۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
افزایش سهم صنعت به ۳۷.۴ درصد تولید ناخالص داخلی مهم ترین هدف کلان اقتصادی

افزایش سهم صنعت به ۳۷.۴ درصد تولید ناخالص داخلی مهم ترین هدف کلان اقتصادی

در تازه ترین گزارش وزارت صنعت، معدن وتجارت سهم ارزش افزوده این بخش، در تولید ناخالص داخلی که سال گذشته معادل ۳۰.۳ درصد بود، طبق اهداف کلان اقتصادی در چشم انداز سال ۱۴۰۴ باید به ۳۷.۴ درصد افزایش یابد.

بازار؛ گروه صنعت: تولید ناخالص داخلی یا همان GDP یکی از معیارهای اندازه‌گیری اقتصاد ملی است، در واقع تولید ناخالص داخلی در بر گیرنده مجموع ارزش کالاها و خدمات نهایی است که در طی یک دوره معین، معمولاً یک سال، در یک کشور تولید می‌شود.

همچنین از مهمترین اهداف کمی ناظر بر چشم انداز و اهداف کلان بخش صنعت کشور، سهم ارزش افزوده این بخش که سال گذشته ۱۷.۵ درصد بود، باید در سال ۱۴۰۴ به ۱۹.۹ درصد برسد.

طبق برنامه ریزی های وزارت صنعت، معدن و تجارت در چشم انداز سال ۱۴۰۴ سهم ارزش افزوده بخش معدن نیز در تولید ناخالص داخلی، باید به ۱.۷ درصد افزایش یابد در حالی که سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی در سال گذشته معادل ۹/. درصد بوده است.

افزایش سهم بخش بازرگانی به ۱۵.۸ درصد
در این گزارش سهم ارزش افزوده بخش بازرگانی کشور نیز در تولید ناخالص داخلی که در سال گذشته ۱۱.۹ درصد بود باید در چشم اندار ۱۴۰۴ به عدد ۱۵.۸ درصد برسد.

همچنین سهم صنعت و معدن از اشتغال کل کشور که در سال ۹۹ معادل ۳۱.۷ درصد بوده است، طبق اهداف کمی توسعه این بخش اقتصادی بای در سال ۱۴۰۴ به ۳۷.۳ درصد افزایش یابد.

افزایش سهم صادرات صنعتی از صادرات کل کشور که در سال ۹۹ حدود ۱۴.۸ درصد بود طبق اهداف کمی ناظر بر چشم انداز و اهداف کلان اقتصادی کشور باید در سال ۱۴۰۴ به عدد ۱۷.۵ درصد برسد

افزایش سهم صادرات صنعتی از صادرات کل کشور که در سال ۹۹ حدود ۱۴.۸ درصد بود طبق اهداف کمی ناظر بر چشم انداز و اهداف کلان اقتصادی کشور باید در سال ۱۴۰۴ به عدد ۱۷.۵ درصد برسد.

تولید ناخالص ملی ارزش تمام محصولات و خدمات تولید شده در یک کشور در یک سال است و منظور از تولید ناخالص داخلی عبارت است از کالا و خدماتی نهایی است که در انتهای زنجیر تولید قرارگرفته‌اند و برای تولید وخدمات دیگر خریداری نمی‌شوند.

چشم انداز ایران در بخش صنعت معدن و تجارت در افق ۱۴۰۴ در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران و به منظور تقویت اقتصاد بدون نفت با رویکردهای درون زایی و برون گرایی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام در بخش صنعت، معدن و تجارت چشم انداز ایران در افق ۱۴۰۴ برای بخش صنعت معدن و تجارت پیشران  بودن اقتصادی کشور است.

رقابت پذیری در بازارهای بین المللی و در تراز کشورهای نوظهور صنعتی از مهم‌ترین چشم‌انداز ایران دربخش صنعت، معدن و تجارت درافق ۱۴۰۴ تعیین شده است

رقابت پذیری در بازارهای بین المللی و در تراز کشورهای نوظهور صنعتی از مهم‌ترین چشم‌انداز ایران دربخش صنعت، معدن و تجارت درافق ۱۴۰۴ تعیین شده است و تشویق جریان سرمایه‌گذاری کلان در بخش صنعت، معدن و تجارت، تسهیل تمام فعالیت های صنعتی و معدنی به ویژه صنایع پیشرو دارای اولویت و دیپلماسی تجاری و حضور موثر در زنجیره ارزش جهانی از مهمترین چشم‌انداز ایران در این بخش اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، افزایش سهم صنعت و معدن در تامین مالی سطح کلان کشور و افزایش سهم صنعت و معدن در صادرات، تولید و اشتغال نیروی کار ماهر و تحصیلکرده دانشگاهی از مهم‌ترین اهداف کلان راهبردهای توسعه بخش صنعت، معدن و تجارت ایران در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ تعیین شده است.

ارتقاء موقعیت درونزایی در خلق ارزش افزوده صنعتی و معدنی کشور از مهم ترین اهداف کلان اقتصادی است
ارتقاء موقعیت درونزایی بخش در خلق ارزش افزوده صنعتی و معدنی، خود اتکایی ارزی رشته های صنعتی با هدف مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از نفت و گاز از دیگر اهداف کلان و راهبرد توسعه این بخش تا افق ۱۴۰۴ است و در این راستا ارتقاء مبادی تامین مالی خارجی در بخش صنعت و معدن از جمله تولید مشترک یا سرمایه ‌گذاری مستقیم و تنوع در به کارگیری ابزارهای مالی تخصصی در این بخش است تا زمینه افزایش سهم این بخش در تامین منابع مالی در سطح کلان کشور میسر شود.

همچنین تزریق جریان پولی و ارزی کشور به بانک‌های تخصصی بخش صنعت، معدن و تجارت با اولویت صنایع پیشران و افزایش سهم این بخش در تسهیلات مالی از مهمترین راهکارهای افزایش سهم این بخش در تامین منابع مالی و اهداف کلان و راهبردی توسعه این بخش است.

بر اساس این راهبرد کلان اقتصادی استفاده حداکثری از فرصت های جهانی و منطقه‌ای، افزایش سهم خدمات متصل به تولید در زنجیره ارزش صادرات صنعتی و افزایش سهم بخش خصوصی از تولید و صادرات صنعتی مهمترین عامل افزایش سهم صنعت و معدن در زمینه صادرات، تولید و اشتغالزایی در کشور خواهد بود.

تکمیل ظرفیت زنجیره ارزش متوازن و تقویت خوشه ها و اصلاح ساختار ها، ارتقای بهره‌وری کل عوامل تولید و بکارگیری بهینه فن‌آوری روزآمد و برتر از مهمترین عامل ارتقاء موقعیت درون زایی بخش در خلق ارزش افزوده صنعتی و معدنی ایران در افق ۱۴۰۴ تعیین شده است

تکمیل ظرفیت زنجیره ارزش متوازن و تقویت خوشه ها و اصلاح ساختار ها، ارتقای بهره‌وری کل عوامل تولید و بکارگیری بهینه فن‌آوری روزآمد و برتر از مهمترین عامل ارتقاء موقعیت درون زایی بخش در خلق ارزش افزوده صنعتی و معدنی ایران در افق ۱۴۰۴ تعیین شده است.

کاهش میزان وابستگی وارداتی محصولات صادراتی صنعتی به کشور 
افزایش دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی، کاهش میزان وابستگی وارداتی محصولات صادراتی صنعتی و افزایش پایداری زیست محیطی تولیدات صنعتی و صادراتی از مهمترین اهداف راهبردی توسعه این بخش خواهد بود.

ارتقای کیفیت تولید و صادرات صنعتی، افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات با فناوری پیشرفته می تواند خود اتکایی ارزی رشته های صنعتی با هدف مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از نفت و گاز را فراهم کند.

دراین راستا ارتقای توان رقابت پذیری صادراتی محصولات صنعتی و افزایش مشارکت در زنجیره های ارزش جهانی از مهمترین اهداف ناظر بر چشم انداز کلان اقتصادی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است.

کد خبر: ۱۰۱٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha