبود بسیاری داشته‌ایم، اما خوشبختانه امروز با تلاش‌های انجام شده، در عرصه دامپروری به جایگاه مورد قبول رسیده‌ایم و یک میلیون تن در سال گوشت قرمز را تولید و وارد بازار می کنیم.

حفظ وضع موجود
مدیرعامل دامپروران گلستان با بیان اینکه در حال حاضر باید به دنبال حفظ وضع موجود باشیم و اجازه ندهیم علوفه به هیچ روشی از کشور خارج شود برخی کشورها علوفه خوبی دارند و باید زمینه واردات از این کشورها فراهم شود، ابراز داشت:  میزان واردات نهاده ها هم باید بیشتر شود و با سرعت مناسب این نهاد ها به دست همه دامداران چه عشایری، دام سبک‌وسنگین و دامداران صنعتی تحویل داده شود. نهاده ها باید به فصل پاییز برسد تا بتوانیم باتوجه‌به افزایش بارش‌ها کشت علوفه‌های دامی را در داخل کشور داشته باشیم همچنین نیاز است پژوهشگران در این برهه زمانی به دنبال راه حلی باشند تا بتوانیم پسماند همه محصولات کشاورزی را برای تأمین خوراک دام استفاده کنیم.

در حال حاضر باید به دنبال حفظ وضع موجود باشیم و اجازه ندهیم علوفه به هیچ روشی از کشور خارج شود

لیاقی با بیان اینکه نیاز داریم پاییز به سمت کشت علوفه برویم و در کنار کشت محصولات پاییزی باید توجه ویژه‌ای به کشت انواع علوفه داشته باشیم، ابراز داشت:  متأسفانه کشت شالی که از قیمت بالای برخوردار است بیشتر موردتوجه کشاورزان قرار گرفته اما باتوجه‌به کمبود منابع آبی، به دنبال این هستیم که آبخوان‌ها کمترین استفاده را داشته باشیم باید کشاورزان را به سمت کشت علوفه‌های دامی سوق دهیم تا این‌گونه بتوانیم هم نیاز کشاورز و هم نیاز دامداران را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه سال‌ها نهاده های دامی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و دامداران باتوجه‌به اینکه جو کیلویی هزار و ۸۰۰ تومان خارجی را راحت می‌توانستند به دست بیاورند، رقابتی برای تهیه جوی ایرانی با قیمت بالاتر نداشتند، افزود:  همین امر سبب شد تا علوفه کاران از خط تولید خارج شدن و وابستگی به نهاده‌ای وارداتی بیشتر شد و کشاورزان به‌سوی کشت دیگر محصولات روی آوردند؛ اما باتوجه‌به اینکه محصولات دیگر از نیاز کشور بیشتر بود (مانند سیب‌زمینی) دچار خسارت‌های زیادی شدند.

ضرورت تبیین برنامه
مدیرعامل دامپروران گلستان با بیان اینکه کشاورزی نباید به سمت کشت محصولات غیر استراتژیک سوق داده شود و باید مدیریت در عرصه جهاد کشاورزی صورت پذیرد تا باتوجه‌به نیاز کشور به محصولات کشاورزی و همچنین نیاز آبی این محصولات کشت انجام شود و یک سیاست کشت تعریف شود و علوفه نیز در کشت محصولات دیده شود، تاکید کرد:  اگر دولت در چند ماه آینده کمک کند تا دام مولد کشتار نشود، دام مورد نیاز در خط تولید باقی خواهند ماند اما در حال حاضر به دلیل کمبود نهاده‌های دامی دامداران سختی زیادی را متحمل می‌شوند.

سال‌ها نهاده های دامی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و دامداران باتوجه‌به اینکه جو کیلویی هزار و ۸۰۰ تومان خارجی را راحت می‌توانستند به دست بیاورند، رقابتی برای تهیه جوی ایرانی با قیمت بالاتر نداشتند

لیاقی با بیان اینکه جلوی دپوی کاه و کنجاله گرفته شود و این علوفه در اختیار دامدار قرار گیرد تا همه با همکاری هم بتوانیم کشور را به حالت عادی برسانیم، گفت:  وزیر جهاد کشاورزی از لحاظ توانمندی، تجربه و تحصیلات باید در حد رئیس‌جمهور باشد تا بتوان این حوزه را سر سامان داد لذا از همه گروه‌های فکری در این حوزه استفاده شود و با اقدامات جهادی رونق را به فضای کشاورزی بازگرداند زمانی در مدارس شیر رایگان توزیع می‌شد؛ اما در حال حاضر باتوجه‌به مشکلات از این مسائل فاصله گرفته‌ایم و متأسفانه کمک و حمایت دولت برای قشر دامدار کافی نیست.

کد خبر: ۱۰۱٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha