۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
کار دولت به سر رسید، راه آهن اردبیل به مقصد نرسید
بازار گزارش می‌دهد؛

کار دولت به سر رسید، راه آهن اردبیل به مقصد نرسید

اردبیل - راه آهن اردبیل رویایی که مردمان دیار سبلان هر روز و هر شب قصه ای جدید از آن می شنوند؛ رویایی که در طول ۲۰ سال گذشته ناقلان آن همیشه از پیشرفت فیزیکی اش گفته اند و هنوز هم به نتیجه نرسیده است.

نرگس محمدی؛ بازار: راه آهن اردبیل رویایی که مردمان دیار سبلان هر روز و هر شب قصه ای جدید از آن را می شنوند.

رویایی که در طول نزدیک به ۲۰ سال گذشته، ناقلان آن همیشه از پیشرفت فیزیکی اش گفته اند و انگار ناف آن هم، با همان پیشرفت فیزیکی بریده شده است و قصد به نتیجه رسیدن را هم ندارد.

تکمیل و بهره برداری از پروژه راه آهن اردبیل تا پایان کار دولت
البته بهمن سال ۹۸ حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در اردبیل برای آغاز عملیات اجرایی ریل گذاری راه آهن «اردبیل_میانه»، شهروندان را برای تکمیل پروژه مغفول مانده چندین ساله، امیدوار کرد.

کار دولت به سر رسید، راه آهن اردبیل به مقصد نرسید

اسلامی در این بازدید از تکمیل و بهره برداری از این پروژه تا پایان کار دولت روحانی خبر داد.

اظهاراتی که در آن مقطع بسیار امیدوار کننده بود و همه انتظار داشتند تا شاید سوت پایان کار دولت روحانی، همان سوت قطار اردبیل باشد که به صدا درمی آید.

در همین مقطع، اکبر بهنام جو استاندار اردبیل هم بر شنیدن صدای سوت قطار تا پایان دولت  تاکید کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی کلی دارد که با تزریق اعتبار به موقع، در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

برای راه آهن اردبیل هم از محل ردیف ملی و هم فاینانس بانک ملی منابع مورد نیاز پرداخت شده است
روند حرکتی راه آهن اردبیل امیدوار کننده بود بطوریکه محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در خردادماه سالجاری و در جریان سفر به اردبیل اظهار کرد که اعتبار راه آهن اردبیل را به صورت ملی و تا مرحله تکمیل بدون محدودیت پرداخت می کنیم.

نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: تاکنون برای راه آهن اردبیل هم از محل ردیف ملی و هم فاینانس بانک ملی منابع مورد نیاز پرداخت شده و این پروژه با پیشرفت بالای ۸۵ درصد مراحل نهایی را طی می‌کند.

کار دولت به سر رسید، راه آهن اردبیل به مقصد نرسید

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که در دولت دوازدهم مسئولیت داریم برای تخصیص اعتبار راه آهن اردبیل – میانه بدون کوتاهی منابع مورد نیاز را تامین می‌کنیم تا اهالی استان اردبیل به خط ریلی سراسری بپیوندند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: از محل سفر قبلی به این استان و بازدید از راه آهن اردبیل – میانه در یک سال اخیر بیش از ۶۶۰ میلیارد تومان منابع پرداخت شده و در این سفر نیز مقرر شد برای پرداخت مطالبات پیمانکاران ۵۰۰ میلیارد تومان تا نیمه تیرماه تخصیص یابد.

نوبخت به پیچیدگی مسیر راه آهن اردبیل – میانه اشاره کرد و گفت: با وجود سختی مسیر از طریق پیمانکاران عملیات ریل‌گذاری و تکمیل پل‌ها و تونل‌ها در این مسیر به سرعت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم تا چند ماه آینده این محور ریلی آماده بهره‌برداری شود.

وی ضرورت اتصال راه آهن اردبیل به پارس‌آباد و منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان را نیز یادآور شد و بیان کرد: این خط ریلی که نقطه اتصال به جمهوری آذربایجان خواهد بود در حوزه صادرات و تجارت بین‌المللی می‌تواند نقطه قوتی باشد تا استان اردبیل از بن بست واقعی نجات یابد.

پروژه ریلی اردبیل جزو اولویت‌های دولت در سال جاری است
در همین مقطع عباس خطیبی معاون راه آهن وزارت راه و شهرسازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم احداث و تکمیل طرح‌های ریلی در کشور بوده که همچنان تلاش بر این است تا پروژه‌های نیمه تمام در این بخش از راه آهن یزد – بافق گرفته تا بستان‌آباد – تبریز و همدان – سنندج در ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد.

کار دولت به سر رسید، راه آهن اردبیل به مقصد نرسید

وی خاطرنشان کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی در کشور وارد مرحله عملیاتی و اجرایی شده که ۹۰۰ کیلومتر آن در اولویت تکمیل و بهره‌برداری در دو سال آینده قرار دارد.

معاون راه آهن وزارت راه و شهرسازی پروژه ریلی اردبیل را جزو اولویت‌های دولت در سالجاری اعلام کرد و گفت: ۶۵۰ کیلومتر خط ریلی در کشور آماده افتتاح است که در نیمه اول امسال سعی بر بهره‌برداری آنها است.

خطیبی پیشرفت ۸۵ درصدی راه آهن اردبیل – میانه را به طول ۱۷۵ کیلومتر جزو ۸ پروژه ریلی اولویت‌دار اعلام کرد و افزود: در کنار ریل‌گذاری ۶۱ کیلومتر از راه آهن اردبیل – میانه ایستگاه‌های چهارگانه این مسیر با پیشرفت ۵۰ تا ۹۰ درصد مراحل تکمیلی را سپری می‌کنند که ایستگاه اصلی در اردبیل با پیشرفت ۹۸ درصد هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: در کنار ساختمان اصلی ابنیه تاسیساتی و فنی این ایستگاه که در ۲۵ هزار مترمربع زیربنا در حال ساخت است تکمیل شده و با محوطه‌سازی که در حال انجام است آماده افتتاح خواهد شد.

روند حرکتی پروژه راه آهن اردبیل و البته تاکید نمایندگان استان بر تکمیل پروژه به حدی بود که همگان به این تحقق رویای چندین ساله شان را در انتظار بنشینند.  

در این میان حتی نمایندگان استان ضمن تلاش برای تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه از طرح اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان از طریق پارس‌آباد نیز خبر می دادند.

مطالعات اجرای فاز اول طرح راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان انجام شده است
در همین خصوص صدیف بدری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه و طرح اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان از طریق پارس‌آباد قطعی است و بر اجرایی شدن آن تلاش می‌شود که به همین منظور تمهیدات لازم به عمل آمده است.

کار دولت به سر رسید، راه آهن اردبیل به مقصد نرسید

وی بیان کرد: مطالعات اجرای فاز اول طرح راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان انجام شده و اتصال این شبکه، به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان نیز در برنامه کاری قرار دارد که به همین منظور پیگیری‌های لازم توسط نمایندگان و مسئولان استان انجام خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با بیان اینکه با اجرای این پروژه در واقع  کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد گفت: ردیف ملی برای پروژه راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد مغان در بودجه امسال اخذ شده است.

بدری تصریح کرد: در سالهای اخیر اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه روند خوبی داشته که با اختصاص اعتبارات پیش‌بینی شده، قطعا این طرح به زودی تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده این پروژه شتاب خوبی گرفته و مسئولان در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

همه این اتفاقات موجی از شادی را به همراه داشت؛ اما نکته قابل تامل اظهارنظرهای متفاوت دیگر نماینده استان در خصوص روند حرکتی پروژه راه آهن بود.

کند بودن روند اجرای پروژه راه آهن اردبیل
سیدکاظم موسوی تیرماه سالجاری در حاشیه سفر معاونان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش‌های انجام شده جهت تامین بودجه مورد نیاز راه آهن اردبیل، از کند بودن روند اجرای پروژه انتقاد کرد و اظهار داشت: بودجه راه آهن مغان نیز در بودجه ۱۴۰۰ ردیف دار شده است و وزارت راه و شهرسازی باید با سرعت بیشتری جهت اتمام راه آهن اردبیل و شروع عملیات اجرایی راه آهن مغان اقدام کند، در امتداد آن وصل شدن به حوزه قفقاز می‌تواند تحولات مثبتی در اقتصاد استان پدید آورد.

کار دولت به سر رسید، راه آهن اردبیل به مقصد نرسید

وی با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی در اختصاص اعتبارات و تسهیل عملیات اجرایی پروژه انجام شده است،  افزود: با هماهنگی‌ها و مذاکرات صورت گرفته؛ ۱۰۰ کیلومتر ریل راه آهن به ارزش حدود ۴۰۰میلیارد تومان از طریق شرکت راه آهن کشور تامین خواهد شد.

 نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تمام تلاش مجمع نمایندگان و مسئولان استان این است که راه‌آهن میانه به اردبیل به شمال استان وصل شود.

موسوی تصریح کرد: اتمام پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه جزو اولویت‌های اصلی ما است و در ادامه اتصال این خط ریلی به پارس‌آباد می‌تواند استان اردبیل را از بن بست خارج کرده و کریدور شمال به جنوب کشور باشد.

وی افزود: متاسفانه این پروژه که از مطالبات اصلی مردم استان است ۲۰ سال است که به نتیجه نرسیده است.

در هرحال راه آهن اردبیل در طول سالیان گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کرده است. پروژه ای که رئیس جمهور دولت دوازدهم از اتمام آن تا سال ۹۵ خبر داده بود، با ژایان کار دولت نیز هنوز به سرانجام نرسیده و حالا مردمان استان اردبیل برای اتمام پروژه باید منتظر عملکرد دولت سیزدهم باشند.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha