۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
سه چهارم ظرفیت بخش خصوصی به کار گرفته نشد| بخش پایین دستی نفت ضربه های مهلکی از دولت خورد
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران:

سه چهارم ظرفیت بخش خصوصی به کار گرفته نشد| بخش پایین دستی نفت ضربه های مهلکی از دولت خورد

پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ۸۴ درصد اقتصاد دست دولت و نهادهای وابسته به دولت است، گفت: دولت به جای اینکه جلو رانت و فساد را بگیرد به بخش خصوصی واقعی ضربه می زند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ابراهیم رییسی رسما سکان دولت سیزدهم را به دست گرفت.   دولت جدید  در شرایطی کار خود را آغاز کرده که شرایط در بخش های مختلف اقتصادی چنگی به دل نمی زند. از تورم ۴۴ درصدی گرفته تا رشد ۶۸۰ درصدی  نقدینگی همگی از وضع بد اقتصاد ایران خبر می دهد. آنگونه که رییس دولت سیزدهم اعلام کرده بدهی دولت در مقایسه با سال ۹۴ حدود ۳ برابر شده و کسری بودجه به رقم ۴۵۰ هزار میلیارد رسیده است. حالا  بازار ارائه پیشنهادهای مختلف به دولت جدید حسابی داغ شده است.

یکی از بخش‌های مهمی که دولت آینده باید آن را در صدر برنامه‌ریزی و اقدام قرار دهد، صنعت نفت است. این اولویت‌بخشی طبیعتا به لحاظ جایگاهی است که صنعت نفت در امورات اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی کشور بازی می‌کند؛ ضمن اینکه مسائل و شرایطی به صورت عاجل در این صنعت وجود دارد که لازم است در شرایط کنونی نسبت به آن تصمیمات بزرگ و تعیین‌کننده‌ای گرفته شود، تصمیماتی که به آینده صنعت نفت به صورت خاص و آینده اقتصادی ایران به صورت عام مربوط است و تعلل در آن یا نحوه تصمیم‌گیری به لحاظ درستی یا نادرستی، می‌تواند سرنوشت اقتصادی و توسعه‌ای این صنعت و اقتصاد ایران را دستخوش تغییرات بزرگی کند.

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهرانی که ریشه بسیاری از مشکلات امروز کشور را اقتصاد دولتی می داند، معتقد است که گام اول دولت جدید کاهش تصدی گری دولت و میدان دادن به بخش خصوصی است.

او با بیان اینکه ۸۴ درصد اقتصاد در اختیار دولت و نهادهای وابسته به دولت است، به خبرگزاری بازار می گوید: بر اساس مطالعاتی که در اتاق بازرگانی تهران انجام شده بخش خصوصی ظرفیت  بالایی در بخش پایین دستی نفت دارد اما عملا در سال های گذشته این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته است. آنگونه که آمارها نشان می دهد بخش خصوصی می تواند ۵۶ درصد اقتصاد را در اختیار داشته باشد اما تنها از یک چهارم این  ظرفیت استفاده شده است.

بر اساس مطالعاتی که در اتاق بازرگانی انجام شده بخش پایین دستی نفت طی دو سالی که اقتصاد با بحران کرونا دست و پنجه نرم می کرده خسارت بالایی را دیده که عموما ناشی از مداخله دولت در امور اجرایی و عملیاتی بوده است

پدیدار با بیان اینکه دولت و نهادهای وابسته به دولت اقتصاد را به قبضه خود درآوردند، می گوید : با وجود همه صحبت ها و ادعاهایی که در طول سال های گذشته مطرح شده هنوز باور ملی  برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اقتصاد ایجاد نشده است. ما در دولت های یازدهم و دوازدهم تمام تلاشمان را به کار گرفتیم که این باور ملی ایجاد شده و دولت به بخش خصوصی اعتماد کند. به طور قطع اگر اعتماد حاصل می شد؛ می توانستیم اعتبار بگیریم.

به گفته این فعال اقتصادی، در سال های گذشته ترکیب سبد مدیریتی اقتصاد در دست دولت و عناصر دولتی بوده  و همین مساله نفس کشیدن را برای بخش خصوصی سخت کرده است. اما حالا انتظارمان از دولت سیزدهم این است که از این ظرفیت استفاده کند.

او گفت: تشکل های پایین دستی نفتی به نوعی پشتیبان صنایع بالادستی و میان دستی نفت هستند. اگر بتوانیم چیدمان صنایع پایین دستی را به درستی اصلاح کنیم ناخودآگاه ظرفیت بالایی را در بخش های  دیگر ایجاد  خواهد شد.  

پدیدار همچنین ادامه داد : بر اساس مطالعاتی که در اتاق بازرگانی انجام شده بخش پایین دستی نفت طی دو سالی که اقتصاد با بحران کرونا دست و پنجه نرم می کرده خسارت بالایی را دیده که عموما ناشی از مداخله دولت در امور اجرایی و عملیاتی بوده است.

رییس پارلمان بخش خصوصی می گوید : به جای اینکه جلو رانت و فسادی که در دولت نهادینه شده گرفته شود، به بخش خصوصی واقعی ضربه و خسارت زده می شود. این در حالی است اگر بخش خصوصی در اقتصاد یک کشور  تقویت شود، قیمت عرضه به یک  سطح تعادلی می رسد  و دیگر خبری از رانت و امضاهای طلایی نخواهد بود.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha