همکاری منطقه‌ای به جلب سرمایه‌گذاری خارجی کمک می‌کند
در نشست روسای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اکو تاکید شد

همکاری منطقه‌ای به جلب سرمایه‌گذاری خارجی کمک می‌کند

در دومین نشست مجازی روسای مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی اکو بر لزوم همکاری منطقه‌ای که باعث جلب بیشتر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به منطقه می‌شود، تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، دومین نشست مجازی روسای مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی اکو به میزبانی افغانستان برگزار شد. در این نشست عطاء‌الله نصیب، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری افغانستان، نمایندگان کشورهای عضو اکو، نماینده دبیرخانه اکو، دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع اکو، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و نماینده پارک فناوری پردیس ایران حضور داشتند.

در ابتدای نشست، عطاء‌الله نصیب، رئیس جلسه نکاتی درباره توجه ویژه دولت افغانستان به ایجاد و تقویت مناطق ویژه اقتصادی با هدف تعمیق روابط اقتصادی با کشورهای منطقه اکو گفت.

او در ادامه نشست به عزم افغانستان در زمینه گسترش تجارت و ارتباط با کشورهای همسایه، اعلام آمادگی برای بهرمند شدن از تجربه مناطق آزاد دیگر کشورهای عضو اکو از جمله ترکیه، آذربایجان و قزاقستان اشاره کرد.

بعد از آن یحیی اخلاقی، معاون دبیرکل سازمان اکو با اشاره به پتانسیل عظیم سرمایه‌گذاری در منطقه اکو، عنوان کرد که همکاری منطقه‌ای و همچنین فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری جهانی می‌تواند به شبکه‌سازی و جلب جریان بیشتر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی(FDI) در منطقه کمک کند.  

اخلاقی گفت: هدف از این تعامل، بررسی و اجرای تصمیمات اتخاذ شده در اولین نشست سران مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشورهای عضو اکو است. ضروری است راهکارهای عملیاتی برای سرمایه‌گذاری و تجارت کالا و خدمات در منطقه اکو زیر نظر مناطق آزاد/ ویژه اقتصادی در چشم انداز ECO ۲۰۲۵ بررسی شود.

در ادامه نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پیشنهادیی در این حوزه ارائه داد:

-ایجاد شبکه مناطق آزاد اقتصادی بین کشورهای عضو اکو

-همکاری اعضای اکو در زمینه تجارت الکترونیک و گمرک الکترونیک بین مناطق آزاد منطقه به بمنظور افزایش هم افزایی و تجارت درون منطقه ای اکو

-اجرای هرچه سریعتر موافقتنامه‌های ارتقاء و حمایت از سرمایه‌گذاری بین کشورهای عضو اکو (APPI) و موافقتنامه تجاری اکو (ECOTA)

-تسهیل سفرهای تجاری بین کشورهای عضو اکو (ساده سازی صدور روادید)

-ایجاد کمیته بررسی پروژه های همکاری مشترک

-تاسیس صندوق امانی برای تامین مالی سرمایه اولیه برای مطالعه امکان سنجی پروژه های جدید در منطقه آزاد

-برگزاری کارگاه های تخصصی برای به اشتراک گذاری تجربیات در میان مناطق آزاد کشورهای عضو اکو

-ایجاد پایگاه داده‌ها در میان مناطق آزاد کشورهای عضو شامل تجربیات، برنامه‌ها و خدمات.

 در ادامه نماینده سازمان مناطق آزاد ایران گفت: اخیرا با تاسیس ۷ منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه تعداد مناطق آزاد به ۱۵ و تعداد مناطق ویژه ایران به ۷۷ منطقه افزایش یافته و این موضوع نقش ویژه مرز ایران در توسعه همکاری اقتصادی اکو را نشان می­دهد.

او پیشنهاد توسعه همکاری‌های بلندمدت منطقه‌ای از طریق شبکه‌سازی بین مناطق، اجرای موافقتنامه‌های منطقه‌ای موجود و ارتباط مناطق آزاد با دیگر سازمان‌های منطقه‌ای مانند آنکتاد به‌منظور بهره‌گیری از تجربیات آنها را ارائه داد.

در ادامه این نشست آنلاین، منطقه آزاد ارس معرفی شد. این منطقه در شمال غربی ایران و در کنار رودخانه ارس واقع شده است و با کشورهای جنوب قفقاز، آذربایجان و ترکیه هم مرز است. مساحت آن بیش از ۷۰ هزار هکتار بوده و در ۴ منطقه منفصل در کنار رودخانه ارس در فاصله حدود ۲۵۰ کیلومتری یکدیگر قرار گرفته‌اند. موقعیت ویژه اقتصادی این منطقه از جمله دسترسی به کریدورهای شمال- جنوب و شرق – غرب، وجود راه آهن با قدمت بیش از یک‌صدسال و دسترسی به شبکه‌های ارتباطی جاده‌ای و ریلی، باعث شده این منطقه به قطب تولیدات محصولات کشاورزی گلخانه‌ای تبدیل شود. منطقه ارس با ایجاد زنجیره تولید و توزیع مناسب صادرات خوبی داشته باشد.

در منطقه ویژه اقتصادی ارس ۲۲۰ واحد تولیدی فعال و بیش از ۲۰۰ واحد در حال ساخت پوشاک، سلولوزی، شیمیایی،   شمش فولادی، بهداشتی – آرایشی، نساجی، چرم، صنایع فلزی و غذایی وجود دارد.

 در این جلسه درباره برنامه اقدام مشترک برای توسعه شبکه مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی اکو و  دستورالعمل‌های اکو (ECO-FTZs/SEZs) بحث شد.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha