۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
کدام خودروسازان با بیشترین کاهش آمار تولید مواجه شدند؟| احتمال افزایش دوباره قیمت خودروهای داخلی
بازار گزارش می‌دهد

کدام خودروسازان با بیشترین کاهش آمار تولید مواجه شدند؟| احتمال افزایش دوباره قیمت خودروهای داخلی

در تیر ماه سال جاری گروه صنعتی ایران خودرو ۷.۹ درصد کاهش تیراژ و گروه خودروسازی سایپا ۲۵.۲ درصد افت تولید را ثبت کردند، این مساله منجر به انباشت حدود ۱۴۰ هزار خودرو ناقص در خودروسازی‌ها شده است.

بازار؛ گروه خودرو: بسیاری از مشتریان خودرو در بازار همواره سوالاتی را در خصوص افزایش یا کاهش قیمت خودرو مطرح می کنند، مساله ای که هر چند به نظر پاسخ آن ساده می آید اما چندان هم جواب دادن به آن برای هر کارشناسی راحت نیست. اگر مشکلاتی همچون افزایش قیمت مواد اولیه، دشواری در واردات قطعات نیم ساخته تا ساخته، تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا و هر آنچه که پیش پای صنعت خودرو سنگ اندازی کرده است را فاکتور بگیریم، با بررسی آمار و زیان خودروسازان در خواهیم یافت که قیمت خودرو در بازار، شیب صعودی را دنبال خواهد کرد. زیرا حجم خودروهای تولید شده ناقص در پارکینگ خودروسازان رو به افزایش بوده و این مساله رابطه عرضه و تقاضا در بازار را نامتعادل خواهد کرد، مساله‌ای که در این گزارش به بررسی آن خواهیم پرداخت.

کدام خودروسازان با بیشترین کاهش آمار تولید مواجه شدند؟| احتمال دوباره افزایش قیمت خودروهای داخلی

سناریو تکراری پرداخت نکردن مطالبات قطعه سازان برای خودروسازان، نتیجه تجمیع خودروهای کف را در بر داشته است. در تازه ترین آمار حدود ۱۴۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان انباشت شده است

خودروهای کف در اوج گیری دوباره
کرونا و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، ضربه مهلکی را به پیکره صنعت خودرو کشور وارد کرد. در این میان افزایش نهاده‌های تولید و گاهی عدم تامین مواداولیه برای زنجیره تامین، تولید قطعات را برای صنعت‌گران بیش از گذشته سخت کرد. سناریو تکراری پرداخت نکردن مطالبات قطعه سازان برای خودروسازان، نتیجه تجمیع خودروهای کف را در بر داشته است. در تازه ترین آمار حدود ۱۴۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان انباشت شده است.

هرچند که کمبود تراشه‌های جهانی نیز به تامین قطعات الکترونیکی فشار مضاعفی وارد کرده، اما در شرایط کلی تامین نشدن نقدینگی و نرخ آزاد مواد اولیه منتج به تولید خودروهای ناقص شده است. در اوایل سال جاری بود که احمد نعمت بخش،‌ دبیر انجمن خودروسازان کشور اعلام کرد؛ ایران خودرو روی تولید هر محصول ۳۶ میلیون تومان زیان و سایپا حدود ۱۰ میلیون تومان ضرر می‌دهند. بنابراین عجیب نیست که این حجم از زیان دهی و عدم تامین قطعات، بازار خودرو را به سمت افزایش بها سوق خواهد داد.

کاهش آمار تولید دو خودروساز بزرگ کشور
بر اساس آمار منتشره گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور در تیرماه سال جاری توانسته ۴۵ هزار و ۳۷۸ دستگاه خودرو سواری تولید کند. این درحالی است که در وضعیت مشابه سال ۱۳۹۹ میزان تولید این خودروساز ۴۹ هزار و ۲۹۱ دستگاه خودرو سواری بوده است.

در یک بررسی کوتاه متوجه خواهیم شد که ایران خودرو نسبت به سال گذشته ۷.۹ درصد کاهش تولید را در تیرماه ثبت کرده است. این درحالی است که، گروه خودروسازی سایپا به عنوان دومین خودروساز کشور در تیرماه سال جاری ۲۹ هزار و ۴۷۷ دستگاه خودرو سواری تولید داشته است. این تیراژ در تیرماه سال گذشته ۳۹ هزار و ۳۹۱ دستگاه خودرو سواری بوده  است. این خودروساز در تیر ماه سال جاری ۲۵.۲ درصد افت تولید را در قیاس با سال گذشته ثبت کرده است.

کدام خودروسازان با بیشترین کاهش آمار تولید مواجه شدند؟| احتمال دوباره افزایش قیمت خودروهای داخلی

راهکارهای شورای رقابت برای کنترل قیمت خودرو در بازار و سیستم قرعه کشی خودروسازان برای تحویل محصول، حجم سوداگری را طی سال‌های اخیر به شدت افزایش داده است

تصمیمات شورای رقابت چراغ سبزی برای دلالان
انتشار آمار کاهش تولید خودرو، در بازار سودجویان را به سمت افزایش نرخ خودرو هدایت می‌کند. البته اگر مشتریان خودروهای داخلی نتوانند محصول مورد نظر را از بازار آزاد به سهولت تهیه کنند، گزینه‌های خود را به سمت محصولات چینی در حال تولید یا مونتاژ شرکت‌های خصوصی یا خصولتی تغییر خواهند. بنابراین این موضوع سبب می‌شود، قیمت سایر محصولات نیز به تبع این موضوع افزایش یابد.

نکته قابل توجه این است که یک دهه فعالیت شورای رقابت در زمینه قیمت گذاری خودرو که به گفته امیرحسن کاکایی،‌کارشناس صنعت خودرو وظیفه این نهاد نبوده به جای آرام کردن شرایط بیشتر به گرانی خودرو در بازار منجر شده است. همچنین راهکارهای این شورا برای کنترل قیمت خودرو در بازار و سیستم قرعه کشی خودروسازان برای تحویل محصول، حجم سوداگری را طی سال‌های اخیر به شدت افزایش داده است. با این تفاسیر به نظر می رسد شاید نیاز باشد که سیستم فروش خودروسازان براساس آمار تولید، تغییرات اساسی را در پیش بگیرد تا حباب قیمت بهانه‌ای برای سودجویی نباشد،‌در غیر این صورت باید شاهد افزایش دوباره قیمت ها در بازار خودرو باشیم. 

کد خبر: ۱۰۱٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha