۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
بحران قطعی برق در صنعت سیمان خراسان جنوبی؛ صادرات تعطیل شد
گزارش بازار؛

بحران قطعی برق در صنعت سیمان خراسان جنوبی؛ صادرات تعطیل شد

بیرجند- قطع برق صنعت سیمان در خراسان جنوبی از یک طرف منجر به رشد قیمت محصولات آن در بازار شده و از سوی دیگر روند تولید و درآمدزایی کارخانه ها را با مشکل مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: در پی خاموشی‌های اخیر که عمدتاً به دلیل عدم تعادل مصرف و تولید برق است، وزارت نیرو با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به شرکت‌های برق منطقه‌ای و همچنین شرکت‌های توزیع نیروی برق مأموریت داد تا فعالیت برق مشترکان فولادی و سیمانی را متوقف کنند.

به‌دنبال بروز بحران در صنعت برق و افزایش خاموشی‌ها، برق شرکت‌های تولیدکننده فولاد و سیمان از روز ۱۵تیرماه قطع شد و تولید این شرکت‌ها یا متوقف است یا صرفاً با حداقل ظرفیت و در یک شیفت شبانه انجام می‌شود.

اگرچه قرار بود برای تداوم تولید محدود، بخشی از برق این صنایع تأمین شود اما تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌دلیل کمبود برق، قطع برق این صنایع فراتر از آنچه تصور می‌شد اتفاق افتاده است و همین موضوع روند تولید و عرضه این محصولات را در بازار با مشکل مواجه کرده و حتی منجر به افزایش قیمت سیمان و فولاد در بازار شده است.

 لازم به یادآوری است که نیمه تیرماه سال جاری، شرکت توانیر (مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران) در نامه‌ای خواستار توقف فرآیند اصلی شرکت‌های فولادی شده و اعلام کرد که حداکثر برق دریافتی شرکت‌های فولادی از شبکه برق باید به میزان ۱۰ درصد دیماند مصرفی آن‌ها باشد؛ پس از آن در پی بروز مشکل در روند فعالیت تولیدی صنایع مذکور (سیمان و فولاد) و درخواست تجدید نظر بر فعالیت‌ها توسط فعالان این حوزه، هیئت دولت تصمیم گرفتند تا صنایع سنگین همچون فولاد و سیمان از شب تا صبح به فعالیت بپردازند.

بر این اساس به منظور ایجاد تسهیل در فرآیند تولید در کشور، طبق توافق صورت گرفته میان معاونین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع فولادی و سیمانی مجاز به فعالیت از ساعت ۲۴ الی هشت صبح تا سقف ۵۰ درصد دیماند مصرفی برق شدند که مشکلاتی را به همراه داشت.

صادرات تعطیل شد
نایب رئیس هیئت مدیره سیمان باقران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید آنها صادرات بوده است، گفت: کاملا این بخش متوقف شده و فقط ۱۰ درصد تولید داخل را پوشش می دهیم.

سیدمهدی کاظمی در زمینه قطعی برق عنوان کرد: به ما گفته اند فقط از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح کار کنیم تا برق خانگی قطع نشود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش هزینه های جاری از جمله حقوق، حامل های انرژی و دیگر موارد و تورمی که بالا رفته است ولی افزایش محصول نداشته ایم.

به گفته وی سیمان باقران در سال ۹۸ با ۷۰ درصد ظرفیت تولید داشت و در نیمه اول سال ۹۹ با ۸۵ درصد و نیمه دوم آن با ۷۰ درصد ظرفیت کار کرد اما در سال جاری تاکنون فقط ۴۰ درصد بود که اگر این روند ادامه دار باشد عملا کارخانه تعطیل می شود، چرا که در زمستان نیز به دلیل مشکل گاز تعطیلی خواهیم داشت.

نایب رئیس هیئت مدیره سیمان باقران با اشاره به اشتغال زایی این کارخانه نیز گفت: برای ۴۰۷ نفر اشتغال زایی داشته ایم و هزینه های جاری حدود ۱۵ میلیارد تومان است که باید تأمین کنیم ولی اکنون با این وضعیت به مشکل برخورده ایم.

بحران قطعی برق در صنعت سیمان خراسان جنوبی؛ صادرات تعطیل شد

کاظمی ادامه داد: اگر این روند ادامه دار باشد مشکلات زیادی به وجود می آید و باید زیرساخت های لازم فراهم شود و پاسخ گوی نیازهای ما باشند.

وی اعلام کرد: از نظر تجهیزاتی نیز ضررهای زیادی کرده ایم، چرا که کوره ها و آجرها از زمان نصب باید به مدت ۵ ماه به صورت مداوم روشن باشند ولی اکنون به دلیل خاموش و روشن کردن مداوم، آنها خراب شده اند و حداقل حدود ۶ میلیارد تومان هزینه در بردارد.

به گفته وی ارزآوری این کارخانه در سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار بود که به دوسوم هدف رسیده بودند ولی امسال تاکنون فقط ۸۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته اند.

از نظر تجیهزاتی نیز ضررهای زیادی کرده ایم، چرا که کوره ها و آجرها از زمان نصب باید به مدت ۵ ماه به صورت مداوم روشن باشند ولی به دلیل خاموش و روشن کردن مداوم، خراب شده اند و حداقل حدود ۶ میلیارد تومان هزینه روی دست ما گذاشته است

کاظمی اضافه کرد: ارزآوری اندک در ۴ ماهه یکی به دلیل مشکلات برق و دیگری به دلیل نبود تقاضا از کشور همسایه به دلیل درگیری های داخلی بوده است و اگر اینگونه ادامه داشته باشد باید به دنبال بازار دیگری برای صادرات از سمت خلیج فارس برویم.

مشکل تسهیلات بانکی رفع شود
نایب رئیس هیئت مدیره سیمان باقران درباره مشکلات و درخواست های خود نیز عنوان کرد: مشکلات بیشتر کشوری هستند که از جمله آنها برق و گاز است و باید به صورت ملی پیگیری شود.

کاظمی ادامه داد: اما برخی از مشکلات نیز می تواند در خود استان برطرف شود و آن هم مشکل تسهیلات بانکی است.

وی تصریح کرد: به دلیل قطعی برق علاوه بر ما دیگر کارخانه های سیمان و صنعت فولاد نیز به مشکل برخورده اند و همه تسهیلات بانکی دریافت کرده ایم که ملزم به پرداخت آن هستیم ولی به دلیل نبود تولید باید فکری در این زمینه اندیشیده شود.

به گفته وی با رفع این مشکل باری از دوش کارخانه ها برداشته می شود چرا که ما اکنون توانایی پرداخت هزینه های جاری را نداریم و نمی دانیم با بازپرداخت تسهیلات بانکی چه کنیم.

اما و اگرهای سیمان در بورس کالا
نایب رئیس هیئت مدیره سیمان باقران در زمینه ورود سیمان به بورس کالا هم گفت: هم جنبه های خوب دارد و هم می توان به جنبه های منفی آن اشاره کرد.

کاظمی تصریح کرد: برای ما بسیار خوب است چرا که قیمت گذاری براساس نیاز عرضه و تقاضا مشخص می شود و دیگر نرخ گذاری دستوری نیست و امنیت کاری بالا می رود و شاهد اشتغال زایی و ارزآوری بیشتری خواهیم بود.

وی ادامه داد: اما از طرفی به دلیل اینکه یک گرم سیمان هم در بورس ارائه می شود همه باید از آنجا تهیه کنند و شاهد گرانی هایی برای مردم خواهیم بود.

بحران قطعی برق در صنعت سیمان خراسان جنوبی؛ صادرات تعطیل شد

افزایش قیمت سیمان
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در گفت و گو با بازار در زمینه مشکل پیش آمده برای صنعت سیمان گفت: مشکل قطعی برق برای دو صنعت سیمان و فولاد پیش آمده و موضوع کشوری است.

حامد حسن نژاد تصریح کرد: گویا مصوبه شورای عالی امنیت ملی را دارد و به دلیل اینکه جزو صنایع سنگین هستند این اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: به دلیل قطعی برق با مشکل تولید از جمله در سیمان مواجه شده ایم که در همین مدت این مشکل باعث افزایش قیمت سمیان در بازار شده است و خسارت هایی نیز به این واحدها وارد شده که امیدواریم فکری در این زمینه اندیشیده شود.

در همین راستا با مهدی دادگر، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی نیز گفت و گو کردیم که وی در این باره بیان کرد: این صنایع به دلیل سنگینی و مصرف بالای برق قطع شده اند.

وی تصریح کرد: هر چند به صورت کامل برق آنها قطع نشده اما به دلیل اینکه مشکلی در برق مردم نداشته باشیم این دستور کشوری صادر شده است و این صنایع در زمان پایین بودن مصرف برق از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح امکان تولید دارند و به زودی این مشکل برطرف می شود.

مشکلات پیش آمده برای صنعت سیمان مردم را نگران کرده است چرا که علاوه بر قطعی برق که باعث کمبود تولید و افزایش قیمت شده است، موضوع ورود سیمان به بورس کالا نیز اضافه شده است که می تواند گرانی هایی را در پی داشته باشد و مردم از مسئولان می خواهند هر چه سریعتر در این زمینه شفافیت داشته باشند تا مشکلات بهبود بخشیده شود چرا که این صنعت نقش مهمی در قیمت مسکن و دیگر موارد دارد.

کد خبر: ۱۰۱٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha