۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
۲۶ درصد آب شرب همدان از طریق منابع آبی زیرزمینی تامین می شود
مدیر عامل آب منطقه ای همدان خبر داد:

۲۶ درصد آب شرب همدان از طریق منابع آبی زیرزمینی تامین می شود

همدان - ستوده، مدیرعامل آب منطقه ای همدان گفت: ۲۶ درصد آب شرب همدان از طریق آب های زیرزمینی و با استفاده از چاه های حفر شده در دشت همدان و بهار تامین می شود.

منصور ستوده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تاکنون ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح اضطراری آبرسانی همدان به استان اختصاص داده شده است، اظهار کرد: با بهره گیری موثر از ظرفیت طرح بلند مدت آبرسانی به همدان، طرح اضطراری شامل ۷۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۵ هزار متر مکعب مخزن است.

وی عنوان  کرد: بیشترین حجم اجرایی پروژه اضطراری آبرسانی همدان انجام شده و با رفع نواقص موجود توسط قرارگاه خانم الانبیا به عنوان پیمانکار شرکت آب منطقه‌ای، این طرح تا پایان شهریور اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای همدان یادآور شد: در شرایط کنونی که به دلیل کاهش بارش ها نسبت به سال گذشته همدان در وضعیت بحرانی و خشکسالی شدید و بی سابقه قرار گرفته است اجرای این طرح می تواند راه حلی برای مقابله با این خشکسالی و کاهش بخشی از تنش آبی شهر همدان باشد.

۷۴ درصد از آب شرب همدان از طریق منابع سطحی و ۲۶ درصد از طریق آب های زیرزمینی و با استفاده از چاه های حفر شده در دشت همدان و بهار تامین می شود

مدیر عامل آب منطقه ای همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف آب شرب همدان حدود یک هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه و معادل ۵۲ میلیون متر مکعب در سال است، عنوان کرد: باتوجه به کاهش آبدهی چاه های آب شرب حدود ۷۴ درصد از آب شرب همدان از طریق منابع سطحی و ۲۶ درصد از طریق آب های زیرزمینی با استفاده از چاه های حفر شده در دشت همدان و بهار تامین می شود.

ستوده با بیان اینکه چاه های حفر شده از منابع مهم تامین آب شرب در همدان به شمار می رود، افزود: شرکت آب منطقه ای تاکنون مجوز ۱۲۸ حلقه چاه آب شرب شهری را با دبی ۲۷ میلیون متر مکعب در سال برای شهر همدان صادر کرده است که به گفته آبفا در حال حاضر تنها حدود ۷۰ حلقه آن ها با دبی ۴۵۰ لیتر در ثانیه فعال است.

وی تاکید کرد: باتوجه به قدمت حفاری و بهره برداری این چاه ها و پمپاژ دائمی آن ها و افت سطح آب های زیرزمینی، کف شکنی، لایروبی و یا تغییر محل آن ها به منظور افزایش آبدهی که بتواند کسری میزان آب شرب شهر همدان را جبران کند واجب و ضروری است که طبق توافق به عمل آمده با آب و فاضلاب استان، قرار شد تعدادی از چاه‌های موجود مجددا حفاری و تجهیز شود.

کد خبر: ۱۰۱٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha